دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت + عکس
کد خبر: 4061462
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
با اعطای مدارک پذیرفته‌شدگان؛

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت + عکس

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم 11 خردادماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و طی آن 116 نفر از پذیرفته شدگان این دوره مدارک داوری خود را دریافت کرده و علاوه بر آن منشور اخلاقی و انضباطی داوری مسابقات قرآن کریم را نیز امضا کردند.

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت + عکس

به گزارش ایکنا، نشست اعطای مدارک داوری به پذیرفته‌شدگان نهایی دومین دوره طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، 11 خردادماه از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با پذیرفته‌شدگانی از 22 استان کشور و حضور تعدادی از پذیرفته‌شدگان تهرانی در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در بخشی از این مراسم حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به پایان دومین دوره طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم خطاب به پذیرفته‌شدگان در این طرح، گفت: از امروز بار شرعی شما بیشتر شده است و با این مدرک، شما در معرض داوری مسابقات قرآن تمامی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات هستید.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم، نظام‌مند کردن داوری مسابقات است، افزود: سازمان اوقاف به‌ عنوان مسئول ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، مملو از گزارش‌های انتقادی و گله‌مندی متسابقان و ... از نحوه داوری مسابقات در دستگاه‎‌ها است. این افراد اعتقاد دارند مسابقاتی در دستگاه‌ها برگزار می‌شود که چارچوب و اصول در آن رعایت نشده است.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، ایران را به عنوان تنها کشوری که مسابقات قرآن در آن به ‌صورت ریشه‌ای و شبکه‌ای در سراسر کشور و تمام دستگاه‌ها ساری و جاری است، معرفی کرد و افزود: مسابقات جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌هایی دارد که این مسابقات را معتبرتر می‌کند؛ در حال حاضر افرادی که در فینال مسابقات اوقاف شرکت می‌کنند، این قابلیت را دارند که در مسابقات بین‌المللی رتبه اول را کسب کنند و این امر، بزرگی مسابقات کشوری را نشان می‌دهد.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه کلمه مسابقه به داوری گره خورده است، تأکید کرد: اگر داوری صحیح نباشد، هر آنچه در مسابقه رخ می‌دهد بی‌ثمر است؛ هر اقدام مجموعه برگزارکننده مسابقات، به ویژه هیئت داوران فارغ از اثر وضعی در زندگی افراد، بسیار اثرگذار است؛ گاهی ممکن است یک صدم امتیاز، مسیر یک قاری را تغییر دهد؛ لذا باید به وظیفه خود‌مان به عنوان یک داور به خوبی عمل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه میزان پذیرش در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن محدودیت ندارد، بیان کرد: از همین جا اعلام می‌کنم که اگر تمام مردم ایران مدرک درجه یک تا 4 داوری را از ما بگیرند، خوشحال می‌شویم و تأکید می‌کنم که ما سهمیه‌بندی نداریم.

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: مجموعه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور علیه هیچ نامی در طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم موضع ندارد؛ هرکس که وارد فرآیند سنجش داوری شود، ما خودمان را خادم ایشان می‌دانیم.

مجیدی‌مهر یادآور شد: روزی که طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم را شروع کردیم، از بیش از ۳۰۰ نفر نظرخواهی کردیم؛ الحمدالله دوره دوم بهتر برگزار شد و ان‌شاءالله در دوره سوم نیز نواقص فعلی هم برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نزد برخی افراد نگرانی‌هایی درباره درجات داوری وجود دارد، گفت: این موضوع در دستور کار ستاد قرار دارد و در خصوص انتقادات و پیشنهادات سازنده دستمان به سوی شما دراز است.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور گفت: به زودی پرتال جامع مسابقات و سامانه محاسبات مسابقات به روی تمام سیستم‌های محاسباتی کل مسابقات قرآن کریم کشور تغییر خواهد کرد؛ از طریق این سامانه فرآیند نمره‌دهی به‌صورت متمرکز در ستاد رصد می‌شود و در آن عملکرد داوری به صورت دقیق رصد خواهد شد.

مجیدی‌مهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر استانداردسازی مسابقات قرآن کریم تأکید و بیان کرد: سیاست ما در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور حمایت، هدایت و نظارت است؛ در خصوص میزان استفاده از داوران در دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات قرآن هم برنامه داریم و اعتقاد داریم که در این مورد باید عدالت برقرار شود.

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت

بر اساس گزارش ایکنا در دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن 386 نفر ثبت نام کردند، از این بین، 314 نفر به مرحله کتبی راه یافتند. با برگزاری مرحله کتبی، تعداد پذیرفته‌شدگان به 212 رسید. در مرحله مصاحبه شفاهی نیز 175 نفر حضور یافتند و پس از این مرحله در نهایت 116 نفر موفق به کسب امتیازهای لازم برای کسب مدرک داوری در درجه‌های مختلف شدند.

در این نشست علاوه بر اعطای مدرک به این افراد در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی و فرایند ارتقاء سطح آنان توضیحاتی ارائه شد.

همچنین در این مراسم، منشور اخلاقی و انضباطی داوری در مسابقات قرآن کریم از سوی تمامی منتخبان امضاء شد.

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن پایان یافت

انتهای پیام
captcha