شرایط برای قرائت بانوان مساعد نیست
کد خبر: 4047872
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

شرایط برای قرائت بانوان مساعد نیست

نفر اول رشته قرائت تحقیق قرآن کریم مرحله استانی چهل‌ و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: شرایط برگزاری جلسات قرآنی در مساجد و هیئت‌ها از نظر فضایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برای آقایان قاری بسیار نسبت به بانوان قاری مساعدتر است.

قرائت ترتیل

مریم سمایی، نفر اول رشته قرائت تحقیق قرآن کریم مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: علاقه‌مندی من به قرآن کریم از دوران کودکی به‌واسطه فعالیت‌های مذهبی خانواده‌ام آغاز شد؛ پدرم مداح اهل بیت(ع) است و مادرم در جلسات قرآنی شرکت می‌کرد و در خانه برای کودکان همسایه کلاس قرآن تشکیل می‌داد، همه این موارد مقدمه‌ای شد برای اینکه من وارد این حوزه بشوم و با علاقه این مسیر را ادامه بدهم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا رشته قرائت تحقیق را انتخاب کرده است، افزود: از ابتدا علاقه‌ام به رشته قرائت تحقیق بیشتر از سایر رشته‌ها بود و با صوت اساتید ارتباط خوبی داشتم و به بسیار خوب می‌توانستم آنها را تقلید و اجرا کنم.

سمایی درباره مشکلات فعالان قرآنی بانوان گفت: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری و علاوه بر اینکه گفته می‌شود اکثر نهادهای مختلف بودجه‌ای را برای بحث‌های قرآنی اختصاص می‌دهند، اما متأسفانه آن چیزی که در عمل دیده می‌شود با آن چیزی که گفته شده است بسیار مغایرت دارد و این موارد در حوزه بانوان پررنگ‌تر است.

وی با بیان اینکه خانم‌های قاری فضای مناسب برای ارائه آنچه که آموخته‌اند ندارند، ادامه داد: معمولا شرایط برگزاری جلسات قرآنی در مساجد و هیئت‌ها از نظر فضایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برای آقایان قاری بسیار نسبت به بانوان قاری مساعدتر است، چراکه برای بانوان محدودیت‌هایی وجود دارد و آنها نمی‌توانند در هر محیطی به قرائت قرآن بپردازند.

نفر اول رشته قرائت تحقیق قرآن کریم مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، بیان کرد: برخی از بانوان فعال در حوزه‌های قرآنی همزمان هم خانه‌دار و هم شاغل هستند، به همین علت باید فعالیت‌های قرآنی و شرکت در مسابقات را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که هیچ مشکلی برای زندگی شخصی‌شان به‌وجود نیاید؛ به همین دلیل گاهی برخی بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌هایی که به این بانوان می‌شود بسیار ناراحت‌کننده است علی‌رغم استعدادهایی که دارند بسیار کم دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه به وضعیت حمایت مسئولان از بانوان فعال قرآنی نمره پایینی می‌دهد، افزود: امید است که وضعیت حمایت مسئولان از بانوان فعال در عرصه‌های قرآنی بهتر شود، بیشتر به آنها بها داده شود و فضایی را ایجاد کنند که این بانوان بتوانند استعدادهای خود را که طی سال‌ها برای آن زحمت کشیده و تقویت کرده‌اند را ارائه بدهند.

سمایی در مورد سطح مسابقات و وضعیت داوری، تصریح کرد: سطح مسابقات در بخش بانوان باتوجه به تلاش‌ها و انگیزه شرکت‌کنندگان در وضعیت خوبی قرار دارد اما همچنان می‌تواند بهتر هم بشود. از طرفی هم به دلیل ارائه طرح‎‌های جدید برای داوران از سوی اداره اوقاف، داوران جوان و جدیدی برای مسابقات اضافه شدند که این اقدام خالی از اشکال نبود و موجب بروز اعتراضاتی از سوی برخی از شرکت‌کنندگان شد با این وجود روند مسابقات در مجموع روند مثبتی بود و این موضوعات نشانه رشد و قطعا وجود یک سری ضعف‌ها طبیعی است.

وی گفت: در کل داورانی که برای قضاوت مسابقات کشوری انتخاب می‌شوند قطعا از فرایند و آزمون‌های سختی گذر کرده‌اند، به همین دلیل امیدواریم که شرایط به مرور زمان بهتر شود تا در سال‌های آینده شاهد نتایج بهتری نیز باشیم.

انتهای پیام
captcha