تمرین عبودیت در خانواده + فیلم
کد خبر: 4054326
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
پای درس صحیفه سجادیه/ ۱۵

تمرین عبودیت در خانواده + فیلم

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماهِ تمرین عبودیت است، گفت: ماه رمضان تمام شد و رو سیاهی به افرادی ماند که می‌توانستند روزه بگیرند، ولی نگرفتند یا می‌توانستند از این فرصت‌های خیلی قشنگ استفاده کنند و نکردند؛ می‌توانستند دیگران را ببخشند و نبخشیدند یا می‌توانستند دستگیری کنند و دستگیری نکردند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده

به گزارش ایکنا، به مناسبت ماه مبارک رمضان پای درس صحیفه سجادیه از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، نشسته‌ایم تا درس‌های عملی این ادعیه پرفیض را برای زندگی امروز بشر مرور کنیم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در آخرین قسمت از این مجموعه به موضوع «تمرین عبودیت در خانواده» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

ماه مبارک رمضان با تمام فراز و نشیب خود تمام شد. در ضرب المثل‌ها آمده است که «زمستان می‌رود و رو سیاهی به زغال می‌ماند»؛ ماه رمضان تمام شد و رو سیاهی آن به افرادی ماند که می‌توانستند روزه بگیرند، ولی نگرفتند یا می‌توانستند از این فرصت‌های خیلی قشنگ استفاده کنند و نکردند؛ می‌توانستند دیگران را ببخشند و نبخشیدند یا می‌توانستند دستگیری کنند و دستگیری نکردند.

عید فطر، عید بندگی بندگان خداوند با تمام زیبایی‌های خود برگزار شد. یک ماه بندگی و اطاعت از خداوند به سرانجام رسید؛ خداوند امر کرد روزه بگیرید ما چشم گفتیم، امر کرد نماز بخوانید و مراقب نفسانیت خود باشید، ما اطاعت کردیم و چشم گفتیم حالا نوبت خداست که پاداش‌های خوب به ما عطا کند.

در همین ارتباط رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند هر‌گاه روز اول ما شوال(عید فطر) فرا می‌رسد، یک منادی از سوی خدا ندا می‌دهد؛ «ایها المومنون اغدوا الی جوائزکم»؛‌ ای مؤمنان به سوی جوایزتان بشتابید. جوایز عید سعید فطر بسیار است و کمترین ثوابی که خداوند در روز عید فطر به انسان عطا می‌کند این است که تمام گناهان و خطا‌های او را می‌بخشد.

نماز عید فطر، وداعی است با تمام بزرگی و عظمت ماه مبارک رمضان که ان شاء الله با این نماز به تعبیر روایات جوایز و عیدی‌های بزرگی نصیب بندگان خواهد شد. نماز عید فطر باید انسان را به یاد روز قیامت بیاندازد، روز قیامتی که خداوند در سوره عبس می‌فرماید «فَإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ؛ پس، چون فریاد گوش‏خراش دررسد، روزى که آدمى از برادر، مادر، پدر، همسر و پسرانش می‌گریزد. در آن روز هر کسى از آنان را کارى است که او را به خود مشغول می‌دارد.»

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند «اِذا قامَ اَحَدُکُمْ اِلَى الصَّلوةِ فَلْیُصَلُّ صَلوةَ مُوَدّعٍ؛ هرگاه یکى از شما به نماز ایستد، باید مانند کسى که با نماز وداع مى کند، نماز بخواند.» چقدر خوب است که هنگام قنوت یا مناجات از دعا‌های امام سجاد(ع) بهره گیریم چراکه حضرت زین العابدین(ع) در اغلب موارد از واژه عفو و صفح به معنی طلب بخشش و آمرزیدن از خداوند بسیار استفاده کردند. در دعای قنوت نماز عید فطر نیز از خداوند طلب بخشش می‌کنیم «أَهْلُ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ؛‌ ای شایسته عفو و رحمت»‌ ای خدایی که اهل آمرزیدن و بخشش هستی خدایا اگر قرار بود کار‌های بدی که کردیم را به روی ما بیاوری هیچ‌کس ما را نگاه نمی‌کرد؛ خدایا اگر قرار بود مردم بفهمند که ما چه اعمال زشتی انجام دادیم هیچ‌کس حاضر نبود زیر تابوت ما را بگیرد. خدایا از تو تشکر می‌کنیم که توفیق دادی تا روزه بگیریم و گناهانمان را هم بخشیدی و نگذاشتی احدالناسی متوجه آن شود حتی تا حدی به ما لطف کردی که حتی بعضی از گناهمان از خاطرمان بردی که بیشتر از این شرمنده نشویم حال که تو دعوتمان کردی در سفره‌ای به نام ماه مبارک رمضان و پایان آن را عید فطر قرار دادی، خودت ما را ببخش و بیامرز.

خدایا همه آسمان‌ها و زمین کلیدش دست توست. خدایا تو اگر اراده کنی می‌توانی ما را عزیز کنی، تو اگر اراده کنی می‌توانی ما را ذلیل کنی. پروردگار عالم در آیه ۲۶ سوره آل‌عمران فرموده است: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ؛ بگو‌ای پیامبر: بار خدایا،‌ ای پادشاه ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و سلطنت بخشی و از هر که خواهی ملک و سلطنت بازگیری و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی.»

خدایا می‌توانی حال ماه مبارک رمضان را در ایام دیگر از عید فطر تا ماه مبارک رمضان سال آینده در وجود ما حفظ کنی. خیلی‌ها دوست دارند حال خوب ماه رمضانشان حفظ شود؛ باید مراقب باشیم که حالات و روحیات معنوی که در این ماه رمضان بدست آوردیم حفظ کنیم.

ماه مبارک رمضان تمرین عبودیت است. حیف که یک ماه عبادت و بندگی خدا تمام شود و دوباره به پله اول برگردیم، از خدا می‌خواهیم که تا آخر عمر توفیق بندگی به ما عطا کند.

در پایان سخنانی که در این یک ماه محضر شما دوستان داشتیم ان شالله مورد قبول و پسند شما مخاطبان قرار گرفته باشد و از همه عزیزانی که در خبرگزاری قرآنی ایکنا برای تهیه این درس‌گفتار‌ها زحمت کشیدند تشکر می‌کنم و عید سعید فطر را به همه مسلمانان جهان تبریک گفته و قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان را از خدای منان مسئلت دارم. یا علی خدانگهدار»

انتهای پیام
captcha