مبانی قرآن فطری و تا آخر دنیا برای بشر کافی است
کد خبر: 4019182
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
راشدیزدی:

مبانی قرآن فطری و تا آخر دنیا برای بشر کافی است

راشد یزدی گفت: قرآن برای بشر از ابتدا تا انتهای عالم نوشته شده و تمام مبانی آن فطری است. با وجود ترقی بشر، همچنان علم قرآن از زمان جلوتر است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم راشد یزدی، سخنران برجسته کشوری، امروز ۱۶ آذرماه، در مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن سپاه در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد، اظهار کرد: عالی‌ترین نوع عبادت قرار گرفتن در مسیر قرآنی است که امید است، همه افرادی که در این مسیر هستند مستحکم پیش روند و مورد توجه ولی عصر(عج) قرار گیرند.

وی ادامه داد: انسان موجودی است که برای زندگی کردن و نه زنده ماندن خلق شده است. حیوانات برای زنده ماندن خلق و بشر برای زندگی نمودن خلق شدند و موجودات غیر انسان چه ریز و چه درشت هنگامی که چشمشان به جهان هستی باز شود، تمام هم و غم آنان صرف این می‌شود که چگونه زنده بمانند و مسیرشان از ابتدای خلقت تا زمان مرگ افقی است، به‌عنوان مثال کره خر می‌آید و الاغ می‌رود و فاقد شخصیت بوده و حرکت ارتقایی ندارد.

این خطیب پیشکسوت عنوان کرد: خلقت انسان، خلاف خلقت حیوان است، حرکت انسان از بدو تولد عمودی و درست است که در ابتدا چیزی نمی‌داند، اما باید به جایی برسد که به جز خدا نبیند، این بشر شخصیت دارد. این بشر بالا می‌رود و ارتقاء می‌یابد. خواب و خور و شهوت دارد، اما این مقدمه برای معراج نیست و چون زندگی علم است لذا معلم می‌خواهد.

وی ابراز کرد: هرچه علم است معلم می‌خواهد. اقتصاد علم است، لذا معلم می‌خواهد مدیریت علم است و معلم می‌خواهد و زندگی علم و چون علم است، معلم می‌خواهد. اولین گروه معلمان برای علم زندگی بشری انبیاء بودند. انسان غارنشین بود و پیامبران آنان را به زندگی دعوت کردند. این همه علم نجوم، فلسفه، هندسه و سایر علوم، همه و همه نیازمند معلم است.

راشد یزدی با اشاره به داستان هابیل و قابیل بیان کرد: گورکنی که معمار و تکنسین نمی‌خواهد، اما وقتی قابیل از پنهان کردن جسد هابیل عاجز شد، خداوند کلاغی را مأمور کرد تا دفن کردن را به قابیل بیاموزد. انبیاء آمدند تا زندگی را به بشر بیاموزند و نقش قرآن فراتر از خواندن آن بلکه برای زندگی بشر آمده است. انبیاء آمدند تا انسان را از زمینی بودن رها کنند، کما اینکه از لحاظ زمینی هم بشر ترقی کرده است.

سخنران برجسته کشوری با اشاره به آیه 14 سوره آل‌عمران، خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: «زُيِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَالبَنينَ وَالقَناطيرِ المُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ وَالخَيلِ المُسَوَّمَةِ وَالأَنعامِ وَالحَرثِ ذٰلِكَ مَتاعُ الحَياةِ الدُّنيا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسنُ المَآبِ. محبت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب‌های ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است، تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند، اما این‌ها در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند، سرمایه زندگی پست مادی است و سرانجام نیک و زندگیِ والا و جاویدان نزد خداست.

وی عنوان کرد: سه چهارم حرکات بشر برای زنده ماندن است و یک چهارم حرکت آن برای علت غایی است، برای ارتقاء یافتن باید از روی زمین کنده شویم. انبیاء آمدند تا مردم را از زمین کنده کنند و به بالا ارتقاء دهند، اما در عصر جدید چرا وجود پیامبر لازم نیست، علت این است که دیگر بشر احساس نیاز به کتاب جدید و پیامبر(ص) دیگر نمی‌کند.

راشدیزدی خاطرنشان کرد: احساس نیاز به کتاب جدید بعد از قرآن وجود ندارد، بشر در حال ترقی است، اما قرآن از بشر جلوتر است. اکنون دوره تمدن بشر، زمان اینترنت و سرعت و ارتباطات است و سرعت یعنی اینکه اشتباه را دیگر جبران نمی‌توان کرد، اما با این حال نمی‌تواند بشر فاصله خود با قرآن را کم کند.

وی افزود: این قرآن برای بشر از اول تا آخر عالم نوشته شده و تمام مبانی آن فطری است. با وجود ترقی بشر، همچنان علم قرآن از زمان جلوتر است. قرآن مانند باغی است که سرشار از درختان گل و انواع درختان میوه است، ممکن است بزغاله‌ای وارد این باغ شود و از میوه آن استفاده کند، ممکن است دو کودک وارد شوند و چند گل بچینند، زمانی گلفروشی وارد می‌شود و یک دسته گل می‌چیند و ممکن است مهندس کشاورزی به این باغ وارد شود، لذا هرکس از این باغ به‌نحوی استفاده می‌کند و براساس فهم خویش بهره می‌برد.

این خطیب پیشکسوت بیان کرد: استفاده مهندسی از قرآن برای زندگی کردن ضرورت دارد و ما نتوانسته‌ایم، حتی از یک بخش از میلیارد بخش قرآن را استفاده کنیم. این همه روش و اسلوب زندگی در قرآن آمده و ما نتوانسته‌ایم آن را در زندگی کاربردی کنیم.

وی اضافه کرد: تا قرآن روی زمین باشد، زمین تکان نخواهد خورد. اخیرا برای سومین بار رصدخانه گرینویچ اعلام کرد، ستاره‌ای در حال عبور از کنار زمین است و احتمال برخورد دارد، با این خبر همه دل‌ها لرزید و در مردم دغدغه ایجاد شد. ما مسلمانان از این حوادث ترسی نداریم، چراکه قرآن و عترت را داریم.

راشد یزدی با اشاره به آیه 155 سوره بقره عنوان کرد: خداوند می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس، گرسنگی، نقصان اموال، نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده و دو چیز در زمین داریم کتاب و حضرت بقیه الله.»

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 33 سوره انفال فرموده: «وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ ۚ وَ مَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ولی خدا تا تو (پیغمبر رحمت) در میان آنها هستی آنان را عذاب نخواهد کرد و نیز مادامی که به درگاه خدا توبه و استغفار کنند، باز خدا آنها را عذاب نکند.»

این خطیب پیشکسوت ابراز کرد: خداوند متعال قوم عاد، قوم ثمود، لوط، اصحاب ایکه و... که مرتکب گناه می‌شدند، نابودشان می‌کرد، درحالی که الان مردم کلکسیونی از گناه را مرتکب می‌شوند، اما خداوند آنان را نابود نمی‌کند، چراکه براساس آیه 33 انفال، اکنون امام عصر(عج) روی زمین است، لذا مردم تنبیه نمی‌شوند، اما متنبه می‌شوند و همین مرض هم هشداری بود.

راشد یزدی با اشاره به جایگاه والای قرآن در زندگی بشری تصریح کرد: هرچه از هر جهت به قرآن توجه شود، به جاست و فتیله چراغ قرآن را رهبری در جامعه بالا بردند.

انتهای پیام
captcha