جوایز «هدهد» به دست برترین‌ها رسید
کد خبر: 4058024
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته

جوایز «هدهد» به دست برترین‌ها رسید

واگذاری مسئولیت یکپارچه‌سازی سامانه‌های قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی و برگزاری جشنواره وزارت بهداشت «هد هد» از جمله رویدادهای قرآنی آخرین هفته اردیبهشت‌ماه 1401 بودند.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، اردیبهشت رو به پایان است و در این معتدل‌ترین ماه سال با اخبار و اتفاقات مهمی مواجه شدیم که از آن جمله می‌توان به واکنش جامعه قرآنی به درگذشت آیت‌الله فاطمی‌نیا، واگذاری مسئولیت یکپارچه‌سازی سامانه‌های قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، برپایی اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآنی هد هد، خبر برگزاری ۲۸۰۰ جلسه تفسیر قرآن در بقاع امامزادگان، خبر توقف فعالیت بیش از دو هزار خانه قرآن و عترت و ... اشاره کرد.

همچنین از دیگر مهم‌ترین رویدادهای این هفته می‌توان از انتشار پیشنهادی برای احیای جلسات خانگی قرآن در مجتمع‌های مسکونی، اجرای مرحله دوم طرح توسعه اقراء، نظارت میدانی بر چاپ و نشر قرآن و ... نام برد.

پرداختن به دیدار رهبر معظم انقلاب با جامعه قرآنی و همچنین تحلیل وضعیت جلسات قرآن در ایران نیز از مهم‌ترین سوژه‌هایی بود که در این هفته از سوی سرویس خبری فعالیت‌های قرآنی دنبال شد.

سازمان تبلیغات اسلامی مسئول یکپارچه‌سازی سامانه‌های قرآنی شد

پنجاه و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ۲۵ اردیبهشت‌ماه برگزار شد که طی این جلسه سهم اعتبارات عرصه حفظ قرآن در سال ۱۴۰۱ به میزان حداقل ۵۰ درصد کل اعتبارات خواهد بود و کمیته ساماندهی و یکپارچه‌سازی سامانه‌های امور قرآنی کشور با دبیری سازمان تبلیغات اسلامی تصویب شد. در این جلسه سه دستور و یک پیش‌دستور بررسی شد. طی یکی از این دستور‌ها نحوه تحقق مطالبات اخیر قرآنی مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گرفت.

مهم‌ترین چالش‌های حفظ عمومی قرآن کریم در کشور

دومین نشست هم‌اندیشی کارشناسان امور قرآنی کشور به صورت نیمه‌حضوری و به همت دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه با حضور برخی مدیران و کارشناسان بخش‌های قرآنی از دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف کشور برگزار شد.

این نشست، در راستای وظایف شورا در منشور مبنی بر شناسایی نیاز‌ها و اولویت‌ها و همچنین برنامه‌ریزی تأمین توسعه و کیفیت‌بخشی منابع انسانی در رویکرد قرارگاهی نوین در زمینه بهبود و مدیریت راهبردی سرمایه انسانی نظام توسعه فرهنگ قرآنی و به منظور افزایش هم‌افزایی، هماهنگی و فراهم‌ کردن زمینه‌های یادگیری و رشد توان دانش تجربه و مهارت و با محوریت تجربه‌گذاری کارشناسان از فرایندها، فعالیت‌ها و نوآوری‌ها، ارائه و تبیین برخی دستاورد‌ها و خروجی‌های دستگاه‌ها، طرح و بررسی مسائل و مشکلات ساختار‌ها و تشکیلات امور قرآنی و راهکار‌های بهبود، ارائه آزاد نقدها، نظرات و پیشنهاد‌ها نسبت به مسائل مختلف امور قرآنی، گزارش آخرین تحولات و برنامه‌ریزی‌های کلان همراه با نقد و بررسی و اجرای جواد نصیری برگزار شد.

رضا نباتی، کارشناس گروه قرآن، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در خصوص حفظ عمومی قرآن در برنامه و کتاب درسی مدارس، اظهار کرد: یکی از جنبه‌های بحث آموزش عمومی قرآن به آموزش و پرورش باز می‌گردد. روی صحبت ما در خصوص حفظ عمومی قرآن در برنامه و کتاب درسی مدارس این است که ما بایستی به دنبال وحدت اندیشه در این حوزه باشیم. همچنین در شورای قرآنی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش مصوبات خوبی در این عرصه داشته‌ایم، خصوصا با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در این حوزه به دنبال عملی کردن اسناد شورای توسعه فرهنگ قرآنی در موضوع حفظ هستیم.

پایان سومین ختم قرآن مسجد امام(ره) بازار تهران با تلاوت نخستین قاری راتب

سومین ختم قرآن به روش قرائت تحقیق(مجلسی) در هزار و چهاردهمین کرسی تلاوت روزانه اذانگاهی مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران ظهر ۲۹ اردیبهشت، برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، از مدرسان و قاریان کشورمان به عنوان قاری راتب مسجد امام(ره) ظهر امروز در حضور آیت‌الله عالمی، امام جماعت مسجد و نمازگزاران، سوره‌های پایانی جز سی را تلاوت و قرآن را برای سومین بار در این مکان مقدس ختم کرد. در ادامه، موسوی‌درچه‌ای در همین مکان، دور چهارم ختم قرآن را با تلاوت سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقره آغاز کرد.

اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآنی هد هد برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآنی هد هد ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور برگزیدگان این رویداد و جمعی از مسئولان یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.

برگزاری ۲۸۰۰ جلسه تفسیر قرآن در بقاع امامزادگان

دو هزار و ۸۶۹ جلسه تفسیر قرآن کریم با حضور ۵۶ مفسر از مجمع عالی تفسیر طی ماه رمضان در بقاع متبرکه مجری طرح ضیافت الهی ۱۴۰۱ برگزار شده است.

پیشنهادی برای احیای جلسات خانگی قرآن در مجتمع‌های مسکونی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشنهادهایی برای احیای جلسات خانگی قرآن در محلات و مجتمع‌های مسکونی گفت: بدین ترتیب می‌توان نهضت جلسات خانگی را در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها به صورت نظام‌مند و قانونی احیا کرد. پیشنهاد می‌کنم که شهرداری به خانه‌هایی که ساخته یا بازسازی می‌شوند، مجوز دهد تا در صورت تمایل قسمتی از منزل را (مثلا طبقه زیر همکف) به مکانی برای برگزاری جلسات قرآن یا هیئات مذهبی تبدیل کنند و شهرداری امتیازاتی به صاحبخانه دهد.

ایده‌ای برای محفل قرآنی طلیعه رمضان

محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دیدار سالیانه جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری می‌تواند به موضوعاتی فراتر از تلاوت ختم شود، گفت: از نظر ایشان فعالیت‌های قرآنی راهبردی هستند. اگر این دیدار از یک محفل انس با قرآن به گفت‌وگوی قرآنیان تراز تبدیل شود، احتمالاً صحبت‌های ایشان جهت‌گیری جدیدی پیدا می‌کند.

پیش‌بینی افزایش مخاطبان سنت «اقراء»

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به روند طرح سنت اقراء گفت: این طرح یکی از سنت‌های رایج تعلیم و تعلم قرآن از صدر اسلام تاکنون بوده است که در این روش، قاری با قرائت یک دوره کامل نزد استاد و شیخ قرائت (مُقری)، نحوه تلفظ و ادای دقیق حروف و کلمات قرآن را فرا می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نهادینه‌کردن و ترویج رسمی این سنت حسنه در جمهوری اسلامی ایران، از سال ١٣٩۵ در دستور کار شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرار دارد، افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده، به زودی دوره‌های تخصصی اقراء در سراسر کشور توسعه خواهد یافت. مرحله دوم اجرای طرح توسعه اقراء، تمرکز بر روی روایت حفص از عاصم از طرق شاطبیه و روضة المعدل خواهد بود.

نظارت میدانی از چاپ و نشر قرآن در قم

حمید کرمی بروجنی، مدیرکل صدور مجوز و ارزیابی ناشران قرآن سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه نظارت و ارزیابی از ناشران قرآن طی بازدید و نظارت میدانی از چند چاپخانه و صحافی‌های استان قم گفت: در این نظارت میدانی، تعداد سه عنوان تخلف مشاهده و دستور عدم خروج این قرآن‌‌ها از مرحله چاپ داده شد.

تسلیت فعالان قرآنی در پی درگذشت آیت‌الله فاطمی‏‌نیا

جامعه قرآنی، فعالان، حافظان و قاریان در جدیدترین پست خود در صفحه شخصی در اینستاگرام در گذشت عالم ربانی، آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‏‌نیا، استاد اخلاق را تسلیت گفتند.

استفاده از متون کتاب‌‌های درسی برای کیفی‌سازی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در جلسه‌ای با حضور معاونان پرورشی و فرهنگی، کارشناسان مسئولان و کارشناسان قرآن، عترت و نماز و مدیران مراکز دارالقرآن کریم شهرستان‌ها و مناطق استان هرمزگان، گفت: برای کیفی‌سازی فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز در سال تحصیلی آینده از متون کتاب‌های درسی استفاده خواهیم کرد.

سیدمحسن موسوی‌بلده: جلسات قرآن ایران قاعده‌‌خوان تربیت می‌کند نه قرآن‌خوان

محسن موسوی‌بلده، مدرس و پیشکسوت قرآنی معتقد است: برخلاف سیره پیامبر اکرم(ص) که قرآن‌خوان تربیت می‌کرد، در ایران قاعده‌خوان تحویل می‌دهیم، در حالی که جلسات قرآن برای آموزش است و باید تعلیم آن از ابتدا آغاز ‌شود و چنین سیری در جلسات در پیش گرفته شود.

توقف فعالیت بیش از ۲ هزار خانه قرآن و عترت

حسین بهبودی، مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در حال تدوین دستورالعمل‌های رصد مؤسسات قرآن و عترت و بازنویسی آن هستیم و در اواخر فصل بهار نیز رصد دوم مؤسسات قرآن و عترت را اجرا خواهیم کرد، گفت: طی آخرین پایش حدود پنج هزار خانه قرآن و عترت شهری و روستایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد با توجه به شرایط کرونایی، بیش از دو هزار خانه قرآن و عترت فعالیت خود را متوقف کردند.

چرا بانوان قرآنی نادیده گرفته می‌شوند

غصون مسلمی، حافظ کل و داور مسابقات بین‌المللی قرآن و تنها چهره قرآنی تجلیل‌‌ شده در بیست‌وهفتمین دوره همایش ملی تکریم از خادمان قرآن کریم، گفت: در ایران نگاه مسئولان قرآنی جنسیت‌زده و زن‌ستیزانه است. همچنین نوآوری‌های بانوان قرآنی به اسم آقایان نوشته می‌شود و نیز سهم چندانی برای تکریم شدن به عنوان خادم قرآنی ندارند.

اسامی اعضای کاروان قرآنی حج تمتع ۱۴۰۱ اعلام شد

پس از دوسال وقفه در اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع به علت شیوع ویروس کرونا، با توجه به ازسرگیری این اعزام‌ها در سال جاری، اعزام کاروان قرآنی کشورمان به سرزمین وحی مطابق سنوات گذشته انجام می‌شود.

امسال بیست نفر شامل استادان و قاریان ممتاز، یک حافظ و یک گروه تواشیح به حج ابراهیمی اعزام می‌شوند و به اجرای برنامه‌های قرآنی در جمع حجاج ایرانی و حاجیان سایر کشور‌ها خواهند پرداخت.

قدیمی‌ترین جلسه قرآن اسلامشهر تعطیل شد

جلسه قرآن امامزاده عقیل‌(ع) شهرستان اسلامشهر که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جلسات قرآن کشور و شهرستان اسلامشهر شناخته می‌شود، تعطیل شد.

رشد ۱۰ درصدی شرکت‌کنندگان آزمون‌ اعطای مدرک به حافظان قرآن

مرحله اول هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن صبح روز جمعه، 23 اردیبهشت‌ماه به صورت متمرکز در کل کشور با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر برگزار شد.

دسترسی رایگان به ترجمه صوتی و تصویری قرآن

علاقه‌مندان برای دسترسی به ترجمه صوتی و تصویری قرآن مؤسسه پیامبر مهر و رحمت(ص) می‌توانند با مراجعه به صفحه این مؤسسه در آپارات یا اینستاگرام به نشانی payambar_mehr_va_rahmat از آن بهره‌مند شوند.

اجرای طرح جمع‌آوری کتب قرآن‌ از سوی دارالقرآن اهل البیت(ع)

طرح جمع‌آوری قرآن‌ها و کتب ادعیه فرسوده از سوی مؤسسه فرهنگی ـ مردمی دارالقرآن اهل البیت(ع) خمینی‌شهر اجرا می‌شود. در این طرح قرآن‌های مازاد نو یا حتی غیر قابل استفاده با همکاری مردم جمع‌آوری و پس از صحافی در مناطق محروم کشور توزیع می‌شود.

تجلیل از دکتر ناصر سیم‌فروش در جشنواره قرآنی هدهد

در بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی هدهد از دکتر ناصر سیم‌فروش، مدیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی تجلیل شد.

دکتر سیم‌فروش سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۴ وارد دانشکده پزشکی تهران شد و در سال ۱۳۵۹ از آمریکا در رشته جراحی مجاری کلیه فارغ‌التحصیل شد. او جزو چهره‌های ماندگار کشور است. از نکات قابل توجه در مورد دکتر سیم‌فروش این است که دانشجویان این استاد در رشته اورولوژی، در صورت حفظ جزء ۳۰، نمره ویژه‌ای دریافت می‌کنند.

میزبانی ۳ استان از مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن را در سه بخش مجزا و در سه بازه‌ زمانی و موقعیت مکانی متفاوت برگزار می‌کند، همچنین با احتساب برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بهمن و اسفند باید به این نکته اشاره کرد که در پنج ماه پایانی سال تقریباً هر ماه یک رویداد ملی و بین‌المللی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha