اعمال انسان در چه صورتی ارزشمند است
کد خبر: 4058280
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

اعمال انسان در چه صورتی ارزشمند است

سخنران حرم بانوی کرامت با تأکید بر اینکه در تمام امورات باید جهت‌گیری خود را به سمت رضایت ذات اقدس الهی سوق دهیم، اظهار کرد: در صورتی که اعمال و عبادات ما آراسته به قربت الی‌الله نباشد، در عین برخورداری از ظاهری زیبا هیچ ارزشی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا، استاد حوزه علمیه شامگاه 29 اردیبهشت‌ماه طی سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر  بانوی کرامت به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه اشاره و افضل الاعمال و افضل النیات را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه اشتغالات زندگی نباید ما را از یاد الهی غافل کند، گفت: خیر و شر آن چیزی است که خداوند بخواهد، باید دعا کنیم در مسیری قرار گیریم که در روز رستاخیز پاسخ زیبنده‌ای برای کارها و سپری کردن عمر خویش داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جواب سؤالات روز قیامت را نمی‌توان با فکر کردن پاسخ داد، افزود: پاسخ به سؤالات روز رستاخیر مبتنی بر حقیقت و شهادت اعضا و جوارح آدمی است. به خدا پناه می‌بریم از اینکه دست خالی از این دنیا برویم.

وی با تأکید بر اینکه در تمام امورات باید جهت‌گیری خود را به سمت رضایت ذات اقدس الهی سوق دهیم، بیان کرد: در صورتی که اعمال و عبادات ما آراسته به قربت الی‌الله نباشد، در عین برخورداری از ظاهری زیبا هیچ ارزشی نخواهد داشت.

سعیدی آریا با اشاره به اینکه تمام کارها در دست قدرت الهی است؛ لذا تمام کارها را باید برای او انجام دهیم، تصریح کرد: تمام نیرو و سلامتی خود را باید در مسیر عبادت الهی که همان خلوص نیت و انجام کارها به جهت رضایت الهی است به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) تمام شئون خود را در مسیر رضایت الهی تعریف کردند، اضافه کرد: اگر روایات و جهت‌گیری زندگی اهل بیت(ع) را به‌عنوان والاترین الگوهای زیست بشری بازگو نکنیم، الگوهای ناقص و انحرافی را برای ما معرفی خواهند کرد؛ تا می‌توانیم باید روایات اهل بیت(ع) را برای تمسک به سیره و سبک زندگی ایشان مطالعه و مورد توجه قرار دهیم.

سخنران این مراسم بر وسعت‌پذیری رزق و روزی در بارگاه ایزد منان اشاره کرد و یادآور شد: باید دعا کنیم تا خداوند متعال وسعت رزق نصیب ما کند؛ برطرف‌سازی موانع کسب رزق و روزی از نخستین گام‌هایی است که باید برداریم. عدم رضایت پدر و مادر و شکستن دل بندگان صالح الهی از برجسته‌ترین موانع وسعت رزق است.

سعیدی آریا اهمیت دعا در دوری انسان از گرفتاری در فتنه‌ها را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: عزت در دنیا و آخرت را باید از خداوند متعال استعانت کرده، در مسیر بندگی از ابتلا به تکبر پرهیز کنیم؛ ابتلا به کبر و خودبرتربینی سرآغاز سقوط و گرفتاری انسان است.

وی با بیان اینکه خداوند به بندگان ظلم نمی‌کند و چیزی را در غیر جایی که باید باشد قرار نمی‌دهد، اظهار کرد: انسان با مرتکب شدن به اعمال ناشایست و نهادینه‌سازی آن در وجودش، خود را گرفتار جایگاه‌های پست اخروی می‌کند که زیبنده آدمی نیست، چراکه دنیا مزرعه آخرت است؛ لذا در این مزرعه باید تلاش کنیم تا محصولات ارزشمند و وسیعی را برای ارتزاق در آخرت کسب کنیم.

سخنران مراسم، تنبلی و تصویرسازی اشتباه و زیبا جلوه دادن زشتی‌ها را از مهمترین شگردهای شیطانی برای گمراهی و فریب آدمیان توصیف کرد و یادآور شد: باید تلاش کنیم تا عبادات خود که محصولات مزرعه دنیاست را پیش از انتقال به آخرت گرفتار فساد نکنیم؛ بوی ناخوشایند عبادتی که از روی عُجب انجام شود، خود انسان را آزار می‌دهد.

سعیدی آریا در پایان با بیان اینکه همواره باید دعا کنیم تا دستمان مایه خیر و برکت باشد و اسباب خیر به بندگان الهی قرار گیرد، گفت: دستی که در دست خداوند قرار گیرد، ارزش خواهد یافت. دست و دلبازی و واسطه‌گری فضل الهی در میان بندگان موهبتی الهی است که حسنات زیادی برای انسان به همراه دارد.

انتهای پیام
captcha