مهجوریت قرآن در جوامع اسلامی
کد خبر: 4021942
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

مهجوریت قرآن در جوامع اسلامی

شهید آیت‌الله مطهری مباحثی را پیرامون مهجوریت قرآن در جوامع اسلامی مطرح کردند که با توجه به اهمیت این موضوع مروری بر این مطالب داریم.

شهید مطهریما امروز از اين نسل ـ نسل جدید ـ گله داريم كه چرا با قرآن آشنا نيست؟ چرا در مدرسه‌ها قرآن ياد نمى‏‌گيرند، حتى به دانشگاه هم كه مى‏‌روند از خواندن قرآن عاجزند؟ البته جاى تأسف است كه اين طور است، اما بايد از خودمان بپرسيم ما تاكنون چه اقدامى در اين راه كرده‏‌ايم؟

آيا با همين فقه و شرعيات و قرآن كه در مدارس است توقع داريم نسل جوان با قرآن آشنايى كامل داشته باشد؟ عجبا كه خود نسل قديم قرآن را متروك و مهجور كرده، آنوقت از نسل جديد گله دارد كه چرا با قرآن آشنا نيست.

قرآن در ميان خود ما مهجور است و توقع داريم نسل جديد به قرآن بچسبد، الآن ثابت مى‏‌كنم كه چگونه قرآن در ميان خود ما مهجور است.

اگر كسى علمش علم قرآن باشد يعنى در قرآن زياد تدبّر كرده باشد، تفسير قرآن را كاملاً بداند، اين آدم چقدر در ميان ما احترام دارد؟ هيچ، اما اگر كسى‏ كفايه‏ آخوند ملا كاظم خراسانى را بداند، يك شخص محترم و باشخصيتى شمرده مى‏‌شود.

پس قرآن در ميان خود ما مهجور است و در نتيجه همين اعراض از قرآن است كه به اين بدبختى و نكبت گرفتار شده‏‌ايم. اما مشمول شكايت رسول خدا صلى الله عليه و آله هستيم كه به خدا شكايت مى‌كند: «يا رَبِّ انَّ قَوْمِى اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً - فرقان/ 30: [پروردگارا، قوم من اين قرآن را مهجور ساختند.]».

منبع: مجموعه‏ آثار استاد شهيدمطهرى(ده گفتار) جلد 24 صفحه 535 -533، با ویرایش جزئی.

انتهای پیام
captcha