تبیین شخصیت امام علی(ع) از منظر قرآن
کد خبر: 3956082
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷

تبیین شخصیت امام علی(ع) از منظر قرآن

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان به تبیین شخصیت امام علی(ع) از منظر قرآن پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین(ع) اولین فردی بود که به پیامبر ایمان آورد و جزو کاتبان و شاهد وحی از زمان بعثت پیامبر(ص) بود و پس از او به جمع آوری قرآن پرداخت.

ارسالی چهارشنبه//تبیین شخصیت امام علی (ع) از منظر قرآنمهدی محمدی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان، در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان در آستانه ایام‌البیض ضمن تبریک ولادت با سعادت امام علی(ع)، گفت: امام علی(ع) اولین فردی بود که به پیامبر ایمان آورد و جزو کاتبان و شاهد وحی از زمان بعثت پیامبر(ص) بود که پس از او به جمع‌آوری قرآن پرداخت.

وی با بیان اینکه آیات قرآن به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به شخصیت بزرگ و معنوی امام علی(ع) اشاره دارد، بیان کرد: خداوند در آیه 207 سوره بقره می‌فرماید «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می‌فروشد(مانند امیرالمؤمنین(ع)) و خدا به بندگان مهربان است. به قول مفسرین، این آیه در شأن امام علی نازل شده است.

محمدی‌نژاد در تکمیل آیه قبل با اشاره به آیه 111 سوره توبه که خداوند می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ» در حقيقت ‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به (بهاى) اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‌جنگند و مى‌كشند و كشته مى‌‏شوند (اين) به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست اظهار کرد: این آیه مصداق عینی آیه قبل در شأن امام علی نازل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان با بیان اینکه آیه 43 سوره رعد مورد اتقاق مفسرین در منزلت نزول امام علی(ع) است، افزود: «وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ»كسانى كه كافر شدند مى‌گويند تو فرستاده نيستى بگو كافى است‏ خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است ميان من و شما گواه باشد در اینجا منظور از علم کتاب امام علی(ع) است.

وی با بیان اینکه برخی آیات  و روایات هم بر امام(ع) تطبیق شده است تصریح کرد: مثلاً در قرآن و روایات این آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا» داریم، مصداق بارز امام علی(ع) است. 

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گلستان با اشاره به جایگاه قرآن در سیره عملی امام علی(ع) تصریح کرد: ایشان همانند پیامبر(ص) با قرآن زندگی می‌کرد و در تمام مراحل اعم از صلح، جنگ، آداب و معاشرت،‌ سیاست و اخلاق  بر اساس مبانی عمل می‌کرد.

انتهای پیام
captcha