ابلاغ پیام رهبری به پاپ/ پاپ: سلام مرا به رهبر انقلاب برسانید
کد خبر: 4061178
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸

ابلاغ پیام رهبری به پاپ/ پاپ: سلام مرا به رهبر انقلاب برسانید

مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار با رهبر مسیحیان کاتولیک پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب را به وی ابلاغ کرد و پاپ نیز از آیت‌الله اعرافی خواست تا سلام وی را به رهبری و مراجع برساند.

ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به پاپ / پاپ:به گزارش ایکنا، مهر نوشت: آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار با رهبر مسیحیان کاتولیک پیام شفاهی رهبری را به وی منتقل کرد.

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، در ادامه سفر به کشور ایتالیا با پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این دیدار، با تقدیر از مواضع پاپ در کاهش تنش میان ادیان و دفاع از مظلومان، بیان کرد: سبک شما در معاشرت با مردم از امتیازات شماست. خاستگاه شما آمریکای لاتین است که همین امر، موجب جاذبه بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه ما از طریق سفیر ایران در واتیکان جویای احوال شما بودیم، اظهار کرد: در مناسبت‌های گوناگون و آغاز دوران شیوع بیماری کرونا، مکاتباتی با شما داشتم و شما هم توجه داشتید که از توجهتان تشکر می‌کنم.

آیت‌الله اعرافی در ادامه ابراز کرد: من از جوانی در جریان مسائل ادیان الهی و مسیحیت و مذهب کاتولیک بودم و به اینجا سفر داشتم و در طول چند دهه گذشته نیز در نقاط گوناگون دنیا ترویج‌کننده گفتمان گفت‌وگو، تعامل و هم‌افزایی ادیان بوده‌ام.

وی بیان کرد: در بسیاری از سفرهایی که به نمایندگی از حوزه و جامعة‌المصطفی العالمیة رفته‌ام، از اصل گفت‌وگو و تعامل دفاع کرده و مسلمانان و شیعیان را به این امر فراخوانده‌ام.

تأکید رهبری و مراجع بر تعامل و هم‌اندیشی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: گرچه به عنوان حوزوی به اینجا آمده‌ام اما آنگاه که رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و نهادهای حوزوی از این سفر مطلع شدند، استقبال کرده و سلام رساندند و بر تعامل و هم اندیشی تاکید کردند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده‌اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و به‌ویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید.

آیت‌الله اعرافی در ادامه نکاتی را از مراجع عظام تقلید نقل و تأکید آن‌ها بر فعالیت‌های علمی و همکاری‌های دینی را به پاپ منتقل کرد و با اشاره به آشنایی پاپ با حوزه‌های دینی جهان تشیع، گفت: بن‌مایه‌های معرفتی و فلسفی محکمی در بیانات ائمه (ع) ما و تراث علمای شیعه وجود دارد.

وی اظهار کرد: در مکتب امامان شیعه، مباحث توحیدی و معرفتی با دقت و ظرافت بالا مطرح شده و در حوزه‌های علمیه هم همواره مشعل تفکر عقلی و مکاتب فلسفی و حکمت روشن بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مکاتب مهم فلسفی در حوزه‌های ما شکل گرفته‌اند، افزود: بخش مهمی از معارف حکمی و فلسفی ما می‌تواند بن‌مایه اشتراکات شود و مذاهب را در جبهه مشترک توحیدی و معنوی در کنار هم قرار دهد و مرتبط کند.

وی با اشاره به اینکه در مکتب تشیع مباحث اخلاقی و عرفانی در طراز بالایی در روایات و تراث حدیثی و اندیشه بزرگان شیعه مطرح است، ادامه داد: البته همه مسلمانان در یک مجموعه و امت واحده‌اند، اما مذهب اهل بیت (ع) از ویژگی تفکر عقلی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی عمیق برخوردار است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بر گفت‌وگو میان ادیان و شکل گرفتن یک جبهه مشترک توحیدی تأکید دارند، گفت: رویکرد مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان و مسیحیت در نظام‌های حوزوی و برنامه‌های جامعة المصطفی العالمیة همواره مدنظر بوده است.

وی با اشاره به مشکلات فعلی جامعه بشری، اظهار کرد: عمده‌ترین این مشکلات، ضعف مبانی فلسفی و معرفتی بشر در حوزه‌های الهیات و خداباوری است؛ این امر موجب شده است که رابطه عالم مُلک و ملکوت، ضعیف شده و تعلقات قدسی انسان کاهش پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر مشکلات ناشی از دوری بشر از مبانی معرفتی و ارزش‌های الهی، مهم‌ترین آن‌ها را در حوزه خانواده و تربیت دانست.

وی به مسائل مربوط به همجنسگرایی اشاره کرد و ادامه داد: ما باید با دقت در کنار هر اقدامی که انجام می‌دهیم و هر موضعی که می‌گیریم، توجه کنیم چه تأثیری در استحکام یا فروپاشی نظام خانواده دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه باید موضوعاتی همچون جنگ‌افروزی و اشغال را که نماد آن فلسطین است، مورد توجه بیشتر قرار دهیم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هم انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد.

