دو دلیلی که اهمیت راهپیمایی روز جهانی قدس را دوچندان کرده است
کد خبر: 4051621
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

دو دلیلی که اهمیت راهپیمایی روز جهانی قدس را دوچندان کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، تلاش صهیونیست‎ها برای بیرون کردن مسلمانان از قبله اول خودشان و طراحی آنها برای رسیدن به آرامش از طریق پروژه سازش با مرتجعان منطقه را دو دلیل برای اهمیت بیش از پیش راهپیمایی روز جهانی قدس امسال بیان کرد.

آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز، دوم اردیبهشت، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران گفت: در خطبه 198 نهج البلاغه آمده است: «شما را به حریم‌نگهداری برای ذات مقدس ربوبی سفارش می‌کنم. آفرینشتان با او و لطف او آغاز می‌شود و معاد شما و بازگشت شما هم به سوی اوست و در ابدیت با خدا سروکار دارید؛ خدایی که خواسته‌های مشروع شما را برمی‌آورد و آخرین نقطه امید شما ذات مقدس ربوبی است.« همه ما با خداوند سروکار داریم و نباید از خطوط قرمز خدا که گناه است، عبور کنیم.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) تجلی توحید خداوند و تجلی عشق به خداوند است، گفت: به صراحت و بدون هیچ‌گونه استثنایی می‌گویم حضرت علی(ع) الگوی بندگی ذات مقدس ربوبی است و او کانون فضائل محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مولا علی(ع)، امام الوحدین، امام المتقین، امام نمازگزاران، امام دعاکنندگان، امام العابدین، امام المجاهدین و امام المستضعفین است ولی زیربنای همه اینها امام المؤمنین و امیرالمؤمنین است. تمام صفات علی(ع) برگرفته از خداباوری است، چون مولا علی(ع) با تمام وجودش خدا را باور داشت و به او عشق می‌ورزید و همچنین ایمان با جان، گوشت و خون علی(ع) عجین شده بود و نمی‌توان او را بدون باورش ببینیم و به بیان بهتر علی(ع) با تمام وجود خداباور بود.

خاتمی با بیان این مطلب که تمام وجود علی(ع) یکپارچه مملو از عشق به خدا بود و اگر همه پرده‎ها کنار می‌رفت ذره‌ای از یقین امام علی(ع) کاسته نمی‌شد، گفت: نماز حضرت علی(ع) نماز عاشقانه بود، طوری‌که تیر را در حال خواندن نماز از پای ایشان خارج کردند، لذا به همین دلیل آن ایمان و باور، آن نماز و شجاعت را در پی داشت. مولا علی(ع) امام همه عرصه‌های جهادی هم در جنگ نظامی و هم در جهاد با نفس بودند و 25 سال سکوت ایشان عرصه فداکاری امام علی(ع) محسوب می‌شود.

به گفته وی، اگر می‌خواهیم این نظام با شتاب به راه خود ادامه دهد باید در مسیر مولا علی(ع) حرکت کنیم و همانند حاج قاسم‌ها از سربازان علی(ع) باشیم.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران متذکر شد: دو شب دیگر از لیالی مبارک قدر باقی مانده و این فرصت الهی را قدر بدانیم و مدنظر داشته باشیم که خداوند در شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان عنایت ویژه‌ای به ما دارد. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که «قلب ماه رمضان، لیله القدر است» اگر می‌خواهیم بدن معنوی قوی داشته باشیم باید شب قدر را قدر بدانیم و احیای شب قدر هدفمند است و آشتی با خداوند سبب صفای دل می‌شود و زندگی را مطهر و پاکیزه می‌کند.

وی با اشاره به گرانی‌های افسارگسیخته گفت: مسئله گرانی قیمت‌ها و افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها درد جانکاه مقام معظم رهبری است و ایشان در پیام سال نو با تلخی بسیار از گرانی‌ها یاد کرده‌اند و برای همه روشن است که رئیس جمهور کشورمان هم همین درد جانکاه را دارند و به همین سبب مسئولان همراهشان در تلاش برای غلبه بر این درد هستند. مسئولان باید برای مقابله با این مشکل مردم راه‌حل‌های بهتری را بیابند تا مردم به آرامش برسند. اینکه مردم نتوانند برای فردا پیش‌بینی کنند که قیمت‌ها چه خواهد شد، ناآرامی در جانشان ایجاد می‌کند. ما دعا می‌کنیم که خداوند پیش‌روی مسئولان محترم بهترین راه‌ها را قرار دهد.

امام جمعه موقت تهران درباره راهپیمایی روز قدس عنوان کرد: هفته آینده اولین راهپیمایی روز قدس بعد از دو سال کرونایی است. گام‌هایی که در روز قدس به‌عنوان راهپیمایی برداشته می‌‎شود بی‌تردید عمل صالح و از گام‌های کاملاً خداپسندانه محسوب می‌شود. هر گامی که دشمنان را به خشم آورد، قطعاً عملی صالح هست.

خاتمی با اشاره به اهمیت ویژه راهپیمایی روز قدس گفت: راهپیمایی روز قدس امسال از دو جهت حائز اهمیت است؛ اول به خاطر جنایتی است که رژیم صهیونیستی در صهیونیست‌سازی مسجدالاقصی مرتکب شده است؛ صهیونیست‌ها در تلاش برای بیرون‌سازی مسلمانان از قبله اول خودشان هستند تا شهرک‌نشینان صهیونیست را جای آنها بگذارند و این توطئه بزرگی است که جای فریاد مرگ بر اسرائیل دارد و در حقیقت راهپیمایی روز قدس فریاد رسای مردم علیه این جنایت است. دوم اینکه رژیم صهیونیستی امید دارد از طریق سازش با مرتجعان منطقه آرامش پیدا کند و مسئله فلسطین به حاشیه برود، اما آفرین بر فلسطینی‌ها که با عملیات جهادطلبانه و شهادت‌طلبانه‌شان رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشتند.

وی افزود: دین ما می‌گوید که فلسطینی‌ها باید پشتیبانی شوند و ما امت واحده هستیم که از آنها باید پشتیبانی کنیم و قطعاً این پشتیبانی‌ها مایه دلگرمی آنها خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در سوئد گفت: متأسفانه پلیس و دولت این کشور از چنین رفتار جاهلانه‌ای حمایت کرده است. عجیب است که با شعار آزادی از این رفتار حمایت می‌کنند؛ آزادی در سوئد یعنی آزادی اهانت به پیامبران، آزادی در سوئد یعنی فراهم کردن بسترهای نژادپرستی و به طور کلی آزادی در سوئد فقط شعار است. اگر در همین کشورهای اروپایی کسی علیه هولوکاست سخن بگوید و مطلبی بنویسد، زندانی می‌‎شود و در اینجا آزادی بیان مطرح نیست اما اگر به اعتقادات دو میلیارد مسلمان اهانت شود نه‌تنها محکوم نمی‌شود بلکه از این اقدام حمایت هم می‌کنند. به اهانت‌کنندگان می‌گویم مطمئن باشید رفتارهای سخیفانه‌تان به ضرر شماست و به فضل خدا نمی‌توانید مقابل موج اسلام‌گرایی بایستید و همین کار شما نشان داد که منطق ندارید و اگر منطق داشتید چنین حرکت سخیفی و بی‌خرد را انجام نمی‌داید.

خاتمی در بخش دیگری از خطبه دوم به سالگرد حمله نظام آمریکا به طبس اشاره کرد و در همین رابطه افزود: آمریکا دائم علیه ملت ایران توطئه کرده و در 28 مرداد 1332 رژیم اسلام‌ستیز و مردم‌ستیز پهلوی را بر مردم ایران مسلط کرد و نیز از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یک روز از توطئه علیه ملت ایران بازنمانده و به طور کلی آمریکایی‌ها 69 سال مدام علیه کشور ایران توطئه‌چینی کرده‌اند و به خاطر همین مردم ایران هرگز شعار مرگ بر آمریکا را فراموش نمی‌کنند. ماجرای طبس هم از زنجیره‌های توطئه‌های آمریکا محسوب می‌شود، اما در این عرصه خدا به کمک ملت ایران آمد و ریگ‌های بیابان به سربازان خدا تبدیل شدند. عزیزان من این خدا را امروز هم داریم و با این خدا باشید.  

وی درباره انفجارهای پی در پی تروریستی در افغانستان گفت: به حاکمان افغانستان می‌گوییم وظیفه شما تأمین امنیت شهروندان است و وظیفه شما کجاست؟ مسجد را منفجر می‌کنند و در مراکز آموزشی بمب‌گذاری می‌کنند، این امنیتی است که برای مردم می‌خواستید تأمین کنید؟ حق مردم افغانستان است که به شما بگویند به وظیفه‌تان در تأمین امنیت عمل کنید. حاکمان افغانستان باید عاملان جنایت را شناسایی و دستگیر کنند و آنها را به سزای عملشان برسانند و از سوی دیگر به گوش جهانیان هم برسانید که این جنایتکاران را دستگیر و اعدام کرده‌اید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی توطئه‌چینی‌ها برای ایجاد سردی در روابط ایران و افغانستان بیان کرد: برخی می‌خواهند روابط بردرانه میان دو ملت مسلمان ایران و افغانستان را مخدوش کنند و این دسیسه استکبار است اما به لطف خدا این روابط برادرانه خدشه‌دار نخواهد شد.

خاتمی درباره مذاکرات وین گفت: همه می‌دانند مذاکرات وین متوقف شده و همه حرف این است که آنچه را رهبر انقلاب اسلامی می‌خواهند باید محقق شود. اول باید غرب به ایران تضمیمن دهد و دیگر اینکه مسئله PMD است، مدام ایران را محکوم می‌کنند که در پی ساخت سلاح هسته‌ای است، چند بار باید تکذیب کنیم و بگوییم که ایران در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست و باید پرونده این ماجرا بسته شود و باید همه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های اقتصادی و حقوق بشری باید لغو شود و به لطف خدا مذاکره‌کنندگان ما از خطوط رهبر انقلاب اسلامی ذره‌ای عبور نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح ما به‌ویژه ارتش و سپاه محبوب دل‎‌ها هستند، گفت: امروز سالروز تأسیس سپاه است. سپاه افتخارات فراوانی دارد و همین جمله امام راحل که اگر سپاه نبود کشور هم نبود، کافی است. فرزندان سپاه خدمتگزار کشور و نظام هستند، اما برخی می‌گویند که سپاه باید به پادگان برود و چرا پایگاه اسرائیل را می‌کوبد، درصورتی‌که این افتخار سپاه است که به دشمن بگوید پایگاهتان را ما کوبیدیم و اگر دست از پا خطا کنید سیلی محکم‎‌تری دریافت خواهید کرد و چه بسا کار به جایی برسد که تل‌آویو و حیفا را هم با خاک یکسان کند.

امام جمعه موقت تهران خروج سپاه از لیست تحریم‌‎های آمریکا را یک ضرورت مهم عنوان و در این رابطه تصریح کرد: قطعاً سپاه باید از لیست تحریم‌ها خارج شود، اگر کسی هم‌نوا با آمریکا و اسرائیل بگوید سپاه نباید از لیست تحریم‌ها خارج شود این هم‌نوایی با استکبار و دشمن و سخن ضدملی است و مسئولان محترم با اینگونه اراجیف برخورد کنند و این دیگر آزادی بیان نیست و همچنین قرار نیست هرکسی هرچه می‌خواهد ولو به ضرر نظام باشد، بگوید. سپاه محبوب بوده، محبوب هست و محبوب‌ خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha