فعالان قرآنی به حق واقعی خود نمی‌رسند
کد خبر: 4046380
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

فعالان قرآنی به حق واقعی خود نمی‌رسند

نفر اول رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با تأکید بر اینکه حمایت از فعالان قرآنی بسیار کمتر از حق واقعی آنهاست، گفت: متأسفانه بودجه‌ای که برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است؛ فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در جامعه بسیار حائز اهمیت است و حمایت از آن نیازمند سرمایه‌گذاری است.

مسابقات قرآن اوقاف

سیدمحمد حسینی، نفر اول رشته حفظ قرآن در بخش 20 جزء مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: از سن 12 سالگی به انس با قرآن علاقه‌مند شدم و فعالیت قرآنی خود را در رشته قرائت آغاز کردم و سپس به سمت رشته حفظ رفتم و همزمان با تحصیل، حفظ قرآن را نیز انجام می‌دادم؛ در نهایت این مسیر را تاکنون ادامه دادم و در خدمت قرآن هستم.

وی افزود: در رشته قرائت در مسابقات دانش‌آموزی، مسابقات اوقاف، مسابقات سپاه و مسابقات سازمان تبلیغات موفق به کسب رتبه‌های بسیاری شدم، ولیکن در زمینه مسابقات حفظ به تازگی وارد شدم و با این حال توانستم در هر دو مرحله مسابقات قرآنی استان البرز مقام اول در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم را کسب کنم.

حافظ قرآن کریم درخصوص مشکلات فعالان قرآنی، گفت: متأسفانه بودجه‌ای که برای فعالیت‌های قرآنی درنظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است و به همین جهت به مسئولان در این زمینه نمره پایینی می‌دهم.

این فعال قرآنی تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در جامعه بسیار حائز اهمیت است و حمایت از آن نیازمند سرمایه‌گذاری است، وقتی این سرمایه‌گذاری انجام نشود و مسئولان بودجه مناسبی برای امور فرهنگی و قرآنی در نظر نگیرند مجبور می‌شوند چندین برابر همین بودجه را برای مبارزه با بزهکاری‌های اجتماعی و دادگاه‌ها صرف کنند تا مشکلات ناشی از فقدان رسیدگی‌های فرهنگی مرتفع شود.

وی ادامه داد: در سطح استان البرز بسیاری از اساتید بزرگ قرآنی وجود دارند که از دوران کودکی و نوجوانی فعالیت قرآنی خود را آغاز کرده‌اند و عمر خود را با عشق و علاقه در مسیر قرآن قرار داده‌اند، ولی هنوز هم یک نهاد مشخص وجود ندارد که از آنها حمایت کند و هیچ‌گونه حقوق و بیمه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد.

حسینی درخصوص سطح مسابقات در استان البرز، بیان کرد: سطح مسابقات در استان البرز چندان قابل قبول نبود و شور و حال همیشگی را نداشت، اما درخصوص داوری مسابقات می‌توان گفت که حدود 85 درصد رضایت‌بخش بود ولی همچنان گلایه‌هایی در این بخش نیز وجود دارد.

وی در مورد بهتر شدن سطح مسابقات و به دست‌ آوردن نتایج مطلوب، توضیح داد: مسابقات باید با شور و حال بیشتری برگزار شود و سطح شرکت‌کنندگان بالاتر برود که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن در اماکن متبرکه و مساجد بزرگ شهر است، در همین راستا نوجوانان و جوان‌های بسیاری به این حوزه علاقه‌مند خواهند شد و از آن استقبال بیشتری می‌کنند که در نتیجه آن سطح مسابقات نیز بالاتر می‌رود.

برگزیده رشته حفظ قرآن کریم با اشاره به برنامه‌های قرآنی اجرایی در ماه مبارک رمضان با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، بیان کرد: برگزاری محافل قرآنی از جمله انس با قرآن و شبی با قرآن در ماه مبارک رمضان نسبت به ماه‌های دیگر پررنگ‌تر است و اگر بیماری کرونا نبود به‌عنوان یک سنت دیرینه بسیار پرشورتر برگزار می‌شد.

وی در پایان یادآور شد: مطلب مهم این است که برگزاری محافل قرآنی نباید فقط منحصر به ماه مبارک رمضان باشد و پس از آن فراموش شود، بلکه باید در طول سال مجالس قرآنی از جمله انس با قرآن و جزءخوانی برپا شود که این موضوع نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولان و در نظر گرفتن بودجه مناسب است.

انتهای پیام
captcha