اربعین؛ ظرفیتی عظیم برای زمینه‌سازی ظهور
کد خبر: 3998002
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس مطرح کرد؛

اربعین؛ ظرفیتی عظیم برای زمینه‌سازی ظهور

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه اربعین و مهدویت، مکمل یکدیگر هستند و حرکت هر دو به سمت تشکیل حکومت الهی است، اربعین را ظرفیتی عظیم برای زمینه‌سازی ظهور توصیف کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 26 شهریورماه در سلسله منبرهای مجازی خود با اشاره به در پیش رو بودن اربعین حسینی، به بیان رابطه اربعین و مهدویت پرداخت و گفت: اربعین و مهدویت، مکمل یکدیگر هستند و حرکت هر دو به سمت تشکیل حکومت الهی است.

وی با بیان اینکه تشکیل حکومت جهانی، نیازمند زمینه‌سازی است، افزود: باید به ظرفیت‌سازی اربعین در زمینه‌سازی ظهور توجه شود. امام صادق(ع) فرمودند؛ کسی که امام حسین(ع) را پیاده زیارت کند، خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد، یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد.

حدائق تصریح کرد: عاشورا، اربعین و مهدویت سه مقوله تأثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان در امور دنیوی و اخروی هستند و در واقع اربعین، پیوند خط سرخ حسینی با خط سبز مهدوی است.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه رابطه اربعین و مهدویت دو سویه است، گفت: اربعین بسترساز ظهور و مهدویت ترویج‌گر اربعین و عاشورا هستند زیرا امام زمان(عج) منتقم و تمام‌کننده عاشورا هستند.

وی برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب را در خصوص اربعین حسینی یادآور شد و افزود: معظم‌له فرمودند راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ملیت‌ها و اقوام مختلف در این راهپیمایی بیشتر شود. امام حسین(ع) فقط مختص شیعیان نیست، بلکه تعلق به همه مذاهب اسلامی مانند شیعه و سنی داشته و متعلق به انسانیت است و به همین علت شاهد حضور غیرمسلمانان نیز در راهپیمایی اربعین هستیم. امام خامنه‌ای با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین روز به روز جهانی‌تر خواهد شد، این راهپیمایی بزرگ را تجلی جوشش خون امام حسین(ع) و تجلی پیام عاشورا بعد از سال‌ها می‌دانند.

حدائق با تصریح اینکه ظهور دارای سه مؤلفه اساسی نشانه‌های ظهور، زمینه‌های ظهور و شرایط ظهور است، گفت: نشانه ظهور یعنی آنکه در وقوع ظهور هیچ نقشی نداشته بلکه به وسیله آن‌ها می‌توان به نزدیکی ظهور پی برد. زمینه‌های ظهور یعنی معرفت و تبعیت از امام، انجام کارهای خیر، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاحات فردی و اجتماعی و به طور کلی آمادگی برای ظهور است. شرایط ظهور هم یعنی در تحقق ظهور تأثیر واقعی داشته به گونه‌ای که با فراهم شدن آن‌ها ظهور اتفاق می‌افتد و بدون تحقق آن‌ها ظهور محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه زمینه‌های ظهور علت مُعده و شرط لازم برای ظهور هستند و شرایط ظهور، علت تامه و شرط کافی برای ظهور، گفت: زمینه‌های ظهور، ظهور را تقدم بخشیده و شرایط ظهور، ظهور را تحقق می‌بخشند. نشانه‌های ظهور، نوید نزدیکی ظهور را می‌دهند اما شرایط ظهور، محقق ظهور بوده و تا نباشد ظهور محقق نمی‌شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز بیان کرد: اربعین نشانه ظهور و شرایط آن نیست بلکه ظرفیت عظیم برای زمینه‌سازی ظهور است. یاری کردن امام زمان(عج) فقط محدود به انتظار برای ظهور آن حضرت نمی‌شود بلکه همان‌طور که در زیارت اربعین می‌خوانیم: «وَ قَلبی لِقَلبِکُم سلمٌ وَ اَمری لامرِکُم مُتّبعٌ وَ نُصرَتی لَکُم مُعدّه، حَتی یَاذُنَ الله لَکُم، فَمَعَکُم مَعَکُم لا مَعَ عَدُوَّکُم؛ قلب من تسلیم قلب شماست و در امور زندگی از اوامر شما تبعیت می‌کنم و برای یاری دادن شما آماده‌ام تا اینکه خداوند به شما اجازه خروج دهد. پس من همراه با شمایم نه همراه با دشمنان شما.»

وی با تأکید بر اینکه انتظار باید در عمل شیعه جلوه کند، گفت: شیعه‌ای که قلباً تسلیم امر امامت است و در شئونات زندگی از اوامر اهل بیت(ع) اطاعت کرده و نسبت به دشمنان ایشان بیزاری جسته است را می‌توان در جریان ظهور و انتظار، فعال دانست.

حدائق همچنین گفت: نکته‌ای که در زیارت اربعین به آن اشاره شده این است که شیعیان همواره برای یاری دادن امام خود، باید آماده باشند. امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی از شما (شیعیان) بمیرد در حالی که منتظر امر (فرج) ما باشد، همانند کسی است که در کنار قائم و در خیمه‌اش بوده است. سپس اندکی درنگ کرده و فرمودند: نه بلکه مانند کسی است که در کنار حضرت جنگیده و شمشیر زده است. سپس فرمودند: نه به خدا قسم! بلکه مانند کسی است که در کنار رسول خدا(ص) به شهادت رسیده است.  

انتهای پیام
captcha