ضرورت مقابله با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران

وی با بیان اینکه مقابله با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران و ملت‌های مظلوم و مقابله با پیمان‌شکنی، وظیفه دینی و انسانی است، افزود: چالش‌های محیط زیستی از مواردی است که باید از سوی ما و همه مجامع دینی جهان به ویژه پاپ مورد پیگیری واقع شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه اظهار کرد: آنچه به عنوان یک مسئول در یکی از مهمترین قطب‌های علمی معرفتی عالم اسلام و مهمترین قطب فکری جهان تشیع می‌توانم بیان کنم این است که ما برای گفت‌وگو و پایه‌ریزی یک جبهه مشترک توحیدی آمادگی داریم؛ برای تشکیل این جبهه باید به تحکیم مبانی آن و برنامه‌های مطالعاتی و کارهای علمی و پژوهشی بپردازیم و اسناد و منشورهایی که بتوانند دیدگاه‌های مشترک ادیان الهی تبیین و پیروان آن‌ها را به وحدت دعوت کنند، تدوین کنیم.

وی با تشکر از پاپ جهت ملاقات با آیت‌الله سیستانی، بیان کرد: حرمت مقدسات ادیان لازم است لذا باید برای آن سندی مشترک و بین المللی تدوین و بر آن توافق کرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت در حالی که با ظلم مقابله می‌کند اما همواره از پیروان ادیان و مسیحیان در منطقه دفاع کرده است، افزود: در حوزه علمیه قم هزاران نفر مشغول به تحصیل در علوم دینی و اسلامی و الهی از کشورهای مختلف و در رشته‌های متعدد هستند.

وی، رویکرد مطالعات تطبیقی و بین‌الادیانی را از برنامه‌های جاری حوزه علمیه قم دانست و گفت: امام خمینی (ره)، دارای جایگاه والای علمی، معرفتی و فلسفی و اندیشه‌های ایشان، پاسخگوی جهان معاصر است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان صحبت‌های خود، گفت‌وگو های جاری میان واتیکان و ایران را ستود و بر استمرار آن تأکید کرد.

برای کشور ایران احترام خاصی قائل هستم

همچنین پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن خوش آمدگویی به آیت‌الله اعرافی، اظهار کرد: از دیدار شما خوشحال هستم و احساس می‌کنم با شخصیت فرهیخته‌ای مواجه هستم.

پاپ فرانسیس با بیان اینکه من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم، علت این احترام را اینگونه بیان کرد: یکی اینکه در ایران یک تمدن سابقه‌دار و تاریخی می‌بینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کرده‌ام و برای این امر اهمیت قائل هستم.

وی، یکی دیگر از دلایل احترام به ایران را وجود یک نظام دینی در این کشور دانست و گفت: من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود، برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب می‌شود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است.

پاپ فرانسیس در خصوص فعالیت‌های مسیحیت تبشیری، ابراز کرد: این امر از سوی ما نبوده و ما دارای یک منظومه قاعده‌مند هستیم. سلسله مراتب داریم و بنا بر آن حرکت می‌کنیم. ما حق نداریم تحمیل دینی داشته باشیم. می‌دانم که افرادی به این حرکت‌ها دست می‌زنند، اما به آن‌ها کاری نداریم و این موضوعات ریشه در کار قدرت‌های جهانی دارد؛ من اعلام نموده‌ام که این کارها هرگز نباید انجام شود.

تعدی‌های استکبار به مردم نقاط مختلف جهان محکوم است

رهبر کاتولیک‌های جهان با بیان اینکه تعدی‌های قدرت‌های استکباری به مردم نقاط مختلف جهان محکوم است، اظهار کرد: این حرکت‌ها، اقدامات درستی نیست و ما باید دنیا را به سمت صلح، آرامش، عدم تجاوز و عدم ظلم دعوت کنیم.

وی در خصوص تدوین سند تعاملات حوزه علمیه قم و واتیکان، گفت: امیدوارم این گفت‌وگو منشأ پیشرفت در تعاملات و هم‌افزایی‌ها شود.

پاپ فرانسیس، مطالبی که آیت‌الله اعرافی درباره تعامل و همکاری بیان کرد را صحیح دانست و بر آن تاکید کرد و افزود: تا حد زیادی با معارف شیعی آشنا هستم و صحبت‌های شما در این زمینه‌ها را قبول دارم.

وی درباره سخنان آیت الله اعرافی پیرامون رابطه ملک و ملکوت و ضعیف شدن آن گفت: این مسئله یکی از مسائل مهم بشر است و همه ما باید به آن بپردازیم.

رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامه این گفت‌وگو بیان کرد: سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند را قبول داریم.

وی با اشاره به نیاز بشر به دین، بر ضرورت همکاریِ فیمابین، در هدایت بشر و دعوت به صلح و حل مشکلات بشریت تأکید کرد و آمادگی واتیکان را برای استمرار گفت‌وگوها و دستیابی به اسناد و برنامه‌های مشترک اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha