مقاله‌ای از علی لاریجانی در شماره جدید مجله «فلسفه دین»
کد خبر: 4011650
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
از سوی دانشگاه تهران؛

مقاله‌ای از علی لاریجانی در شماره جدید مجله «فلسفه دین»

شماره پائیز ۱۴۰۰ مجله علمی «فلسفه دین» از سوی پردیس فارابی دانشگاه تهران منتشر شد.

به گزارش ایکنا، شماره جدید این مجله حاوی هفت مقاله با عناوین «نقد تصویر خدا در انجمن‌های دوازده قدمی»، به قلم محمدمهدی ولی‌زاده و حمزه شریفی دوست، «بررسی و نقد دیدگاه قاضی سعید قمی در مورد صفات خداوند با تأکید بر صفت علم الهی»، اثر الیاس موسوی خسروی و یحیی کبیر «مبنای هنر دینی نزد صدرالمتألهین و بورکهارت»، نوشته علی لاریجانی «بررسی عقلانیت باورهای دینی از دیدگاه ویتگنشتاین متأخر» به قلم منصور نصیری و محمدسعید عبداللهی «تبیین ضرورت دینداری عملی براساس دلیل معقولیت و بررسی شبهات عقلی آن» نوشته روح‌الله زینلی، «عینیت وجود متعالی، باور متعالی، گزاره متعالی در اندیشه علامه طباطبایی» نوشته حسین خدادادی، غلامحسین خدری، افلاطون صادقی و مهین رضایی و «تأثیر عقل و ایمان در رستگاری و نجات انسان از دیدگاه قرآن و عهد جدید» نوشته شهاب الدین وحیدی مهرجردی است.
 
در بخشی از مقاله‌ای با عنوان «تأثیر عقل و ایمان در رستگاری و نجات انسان از دیدگاه قرآن و عهد جدید» می‌خوانیم: یکی از مسائل مهم الهیاتی در ادیان الهی، نجات و رستگاری است. از نگاه اسلام، هرچند خداوند، نجات‌بخش است، اما انسان با اختیار و نقش فعال خود، پذیرنده نجات الهی است. قرآن، به نقش انسان در رسیدن به رستگاری تأکید دارد و بیان می‌دارد که انسان برای رسیدن به رستگاری باید مجدانه دستورهای الهی را اطاعت کند؛ همچنین باید همه قوای خود، از جمله «عقل» را به‌کار گیرد تا در نهایت به نجات و رستگاری نائل شود. در مسیحیت نجات و رستگاری در گرو ایمان به مسیح است که برای بشر به ارمغان آورده است و معتقدند که انسان در اسارت گناه و مرگ است و از ناحیه خود قابلیت نجات ندارد، خداوند با حضور مستقیم خود در کالبد مسیح و با فدیه‌شدنش، تاوان گناه انسان را می‌پردازد و او را از اسارت گناه نجات می‌دهد.
 
در عهد جدید بر این باور تأکید شده که ایمان به مسیح عامل نجات انسان است. این پژوهش پاسخی است به این پرسش که تأثیر عقل و ایمان، بر رستگاری و نجات انسان در قرآن و عهد جدید چگونه بیان شده است؟ و دیگر اینکه آیا آموزه‌ها و باورهای اسلام بیشتر مبتنی بر عقلانیت است یا مسیحیت؟ طبق یافته‌های تحقیق، در عهد جدید، بیشتر آموزه‌ها، توحید، تثلیث و تجسد، تنها مبتنی بر ایمان بدون دلیل عقلی است، اما در قرآن مبتنی بر عقل و ایمان.
 
در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: رسیدن به نجات و رهایی از رنج و عذاب، همواره مطلوب آدمیان بوده است، بر همین اساس، یکی از دغدغه‌های مهم ادیان نجات و رستگاری است تا بتوانند پیروان دین اود را به رستگاری ابدی بشارت می‌دهند. دین اسلام که هماهنگ و همسو با فطرت آدمی است، بر آموزه نجات و رستگاری توجه ویژه‌ای دارد. از دید اسلام، خداوند انسان‌ها را برای رسیدن به رستگاری آفریده و در اوامر و نواهی خود به این هدف اشاره کرده است. رستگاری در اسلام جز در سایه توحید، که اساس اسلام است و ایمان به خدا و آنچه از طرف او نازل شده است، تحقق نمی‌یابد. 
 
یادآور می‌شود مجله «فلسفه دین» از سوی دانشگاه تهران و به مدیر مسئولی علیرضا محمدرضایی و سردبیری رضا برنجکار منتشر می‌شود. برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام
captcha