شهید آیت‌الله ابوتراب عاشوری مجاهد عرصه تبلیغ و تبیین بود + عکس
کد خبر: 4040200
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸

شهید آیت‌الله ابوتراب عاشوری مجاهد عرصه تبلیغ و تبیین بود + عکس

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شهید آیت‌الله ابوتراب عاشوری، روحانی فداکار، مجاهد انقلابی و مبارز، مدرس حوزه علمیه و معلم اخلاق و قرآن مکتب فاطمیه در عرصه جهاد تبلیغ و جهاد تبیین بود؛ شخصیت گرانقدری که به‌عنوان اولین روحانی شهید انقلاب استان بوشهر در مبارزه با نظام ستمشاهی از آن یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیین بزرگداشت شهید آیت‌الله ابوتراب عاشوری، معلم اخلاق و قرآنی مکتب فاطمیه و اولین شهید روحانی استان بوشهر در مبارزه با رژیم ستمشاهی، به همت سپاه امام رضا(ع) و دفتر امام‌جمعه خورموج و با همکاری اندیشکده بین‌المللی طلوع مؤسسه قرآنی طاها بوشهر و به‌مناسبت هفته قرآن و عترت، امروز، 13 اسفندماه در روستای حیدری شهرستان دشتی با حضور مردم و خانواده معظم شهدا و جمعی از فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد. 

شهید عاشوری؛ خدمتگزار مکتب علوی و فاطمی 

آیت‌الله سید‌هاشم حسینی‌بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، در این مراسم اظهار کرد: شهید آیت‌الله ابوتراب عاشوری، روحانی فداکار، مجاهد انقلابی و مبارز، مدرس حوزه علمیه و معلم اخلاق و قرآن مکتب فاطمیه در عرصه جهاد تبلیغ و جهاد تبیین بود، شخصیت گرانقدری که به‌عنوان اولین روحانی شهید انقلاب استان بوشهر در مبارزه با نظام ستمشاهی از آن یاد می‌شود، استاد من و مایه افتخار اینجانب است. 

وی افزود: تمام عمر  و حیات شهید عاشوری پُر از ثمره تلاش و خدمت خالصانه به مردم و فرهنگ دینی و قرآنی و مبارزه با طاغوت دسیسه‌گر پهلوی بود که کاری بسیار دشوار است. اکنون نیز فرزندان دختر و پسر این شهید انقلابی و قرآنی سال‌هاست که مجاهدانه در لباس جهاد تبلیغ و جهاد تبیین به‌عنوان مشعل‌داران اسلام و قرآن در سنگر حوزه علمیه، مساجد، هیئت‌های مذهبی، آستان امامزادگان و مجالس روضه‌های خانگی مشغول به انجام رسالت فرهنگی و دینی هستند. 

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه مجموع آیات و روایات مربوط به شهید و شهادت و آیات مربوط به عالم و علم اگر کنار هم‌ چینش شوند خواهید دید که رخداد مهمی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به دانشمند فرانسوی گفته شد، در بین کتب آسمانی چطور شد که شما به ترجمه قرآن کریم پرداختید و قرآن را ترجمه کردید؟، گفت: در میان همه ادیان، کتابی که به علم و عالم و جایگاه علم و عالم بیش از همه کتب آسمانی و کتب ادیان ارزش قائل شده، قرآن مسلمانان است و لذا با تمام وجودم آستین‌ها را بالا زدم و قلم را به دست گرفتم تا به ترجمه این کتاب آسمانی که مشتمل بر ارج نهادن نسبت به مقام علم، عالم و معلم است، بپردازم. 

جایگاه عالمان و مؤمنان در کلام اولیا 

وی با اشاره به عظمت و عجایب تعبیرات قرآن، بیان کرد: هم قرآن آئینه تمام‌نما در رابطه با ارج نهادن نسبت به معالم شهید است و هم کلمات و سخنان شخص نبی خاتم حضرت محمد‌ مصطفی(ص) در رابطه با مقام علم و مقام شهادت در اوج است. کلمات امامان معصوم‌ ما، یکی پس از دیگری به علم، عالم و شهید می‌رسند، باب سخن را گشوده‌اند و در مقام‌ تجلیل بر آمده‌اند. همچنین قرآن در یک جا می‌فرماید «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِينَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا یَعْلَمُونَ» و در جای دیگر می‌فرماید «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»، دو دسته از جایگاه رفیع برخوردارند، عالمان و مؤمنان. 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: براساس کلام رسول گرامی اسلام(ص) تجلیل از عالم در اصل تجلیل از خداست «مَن‎ْ أكرَمَ عالِماً فَقَد أكرَمَني وَ مَن أكرَمَني فَقَد أكرَمَ اللهَ و مَنْ أكرَمَ الله فَمَصيرُهُ الي الجَنَّةِ»، یعنی جلسه امروز ما، تکریم شهید عاشوری نیست، بلکه تکریم پیغمبر خداست، «وَ مَن أكرَمَني فَقَد أكرَمَ اللهَ» یعنی اگر کسی منِ پیغمبر را تکریم کرد، در واقع خدای پیغمبر را تکریم کرده است، پس امروز هم تکریم از عالم، هم تکریم از پیامبر(ص) و هم تکریم از ذات کبریایی حق‌تعالی است. 

وی با بیان اینکه شهید عاشوری‌، این شهید انقلابی و قرآنی انسان‌های کم‌نظیر و ثروت بزرگ تاریخ هستند، افزود: پیامبر اسلام(ص) در سخن دیگر که در صفحه هجدم جلد ۸۹ کتاب بحار‌الأنوار آمده است می‌فرماید «إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یخْرُجونَ مِن الدُّنیا كَما یخْرُجُ الاَنبیاء وَ یحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ؛ گرامی‌ترین بندگان بعد از انبیا، علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیا از دنیا می‌روند، همراه انبیا از قبرهایشان خارج می‌شوند، به همراه انبیا از صراط می‌گذرند و ثواب انبیا را می‌برند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتی كه نزد خدا دارند»، یعنی گرامی‌ترین انسان‌ها بعد از سلسله جلیله روحانیت، عالمان دینی هستند، لذا شأن عالم را کم نگیرید. 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: در حدیثی روایی از امام حسن عسکری(ع) به نقل از امام جعفر صادق(ع) که در صفحه هفدهم جلد اول کتاب الاحتجاج آمده است «عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي اَلثَّغْرِ - اَلَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُوهُمْ عَنِ اَلْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ وَ اَلنَّوَاصِبُ أَلاَ فَمَنِ اِنْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ اَلرُّومَ وَ اَلتُّرْكَ وَ اَلْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ»، یعنی اینکه عالم دینی مرزبانند، چطور در دفاع مقدس این فرزندان رشید ما در یگان‌های رزمی و نظامی سپاه، ارتش و بسیج و توده‌های مردمی ما، از مرزهای جغرافیایی کسور عزیزمان ایران مرزبانی کردند، عالمان دین هم بحمدالله خوب از عهد و امتحان برآمدند و هم مرزبان جغرافیای کشور شدند و هم مرزبان اعتقادی کشور شدند. همچنین طلاب عزیزی که به شهادت رسیدند در دوران دو مرحله مبارزه با استعمار پرتغال و چهار مرحله مبارزه با استعمار انگلیس در استان بوشهر و حتی در دوران دفاع مقدس از نگاه جمعیتی و آماری کشوری تعدادشان کم نیست و کسانی که بر عرصه منبر و با استفاده از این تریبون‌ها، نقش‌آفرینی کردند، تعداد بسیاری بودند و هستند. لذا، امام صادق(ع) می‌فرماید این علما و روحانیون مرزبان و مدافع دین و ارزش‌ها هستند. 

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه علما و روحانیون ما در این کشور مولد فرهنگ بودند، گفت: دفاع از دین و ارزش‌ها و هنجارها توسط روحانیت و کسانی‌ که در مسیر روحانیت بودند رقم خورده و ناهنجاری‌ها و زشتی‌ها از مواردی بود که روحانیت در مقابل آن جبهه گرفته است. 

این مراسم با پیام خیرمقدم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عاشوری، فرزند اولین شهید روحانی انقلاب بوشهر، مرثیه‌سرایی میثم بهرامی و اجرای گروه تواشیح معراج روستای قرآنی چارک شهرستان دشتی همراه بود. 

خبرنگار: حامد فکوری 

عکاس: عبدالرسول قاسمی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha