آسیب‌هایی که تفکر مهدویت را تهدید می‌کند/ وجود مدعیان دروغین قبل و پس از تولد حضرت مهدی(عج)
کد خبر: 3966047
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳
بررسی سلسله شبهات مهدویت / 8

آسیب‌هایی که تفکر مهدویت را تهدید می‌کند/ وجود مدعیان دروغین قبل و پس از تولد حضرت مهدی(عج)

مدرس حوزه علمیه شهرستان ملایر به تفسیر آسیب‌های مختلفی که مهدویت را تهدید می‌کند پرداخت و گفت: اعتقاد به منجی که هدف نهایی خلقت بشر است در طول زمان متوجه آسیب‌هایی بوده که ایجاد مدعیان دروغین و سایر آسیب‌ها نشأت گرفته از ارزشمند بودن و مهم بودن مبحث مهدویت است.

آسیب‌هایی که تفکر مهدویت را تهدید می‌کند/ وجود مدعیان دروغین قبل و پس از تولد حضرت مهدی(عج)حجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و مدرس حوزه علمیه شهرستان ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به آسیب‌های مختلفی که مسئله مهدویت را تهدید می‌کند، گفت: در طول تاریخ برای تمام تفکرات مهم جهان آسیب‌هایی مطرح شده، حتی پیامبرانی که برای هدایت بشر فرستاده شده بودند از این قاعده مستثنی نیستند و یا در امر خداشناسی که انسان فطرتاً خداجو و خداپرست است نیز آسیب‌هایی وجود داشته تا حدی که برخی خورشید و یا بت‌ها را به‌عنوان خدا انتخاب می‌کردند.

وی ادامه داد: اعتقاد به منجی که هدف نهایی خلقت بشر است نیز در طول زمان متوجه آسیب‌هایی بوده چراکه مهدویت موضوع بسیار مهمی است که ایجاد مدعیان دروغین و سایر آسیب‌ها نشأت گرفته از ارزشمند بودن و مهم بودن مبحث مهدویت است.

جعل و تحریف

این کارشناس حوزه مهدویت جعل و تحریف را یکی از آسیب‌های مهم مهدویت عنوان کرد و گفت: بیش از سه هزار عنوان روایت از شیعه و سنی در زمینه مهدویت وجود دارد که در طول زمان روایت‌های جعلی نیز به آن وارد شده است.

شیری ادعای مهدویت، نیابت و بابیت را از دیگر آسیب‌های مهدویت برشمرد و افزود: مدعیان دروغین مهدویت حتی پیش از تولد حضرت نیز وجود داشتند، محمد نفس زکیه، کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، واقفیه، عسکریه و... گروه‌ها و فرق مختلفی بودند که به علت اعتقاد به مهدویت شکل گرفتند.

وی ادامه داد: عده‌ای از این افراد خود را مهدی معرفی می‌کردند و به عده‌ای دیگر نیز امر مشتبه می‌شد، یکی از این مدعیان دروغین فرقه یمانی است که در مصاحبه آینده به آن خواهیم پرداخت.

مراجعه به متون تخصصی بدون آگاهی لازم

شیری مراجعه به متون تخصصی بدون آگاهی لازم را از دیگر آسیب‌های مهدویت دانست و گفت: احادیثی در این کتاب‌ها وجود دارد که نیازمند تفسیر و توضیح است، اگر کسی به این کتاب‌های مرجع مراجعه کند و آگاهی لازم را از مبانی مهدویت نداشته باشد ممکن است گمراه شود، حدیث باید کاملاً توضیح داده شود آیا در حال تقیه صادر شده و یا در حالت عادی بوده است.

استفاده از منابع غیر معتبر و ضعیف

وی همچنین استفاده از منابع غیر معتبر و ضعیف و مواجهه با شبهات بدون آمادگی قبلی را از دیگر آسیب‌های مهدویت عنوان کرد و افزود: استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و یا کتب وهابیت که در رد حضرت مهدی(عج) نگاشته بدون آگاهی اولیه از مباحث مهدویت قطعاً فرد را به گمراهی خواهد کشاند.

تفسیرها و تطبیق‌های ناصحیح در علائم ظهور

این کارشناس حوزه مهدویت تفسیرها و تطبیق‌های نادرست در علائم ظهور، در وقت گذاری برای ظهور و در موضوع انتظار را از آسیب‌های مهدویت برشمرد و اضافه کرد: طرح مباحث غیرضروری مهدویت همچون ازدواج حضرت، فرزندآوری ایشان و مکان زندگی نیز موجب جا ماندن از وظایف اصلی شیعیان از مبحث مهدویت شده و زمینه را برای افراد سوءاستفاده‌گر و بازارگرمی آن‌ها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در جلسات آینده موضوع ادعای مهدویت، نیابت و بابیت را مورد بررسی قرار خواهیم داد، ادامه داد: فرقه بهاییت از مهدویت شکل‌گرفته که محمدعلی باب ادعا کرد مهدی موعود است و سپس حتی تا ادعای خدا بودن هم پیش رفت.

شیری فرقه ضاله احمدالحسن، کاظمینی بروجردی، منصور هاشمی خراسانی، دکتر سایان و... را از جمله فرق مهدویت عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه این فرق مختلف یکدیگر را رد کرده و کافر می‌دانند همه این فرق دو وجه اشتراک دارند اول اینکه به شدت عالم گریز هستند و می‌ترسند افراد سراغ علما رفته و جواب شبهات خود را بگیرند و دیگر اینکه همه این افراد منکر مباحث عقلی هستند، علم رجال، فلسفه، علم اصول و علم حدیث‌شناسی را بدعت می‌دانند و بیشتر استدلال‌های خود را به خواب و استخاره ارجاع می‌دهند درحالی‌که ارجاع به استخاره و خواب از مواردی است که از نظر اسلام حجیت ندارد.

وی در پایان گفت: احمد بن اسماعیل یمانی یا همان فرقه احمدالحسن از جمله این فرقه‌ها است که از جلسات آینده به‌طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha