خادمان قرآن با عمل به ارزش‌ها تبدیل به الگو می‌شوند + صوت
کد خبر: 4007957
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
با خادمان قرآن/ 66

خادمان قرآن با عمل به ارزش‌ها تبدیل به الگو می‌شوند + صوت

حجت‌الاسلام رضایی‌اصفهانی با تأکید بر اینکه عنوان خادم قرآن، یک مدال الهی است که به افراد تعلق می‌گیرد، گفت: باید حرمت آن رعایت شود؛ به طوری که فرد با اجرای ارزش‌های قرآنی بتواند در جامعه و زندگی الگو باشد.

حجت‌الاسلام رضایی‌اصفهانیقدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. برآنیم که هر هفته با یکی از خادمان قرآن گفت‌وگو کنیم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود حس می‌کنند، سخن بگویند. در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم.

حجتالاسلام محمدعلی رضاییاصفهانی متولد سال 1341 است. او در بیست و ششمین دوره مراسم تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش ترجمه و تفسیر، مفتخر به دریافت نشان خادمالقرآن شد. همچنین دارای مدرک دکتری علوم قرآن و حدیث و سطح چهارم فقه و اصول و سطح چهارم تفسیر و علوم قرآن از حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و دارای درجه استادتمامی است. رضاییاصفهانی سی سال سابقه تدریس در جامعةالمصطفی(ص) العالیمه، دانشگاههای اصفهان، علامه طباطبایی(ره)، دانشگاه رضوی، دانشگاه معارف اسلامی و نیز سابقه استادی در حوزههای اصفهان، قم و مشهد را دارد.

این خادمالقرآن درباره مسئولیت اجتماعی فردی که مفتخر به دریافت نشان خادم قرآن میشود در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا تصریح کرد: خادم قرآن یک مدال الهی است که به افراد تعلق میگیرد و باید حرمت آن رعایت شود؛ به طوری که فرد با اجرای ارزشهای قرآنی بتواند در جامعه و زندگی، الگو باشد.

کد

وی با تأکید بر اینکه فردی که نشان خادم قرآن را دریافت میکند، باید خدمتگزار جامعه قرآنی کشور و حتی جامعه بشری باشد، افزود: فکر میکنم خادم قرآن یعنی خادم انسانهای باشرافت و طالب معنویت و نیز اهلبیت(ع(.

حجتالاسلام رضاییاصفهانی 110 جلد کتاب را تألیف کرده است: از جمله تفسیر قرآن مهر (با 22 جلد)، منطق تفسیر قرآن (1با چهار جلد)، ترجمه قرآن، منطق ترجمه قرآن پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، پرسش و پاسخ‌های قرآنی، تألیف بیش از 184 مقاله تخصصی (27 مقاله علمی ـ پژوهشی و 4 مقاله برگزیده) و ترجمه 39 اثر از آثار ایشان به 9 زبان دنیا (انگلیسی، عربی، اردو، آذری، هندی، تایلندی، بنگالی، مالایی، روسی). همچنین لوح فشرده‌ای از مجموعه آثار ایشان تهیه شده است.

کد

این مفسر و مترجم قرآن کریم درباره ضرورت اهتمام به ترجمه و مفاهیم قرآن در کنار حفظ آیات کلام وحی، گفت: برای استفاده از قرآن و بهره‌مندی از مفاهیم آن 40 مرحله وجود دارد که از نگاه به قرآن شروع می‌شود. حفظ قرآن دارای جایگاه ویژه‌ای است، چنانکه یکی از معانی حاملان قرآن، حافظان قرآن است، اما باید علاوه بر قرائت و حفظ، به مراحل بالاتر چون تفکر و تعقل در آیات و توجه به ترجمه و تفسیر آیات کلام وحی برسیم و آموزه‌های قرآنی را در زندگی خود جاری و به آنها عمل کنیم.

از جمله فعالیت‌های حجت‌الاسلام رضایی‌اصفهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مدیریت مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج)، سردبیر علمی دو مجله تخصصی قرآن و علم، قرآن‌پژوهی خاورشناسان، احراز 28 رتبه علمی و جایزه از جشنواره‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و استاد نمونه دانشگاه‌های کشور در سال 1390، خادم پژوهشی قرآن 1394، مفسر برگزیده مجمع تفسیر قم 1395، چهره قرآنی کشور در سال 1396، طراحی 22 رشته قرآنی و حدیثی در سطح کارشناسی، ارشد و دکتری(که به تصویب وزارت علوم رسیده است)، تأسیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم و مؤسسه پژوهش‌های قرآنی المهدی و مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی و دو مجله تخصصی قرآنی.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha