ببخشیم تا بخشیده شویم + فیلم
کد خبر: 4050911
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۱
پای درس صحیفه سجادیه/ 10

ببخشیم تا بخشیده شویم + فیلم

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، با بیان اینکه اگر می‌خواهیم خداوند متعال ما را در شب‌های قدر ببخشد باید بندگانی که نسبت به ما بد کردند، ببخشیم تا خداوند ما را ببخشد، گفت: امام سجاد(ع) نیز در دعایی برای فرزندانشان می‌فرمایند «اَلْمُعَوَّدِينَ بِالتَّعَوُّذِ بِكَ الرَّابِحِينَ فِي التِّجَارَةِ عَلَيْكَ الْمُجَارِينَ بِعِزِّكَ‏؛ خدایا توفیق بده از آن‌هایی باشم که عادت کردند به پناه بردن بر تو و از کسانی باشم که با تو معامله و تجارت می‌کنند.»

 حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده

به گزارش ایکنا، به مناسبت ماه مبارک رمضان پای درس صحیفه سجادیه از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، نشسته‌ایم تا درس‌های عملی این ادعیه پرفیض را برای زندگی امروز بشر مرور کنیم. حجت‌الاسلام حائری‌زاده در دهمین قسمت از این مجموعه به موضوع «ببخشیم تا بخشیده شویم» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

«امام سجاد(ع) در دعای فرزندانشان می‌فرمایند «اَلْمُعَوَّدِينَ بِالتَّعَوُّذِ بِكَ الرَّابِحِينَ فِي التِّجَارَةِ عَلَيْكَ الْمُجَارِينَ بِعِزِّكَ‏؛ خدایا توفیق بده از آن‌هایی باشم که عادت کردند به پناه بردن بر تو و از کسانی باشم که با تو معامله و تجارت می‌کنند.» امشب یکی از شب‌های قدر است و باید توجه داشته باشیم که اگر می‌خواهیم به این فراز از دعای امام چهارم دست پیدا کرده و با خدا تجارت کنیم امشب می‌توانیم به این خواسته دست پیدا کنیم.

در شب‌های قدر با سه نوع قرآن سروکار داریم. اولین مورد قرآن صامت است که در خانه تمامی مسلمانان وجود دارد و آن را مطالعه می‌کنند. ان‌شاءلله هم قرآن را بخوانیم «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» و هم در آیات و مفاهیم آن تدبر کرده به آن عمل کنیم. دومین مورد قرآن ناطق است که همان چهارده معصوم(ع) هستند. چرا توصیه‌شده که در شب‌های قدر قرآن بر روی سرخود قرار دهیم؟ دلیلش این است که مرکز فرماندهی و تفکر بدن ما مغزمان است به همین علت و بر اساس توصیه و روایات بزرگان دینی قرآن را بر روی سر خود می‌گذاریم.

در فرهنگ‌ عامه هم این مثل موجود است که «شما بر روی سر ما جا دارید؟» یعنی آن فرد بی‌اندازه‌ مورد احترام است. بر همین اساس قرآن کریم در فکر، زوایای دید، اندیشه، تصمیم‌گیری‌ها، جهت‌گیری‌های ما جای دارد، لذا خدا را به‌حق کتابش قسم می‌دهیم «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِکتَابِک الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُک الْأَکبَرُ» و می‌گوییم «بِکَ یَا اللّٰهُ»، «بِمُحَمَّدٍ»، «بِعَلِیٍّ»، «بِفَاطِمَةَ»، «بِالْحَسَنِ»، «بِالْحُسَیْنِ»، «بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ»، «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»، «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»، «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ»، «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى»، «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»، «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ»، «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» و «بِالْحُجَّةِ» لذا بر این اساس خدا را به‌حق قرآن ناطق قسم می‌دهیم.

سومین مورد قرآن صاعد است؛ خداوند در آیه 60 سوره مبارکه غافر از دعا به «عبادت» تعبیر کرده و به کسی که از روی تکبر و خودبزرگ‌بینی، دعا را ترک می‌کند، وعده دخول در جهنم را داده است؛ چنانکه می‌فرماید «ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ»؛ پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم! کسانى که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به‌ زودی با ذلت وارد دوزخ می‌شوند!»

قرآن صاعد یعنی دعا و همان نیایشی که امام سجاد(ع) انجام می‌دهند چه فرصت خوبی است که این شب‌ها از صحیفه سجادیه استفاده کنیم و دعای فرزندان را برای نسل خود قرائت کنیم یا دعای ابوحمزه ثمالی یا افتتاح را بخوانیم. لازم نیست تمام فرازهای این ادعیه را بخوانیم بلکه هر شب خواندن دو سه خط از این ادعیه کفایت می‌کند به شرطی که فقط خواندن نباشد بلکه هضم کردن این فرازها و تفکر در معنای آن نیز باید لحاظ شود.

لیالی قدر از جمله مناسبت‌هایی است که بیش از هر زمان دیگر فرصت طاعت و عبادت و مناجات با خدای عالمیان را برای ما فراهم می‌کند برای همین هم هست که برای این قله‌های رمضانی، اعمال و اذکار و اوراد بسیار سفارش شده تا از شبی که به‌ اندازه هزار ماه ارزش دارد، بیشترین بهره‌ها را ببریم.

ان شالله به میزانی که می‌توانید این اعمال را انجام دهید و از برکات این سفره که قرار است مقدرات یک‌ساله ما به دست امام زمان(عج) برسد و ایشان آن را امضا کنند، بهره‌مند شویم. باید بکوشیم و التماس کنیم که قلب مقدس امام زمان(عج) از ما راضی باشد. اگر می‌خواهیم خداوند متعال ما را در شب‌های قدر ببخشد باید بندگانی که نسبت به ما بد کردند، ببخشیم تا خداوند ما را ببخشد.»

انتهای پیام
captcha