مسابقات قرآن و چالشی به‌عنوان کسب رتبه
کد خبر: 4047215
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

مسابقات قرآن و چالشی به‌عنوان کسب رتبه

نفر اول رشته قرائت ترتیل قرآن کریم مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: متأسفانه اگر قاریان قرآنی مقام مسابقه‌ای نداشته باشند در مجالس و محافل قرآنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و توانایی آنها براساس تعداد رتبه‌هایی که در مسابقات به‌دست آورده سنجیده می‌شود.

مسابقات قرآن

حسین عزیزی، نفر اول رشته قرائت ترتیل قرآن کریم مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: تلاوت قرآن را از کودکی و در سن هفت سالگی آغاز کردم و در همان سال‌ها در مسابقات دانش‌آموزی، مسابقات جوانان و بزرگسالان و جلسات قرآنی شرکت می‌کردم.

وی با بیان اینکه معنای لغوی ترتیل یعنی شمرده‌ خواندن و توجه بیشتر به نحوه ادای کلمات و تطبیق آنها با معانی آیات، افزود: با توجه به نظر برخی از بزرگان و اساتید قرآنی باید قرآن را در ابتدا از طریق شیوه ترتیل‌خوانی آموخت که این کار بنا بر فرموده قرآن «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» باعث می‌شود که فصاحت در خواندن افزایش پیدا کند و این خودش یک نوع روش یادگیری است.

نفر اول رشته قرائت ترتیل قرآن کریم توضیح داد: برخی معتقدند که برای رشته قرائت تحقیق فرد صرفا با گوش دادن و تقلید از صوت‌های قرائت تحقیق قوی می‌شود اما با این روند کسانی که فقط تمرکز خود را در این بخش گذاشته‌اند، در قسمت ترتیل تسلط کافی را نخواهند داشت، چراکه پیش‌زمینه رشته‌ قرائت تحقیق یادگیری درست روخوانی و روانخوانی در بخش ترتیل است.

وی ادامه داد: با این اوصاف کسانی که در حوزه ترتیل قرآن موفق هستند اکثرا در حوزه قرائت تحقیق نیز موفق خواهند بود، زیرا توانایی به‌کارگیری صوت و لحن در رشته ترتیل به‌واسطه سرعت بیشتر در تلاوت را کسب کرده‌اند به همین دلیل به طریق اولی این افراد در بحث تحقیق نیز می‌توانند توانایی خود را نشان دهند چون سرعت این رشته در صوت و لحن کمتر است.

عزیزی تصریح کرد: دو مرتبه به‌عنوان نماینده استان البرز در مسابقات قرآنی در رشته قرائت ترتیل قرآن کریم موفق به کسب مقام اول شدم و همچنین در سال اخیر مقام چهارم کشوری را به دست آوردم.

وی با بیان اینکه رویکرد قرآنی کشور ما متأسفانه به سمت اشتباهی در حال حرکت است، افزود: تقریبا تمام توان و هزینه برای فعالیت‌های قرآنی از طریق وزارت فرهنگ و سازمان اوقاف در طول یک سال صرف برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور می‌شود.

این فعال قرآنی با اشاره به این موضوع که شیوه یادگیری برای مسابقات با شیوه‌های یادگیری غیرمسابقه‌ای بسیار متفاوت است، بیان کرد: متأسفانه اگر قاریان قرآنی مقام مسابقه‌ای نداشته باشند در مجالس و محافل قرآنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و توانایی آنها براساس تعداد رتبه‌هایی که در مسابقات به‌دست آورده سنجیده می‌شود، بنابراین قاری قرآن مجبور است در طول سال‌های یادگیری خود به‌گونه‌ای پیش ‌رود که فقط بتواند مطابق آیین‌نامه و ضوابط مسابقات عمل و کسب رتبه کند.

وی تصریح کرد: هنگامی که قاری در مسابقات شرکت کرد و حتی موفق به کسب رتبه مدنظر خود شد، پس از گذشت مدتی متوجه این موضوع خواهد شد که در زمینه تلاوت‌های مجلسی و غیر مسابقه‌ای ضعیف است، زیرا این سیستم او را در چارچوبی قرار داده که غیر از آن نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق مسئولان مربوطه باید از کارشناسان خبره در این حوزه کمک بگیرند و فضای مناسبی را برای فعالیت افرادی فراهم کنند که نمی‌خواهند در مسابقات شرکت کنند یا به دلایلی از جمله اضطراب یا کسالت پیش آمده در روز مسابقه نتوانسته‌اند کار خود را به خوبی ارائه بدهند و نداشتن رتبه موجب سرکوب توانایی آنها نشود.

انتهای پیام
captcha