ولایت اجتماعی؛ زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج)
کد خبر: 4036155
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
حجت‌الاسلام مسعود عالی بیان کرد:

ولایت اجتماعی؛ زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج)

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تمرین ولایت‌مداری و تربیت نیرو در حکومت، قبل از ظهور بسیار مهم است، گفت: زمینه‌سازی ظهور، ولایت فردی نمی‌خواهد بلکه باید به اصل آن و ولایت اجتماعی رسید.

مسعود عالی استاد اخلاقبه گزارش ایکنا از همدان حجت‌الاسلام مسعود عالی از اساتید حوزه علمیه قم، امروز، 24 بهمن‌ماه در همایش «مهدی یاوران» در مسجد جامع ملایر که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با اشاره به حضور مقتدرانه مردم در راهپیمایی 22 بهمن در نقاط مختلف کشور، اظهار کرد: این نشان از صلابت انقلاب و بصیرت مردم در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی بعد از گذشت 43 سال دارد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی بزرگان ملایر آیت‌الله فاضلیان و آیت‌الله میرشاهولد، گفت: ایشان تجسم اخلاق و نورانیت بودند، شاگردان و کسانی که تربیت شده آنها هستند هم در مسیر اسلام و قرآن و هم در مسیر انقلاب بوده و امیدواریم همه ما بتوانیم در این مسیر باشیم.

این سخنران کشوری گفت: انقلاب ما رسالت و مأموریتش آخرالزمانی است و این انقلاب باید به ظهور ختم شود و پرچم آن به دست امام زمان(عج) برسد.

لزوم دست‌یابی به ولایت اجتماعی برای رسیدن به ظهور

وی بیان کرد: در روایات آمده است که گروهی از مشرق بر می‌خیزند که از یاران حضرت مهدی(عج) خواهد بود این همان پرچمی است که بعد از انقلاب اسلامی به دست نایب امام عصر افراشته شده و در دست صاحبش بوده و ان‌شاءالله به دست صاحب اصلی آن می‌رسد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام راحل و همه مؤمنانی که پشت ایشان بودند با همین انگیزه و به‌منظور زمینه‌سازی ظهور امام عصر(عج) انقلاب کردند، گفت: رویکرد این انقلاب دینی و مهدوی بود.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه رویکرد انقلاب از همان ابتدا مشخص بود که یک انقلاب قانونی، دینی و به دور از هر نژادپرستی است، افزود: در عین‌ حال که خاستگاه انقلاب از تشیع نشئت گرفته اما صرفاً برای شیعیان شعار نمی‌دادیم چراکه ظرفیت انقلاب فرامنطقه‌ای و مربوط به کل جهان است، این انقلاب زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است و از این جهت دشمن این را حس کرده و همواره به دنبال دشمنی و مشکلات برای این انقلاب است.

وی اظهار کرد: در واقع این انقلاب برای همه جهان حرف دارد و ظرفیتی آن فرانژادی و فراقومی است، این مسیر تا ظهور مراحلی دارد و ما باید بدانیم در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستیم.

این سخنران کشوری بیان کرد: برای رسیدن به مقصد در هر کاری باید مرحله به مرحله پیش رفت و یک‌باره نمی‌توان به مقصد نهایی رسید، آخرین مرحله قبل از ظهور که بعد آن ظهور اتفاق می‌افتد زمانی است که شیعه به ولایت اجتماعی برسد، شیعیان در طول تاریخ ولایت داشته و این ولایت فردی بوده اما هنوز به ولایت اجتماعی نرسیده است.

حجت‌الاسلام عالی دوست داشتن و ارادت به اهل‌ بیت(ع)، برگزاری مراسم‌ جشن‌ و عزاداری‌های مناسبتی برای اهل‌ بیت(ع)، زیارت رفتن، نذر برای اهل‌ بیت(ع) و... را مصادیق ولایت فردی و فوق‌العاده باارزش برشمرد و گفت: این‌ها همه درست اما زمینه‌سازی ظهور ولایت فردی نمی‌خواهد و باید به اصل آن و ولایت اجتماعی رسید.

این سخنران کشوری تصریح کرد: وقتی امام عصر(عج) ظهور کند ولایت اجتماعی یعنی حاکمیت جهانی خواهد داشت و شیعه باید برای پذیرفتن حاکمیت جهانی ایشان یک دوره ولایت اجتماعی داشته باشد تا بتواند این حکومت را تحمل کند.

تحمل عدالت سخت است

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه تمرین ولایت‌مداری و تربیت نیرو در حکومت، قبل از ظهور بسیار مهم است، تصریح کرد: حکومت حضرت مهدی(عج) حکومت عدالت است و کسانی که می‌خواهند در این حکومت کنار ایشان باشند باید از قبل ظهور تمرین عدالت را داشته باشند تا بتوانند این حکومت را تحمل کنند و تاب بیاورند.

وی حکومت حضرت مهدی(عج) را حکومت عقلانیت، معنویت، عدالت و قانون‌مداری دانست و اظهار کرد: این‌طور نیست که در این حکومت هر کس هر طور که بخواهد زندگی کند، هر موقع خواست قانون را دور بزند و این حرف‌ها در حکومت ایشان نیست، شیعه هم باید تحمل این حکومت را داشته باشد و تحمل عدالت سخت است.

استاد حوزه علمیه با گریزی به دوران حکومت حضرت علی(ع)، گفت: در آن زمان نیز خیلی‌ها بودند که دم از عدالت می‌زدند اما تاب و تحمل ولایت و عدالت حضرت علی(ع) را نداشتند و یک روز نیز زمانی که حضرت علی(ع) از مالک پرسید چرا مردم از عدالت علی فرار می‌کنند مالک فرمود شما دم از عدالت می‌زنید و مردم تحمل عدالت ندارند اما معاویه سفره چرب پهن می‌کند سیم و زر و سکه می‌دهد، شما این کار را نمی‌کنید اگر شما هم این ریخت و پاش‌ها را داشته باشیید می‌بینید چقدر گردن به سمت شما کج می‌شود و به سمت شما می‌آیند اما تحمل عدالت و قانون سخت است.

حجت‌الاسلام عالی یادآور شد: مردم در دوران یازده امام معصوم(ع) در طول تاریخ همواره این بزرگان را پس زدند و سخت‌ترین شرایط را برای امامان معصوم(ع) در طول حکومتشان فراهم کردند، پروردگار امام دوازدهم را آن‌قدر در غیبت نگه می‌دارد که حداقل شیعه به‌عنوان حلقه اول یاران حضرت تحمل حاکمیت و ولایت اجتماعی حضرت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) احتیاج به مدیران پاک‌دست و توانمند، افسران نظامی و یاران واقعی دارد، گفت: امام نیرو می‌خواهد تا ظهور کند ایشان که نمی‌خواهد از ملائکه نیرو بیاورد هر چند امدادهای غیبی همواره در طول تاریخ در کنار اهل‌ بیت(ع) و حتی هشت سال جنگ تحمیلی ما بوده اما حضرت یار می‌خواهد.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه این‌گونه نیست که امام زمان(عج) امورات خود را با معجزه پیش ببرد، ادامه داد: اگر این‌طور بود جدش پیغمبر(ص) همه کارها را با معجزه پیش می‌برد. لذا باید حاکمیتی باشد تا بتواند نیروهایی مانند حاج قاسم، سردار همدانی‌ها و... را در خود تربیت کند، اگر کشور شیعه و حاکمیت اجتماعی نداشته نباشد این نیروهایش در کجا تربیت شوند، آخرین مرحله قبل از ظهور مرحله‌ای است که شیعه به ولایت اجتماعی می‌رسد.

این سخنران کشوری اضافه کرد: لازم است قبل از ظهور حول محور نایب امام زمان شیعه به یک حاکمیت برسد و پرچم بلند کند و تمرین ولایت‌مداری کند تا به یک سطح ولایت اجتماعی برسد. تمرین ولایت‌مداری در سطح ولایت اجتماعی، فداکاری و شک نکردن است و اگر کسی این تمرین را داشته باشد به ولایت اجتماعی می‌رسد.

ولایت‌فقیه؛ رمز بقا و ماندگاری انقلاب

وی با بیان اینکه در این مرحله قبل از ظهور مدیران فاسد، دنیاطلب و پوچ و کسانی که سابقه انقلابی داشتند و مرید بودند اما ادامه ندادند پیدا می‌شود، گفت: اما چاره نیست برای تربیت مدیر و افسران امام زمان(عج) باید این دوره را تحمل کرد و گذراند.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه مرحله ولایت اجتماعی چقدر طول بکشد خدا می‌داند، یادآور شد: در طول تاریخ و حکومت‌های مختلف تاریخ شیعه این مرحله را نداشته و اگر هم بوده نایبین امام عصر(عج) در کنار هم نبوده و علما با هم اختلاف داشته‌اند، در زمان ما این حکومت به منصه ظهور رسید و این هنر امام راحل بود که مردم پای این انقلاب ایستادند و انقلاب به پیروزی رسید تا شیعه از مرحله ولایت فردی به مرحله ولایت اجتماعی ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به دیدار مردم قم در دی‌ماه سال 96 با رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبری در این دیدار یک سؤال از مردم پرسیدند و جوابش را به خود مردم سپردند، سؤال ایشان این بود که چرا در طول انقلاب‌ها و نهضت‌هایی که در طی حداقل 150 سال گذشته که در ایران اتفاق افتاد با آنکه مطالبه مردم یک مطالبه حداقلی بود این انقلاب‌ها با شکست مواجه شد اما انقلاب اسلامی نه و چه تفاوتی بین این انقلاب و انقلاب‌های گذشته بوده است؟

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما امروز بعد از 43 سال به بالندگی رسیده و ریشه دوانده و به انقلاب جهانی تبدیل شده است، اظهار کرد: رمز بقا و ماندگاری این انقلاب این است که حول محور ولایت بوده و این چیزی است که جایش در انقلاب‌ها و نهضت‌های دیگر خالی بوده است.

در جهاد تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های ایران در طول 43 سال گفته شود

وی اضافه کرد: بدون تردید محوریت ولی‌فقیه به عنوان نایب امام زمان(عج) که محور باشد و مردم حول آن جمع شوند و فصل‌‎الخطاب باشد، همان حکومتی است که برای رسیدن به ولایت اجتماعی تمرین ولایت‌مداری دارد و یاران امام زمان(عج) می‌شوند.

استاد درس اخلاق با بیان اینکه امروز نیاز است در جهاد تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های ایران در طول 43 سال گفته شود تا این موفقیت‌ها گم نشود، تصریح کرد: امروز ایران به یک ابرقدرت نظامی تبدیل شده و دشمن از ایران هراس دارد. وقتی ولایت‌محور باشد می‌بینیم بعد از 43 سال با همه فشارهای دشمنان این نظام مردم همچنان ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام عالی با گریزی به فشارهای سنگین دشمن از جنگ نظامی گرفته تا اقتصادی و روانی و... بر علیه ملت ایران طی 43 سال گذشته، گفت: تحمل، رد کردن این مشکلات، سر خم نکردن در برابر دشمن و ندادن یک وجب از خاک به بیگانگان نشان از این دارد که این مردم انقلاب را که خودشان آن را به‌وجود آورده‌اند دوست دارند.

وی با بیان اینکه مردم ما برای دین قیام کردند و ما از گذشته یک لحظه پشیمان نیستیم چرا برای زمینه‌سازی ظهور قیام کردیم، افزود: در طول 43 سال گذشته ما در انتخاب‌هایمان در دولت‌های قبل اشتباه داریم و هر جا اشتباه داشیم مشکل پیش آمده؛ ما از انقلاب تاکنون ضربه‌ای نخورده‌ایم بلکه از انتخاب‌های اشتباهمان خوردیم هر جا انقلابی و ولایی عمل کردیم به پیشرفت و موفقیت دست یافتیم.

حجت‌الاسلام عالی گفت: هرجا اشرافی بودیم، سست شدیم و دهانمان و چشممان به غرب بود اینجا بود که لطمه خوردیم. مسیر انقلاب ما مسیر خدا و اهل‌ بیت(ع) بوده و ما در این مسیر اسلام‌های قلابی و بدلی مثل داعش را که می‌خواستند نام اسلام را خراب کنند پشت سر گذاشتیم و جبهه مقاومت را شکل دادیم.

ضرباتی که انقلاب اسلامی به دشمن زد

وی اظهار کرد: ضرباتی که انقلاب اسلامی به دشمن زد فراتر و به مراتب بیشتر از ضربات دشمن است؛ امروز انقلاب اسلامی فراتر از مرزهاست و طبق اتفاق‌نظر دانشمندان علوم سیاسی غرب هیمنه ابرقدرتی آمریکا از بین رفته است و دیگر مانند سابق نیست که بتواند به دنیا زور بگوید و طبق پیش‌بینی‌ها سال 2030 و آمریکا یک کشوری معمولی خواهد بود و باید از خود بپرسیم چه کسی این هیمنه را از بین برد و به جواب می‌رسیم که انقلاب اسلامی با ضرباتی که به آمریکا زده است.

این سخنران برجسته کشوری با بیان اینکه ما برای این انقلاب بیش از 230 هزار شهید تقدیم کرده‌ایم و مردم رشادت‌ها از خود نشان داده‌اند، گفت: همه جای دنیا برای به دست آوردن انقلاب‌ها هزاران کشته می‌دهند اما می‌بینیم بسیاری از این انقلاب‌ها باز هم با شکست مواجه می‌شوند اما انقلاب اسلامی ما با محوریت ولی‌فقیه و زمینه‌سازی برای ظهور همچنان پایدار ایستاده است.

وی با بیان اینکه تلاش دشمن ایجاد یأس و ناامیدی از انقلاب مردم با توجه به فشارهای اقتصادی و روانی است، گفت: تمام فشار به مردم ما این است که مردم ما این محور را رها کنند و اگر محور رها شود انقلاب تمام است.

حجت‌الاسلام عالی اضافه کرد: ملت با بصیرت ایران هرگز محور و انقلابی را که خودشان مانند فرزند دوست دارند رها نمی‌کنند هرچند گله‌مندی‌هایی دارند اما در هر وضعیتی پای اسلام و انقلاب ایستاده‌اند تا در این مرحله که امیدواریم هر چه زودتر به ظهور امام عصر(عج) منتهی و زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) خواهند بود.

انتهای پیام
captcha