ضرورت توجه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی در مساجد
کد خبر: 4047028
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

ضرورت توجه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی در مساجد

نفر اول رشته قرائت ترتیل قرآن کریم مرحله استانی چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: کاهش فعالیت‌های قرآنی در مساجد باعث شده که قرآن بیشتر در سطح جامعه مهجور شود و نپرداختن به آن خصوصا در هیئت‌های مذهبی توسط سخنرانان و اعضای فعال آن به این قضیه بیشتر دامن می‌زند.

فعالیت‌های قرآنی

محمد تقوایی، نفر اول رشته قرائت ترتیل قرآن مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم و در همان دوران کودکی توسط پدرم با قرآن آشنا شدم و پس از آن با حضور در مجالس و محافل قرآنی از جمله مجالس مسجد سلمان فارسی کرج، روز به روز بیشتر به یادگیری قرآن علاقه پیدا کردم و شکرگزارم که همواره در مسیر قرآن هستم.

وی افزود: با توجه به اینکه تخصصم بیشتر در رشته قرائت ترتیل بود به همین دلیل به همین حوزه پرداختم و در مسابقات آن شرکت کردم، منتهی در رشته‌های قرائت تحقیق و تفسیر قرآن نیز فعالیت‌هایی دارم و در سال‌های آینده در زمینه قرائت تحقیق فعالیت‌های جدی‌تر و گسترده‌تری خواهم داشت.

تقوایی در مورد رتبه‌های کسب کرده در زمینه فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: طی سال‌های متوالی موفق به کسب چندین مقام اول استانی در مسابقات اوقاقاف در رشته قرائت ترتیل شدم و همچنین در مسابقات طلاب که سالیانه در سطح کشور برگزار می‌شود نیز به‌عنوان مرتل ممتاز شناخته شدم.

وی در مورد مشکلاتی که برای فعالان قرآنی وجود دارد، ادامه داد: مشکلات فعالان قرآنی بسیار است اما از مهم‌ترین آنها می‌توان به این اشاره کرد که متأسفانه یک سازوکار منسجم و متحد مختص امور قرآنی در کشور وجود ندارد که این امر موجب سرگردانی این بخش می‌شود، در حالی که اگر یک ارگان و متولی خاص برای این کار وجود داشته باشد پویایی فعالیت‌های قرآنی بسیار بالاتر خواهد رفت.

نفر اول رشته قرائت ترتیل قرآن مرحله استانی چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف توضیح داد: سمت و سوی فعالیت‌های قرآنی بیشتر متمرکز بر مباحث مالی شده که موجب کمرنگ ‌ر شدن ارزش‌گذاری معنوی قرآن شده است، برای بهبود این شرایط اگر مسئولان مربوطه قوانینی وضع کنند که در عمده حوزه‌های قرآنی به بحث معنویات بیشتر پرداخته شود کیفیت فعالیت‌های قرآنی نیز بیشتر از این خواهد شد.

وی با گلایه از  کم‌رنگ شدن فعالیت‌های قرآنی در مساجد، افزود: کاهش فعالیت‌های قرآنی در مساجد باعث شده که قرآن بیشتر در سطح جامعه مهجور شود و نپرداختن به آن خصوصا در هیئت‌های مذهبی توسط سخنرانان و اعضای فعال آن به این قضیه بیشتر دامن می‌زند.

این فعال قرآنی در مورد سطح مسابقات و وضعیت داوری، تصریح کرد: هیئت داوران این دوره از مسابقات متشکل از داوران استانی و خارج از استان البرز بودند و در کل می‌توان گفت که داوران قابلی بودند، گرچه در برخی از دوره‌های مقدماتی یا مراحل شهرستانی می‌شد که بیشتر از حضور داوران استانی استفاده کرد.

وی افزود: سطح مسابقات از نظر کیفی قابل قبول بود اما از نظر کمیتی افت پیدا کرده بود که یکی از دلایل آن می‌توان به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و دلیل عمده آن این است که بحث فعالیت‌های قرآنی در حوزه کار با نوجوانان زیرساخت‌های ضعیفی دارد، به همین علت اگر فعالیت‌های قرآنی منسجم‌تر و گسترده‌تر نشود این کمیت درست نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha