محافل قرآنی پاسخگوی نیاز بانوان نیست
کد خبر: 4046800
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

محافل قرآنی پاسخگوی نیاز بانوان نیست

شکوفه صباغی، حافظ کل و مربی قرآن با بیان اینکه بانوان محفلی ثابت برای اجرای تلاوت و ارائه محفوظات ندارند، گفت: گاه از سوی مسئولان جلساتی می‌شود، اما باید قبول کرد این محافل پاسخگوی نیاز بانوان نیست.

شکوفه صباغی حافظ کل دانشجوی فیزیک

شکوفه صباغی، حافظ کل و مربی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: تأکید بر حفظ قرآن از صدر اسلام تاکنون مورد توجه و اهمیت بوده است و اوایل دهه ۹۰ رهبر معظم انقلاب نیز اجرای طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را توصیه فرمودند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تربیت حافظان کافی نیست، تصریح کرد: اجرای فرامین رهبری برای همه مردم و مسئولان حجت است، از این رو همه برای انجام این فرمان لبیک گفته‌اند، اما پرهیز از موازی‌کاری و قرار گرفتن در یک مسیر، حلقه مفقوده‌ای بود که احساس می‌شد و در راستای اجرای این فرمان شاهد اقدامات پراکنده از سوی مسئولان بودیم. در صورتی‌که برای رسیدن به اهداف متعالی باید هم‌سو و پیرو یک خط‌مشی حرکت کنیم.


بیشتر بخوانید:


صباغی ادامه داد: برای اجرای طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن باید از نظر کارشناسانه اساتید و صاحب‌نظران قرآنی استفاده کرد. اقدامات بدون هدف و برنامه‌ریزی به سامان نخواهد رسید و خروجی مطلوب را به دنبال ندارد.

این حافظ کل همچنین ضرورت تدوین و اجرای طرح‌های قرآنی در رشته‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: پرداختن به رشته‌ای خاص، غفلت از سایر رشته‌ها را به دنبال دارد. برای موفقیت باید طرح‌ها به گونه‌ای باشد که همه اقشار و سنین را در برگیرد. طرحی همچون «جام حافظان» که بیش از ۲۵۰ شرکت‌کننده داشت شروع خوبی برای توسعه و تعریف دیگر رشته‌های قرآنی است.

صباغی با اشاره به جای خالی محافل و جلسات قرآنی ویژه بانوان در اراک، اضافه کرد: بانوان محفلی ثابت برای اجرای تلاوت و ارائه محفوظات ندارند، گاه از سوی مسئولان جلسات یا محافلی برگزار می‌شود، اما باید قبول کرد این محافل پاسخگوی نیاز بانوان نیست. برای ارتقا و ورود هرچه بیشتر آنان در این مسیر نیازمند جلسات جذاب با ظرفیت بالا هستیم. اقدامات سطحی دردی دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های قرآنی و مسابقات از استرس مسابقات مهم همچون اوقاف و .... می‌کاهد‌. در طرح‌هایی نظیر «جام حافظان» که گروه‌ها شش نفره بود حافظان خردسال نیز شرکت داشتند که حضور این افراد از سن کم در مجالس قرآنی به حضور قوی نمایندگان استان در سال‌های آینده در مسابقات اوقاف منتج می‌شود.

این حافظ کل برگزاری طرح‌های جذاب را انگیزه‌ساز فعالیت بیشتر در حوزه قرآن دانست و مطرح کرد: همه فعالان این حوزه بر این جمله که مسابقات فقط عاملی برای ارتقای سطح و محک زدن است نه هدف، اعتقاد دارند، اما در مواجه با تهاجم دشمن که شبانه‌روز در حال دشمنی است افزایش عوامل و ابزار جهت توسعه فرهنگ قرآنی یک ضرورت محسوب می‌شود.

صباغی ضرورت ورود جدی دانشجویان در حوزه قرآن را خواستار شد و بیان کرد: برخلاف نظر اکثر مردم که براین باورند همه فعالان قرآنی در رشته‌های مرتبط با قرآن تحصیل می‌کنند، این‌گونه نیست، چراکه بسیاری از فعالان قرآنی در رشته‌های مهندسی با گرایش‌های مختلف، پزشکی و ... در حال تحصیل هستند که باید به جامعه معرفی شوند.

وی در پایان با اشاره به حضور داوران مختلف در طرح‌های قرآنی، توضیح داد: استفاده از داوران با سلایق مختلف مطلوب است، زیرا متسابق با داوران متفاوت و با سلایق گوناگون مواجه است. داوری در رشته‌های صوت و لحن با وجود رعایت اسلوب و چارچوب سلیقه‌ای است و شرکت‌کنندگان در مواجه با داوران مختلف و آشنایی با نظر آنان در مسابقات مهم راحت‌تر و با استرس کمتری شرکت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha