نحوه پذیرش دعوت به گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی + فیلم
کد خبر: 4064469
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۰
آداب معاشرت در فضای مجازی/ 4

نحوه پذیرش دعوت به گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی + فیلم

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه ضمن تشریح نکات مربوط به نحوه پذیرش دعوت به گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید در گروه‌ها رعایت شود، رازداری است.

فاطمه میررحیمیدر دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، دارا بودن سواد رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید از سوی کاربران رسانه به ویژه افرادی که در زندگی روزمره خود با فضای مجازی سروکار دارند، مد نظر قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای کاربران فضای مجازی اقدام کرده است تا زمینه استفاده بهینه از این فضا مهیا شود و آسیب‌ها به حداقل برسد. فاطمه میررحیمی، مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه در مجموعه درس‌گفتارهای «آداب معاشرت در فضای مجازی» به بیان نکاتی مهم در موضوع سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

میررحیمی در چهارمین قسمت از این مجموعه به موضوع «پذیرش دعوت به گروه» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«یکی از موضوعاتی که در رابطه با آداب معاشرت در فضای مجازی مطرح شد، آداب دعوت به گروه و پذیرش دعوت بود. اگر فردی به گروهی دعوت شد، باید دقت کند و تصمیم بگیرد که آیا فرصت افزوده شدن به گروه جدید را دارد و یا اینکه دغدغه‌‌های او با موضوع و هدف این گروه هماهنگ است یا خیر، تا بتواند با دقت و تمرکز بیشتر به گروه جدید اضافه شود.

لازم است تا افراد با قوانین گروه آشنا بوده و در جریان فعالیت‌ها و اهداف آن باشند. همچنین، باید از تمایل دیگر اعضا برای پیوستن خود به گروه مطلع باشند. پس از آنکه فردی به گروه جدید دعوت شد، پس از ابراز سلام و معارفه ابتدایی (که باید محدود باشد)، باید ابتدا مقداری صبوری کرده و مطالبی که دیگر اعضا در گروه بارگذاری می‌کنند را مشاهده و مطالعه کند.

شاید مطلبی که فرد جدیدالورود قصد بارگذاری آن در شبکه‌های اجتماعی را دارد، پیش از آن از سوی فرد دیگری در گروه قرار داده شده باشد و فرد جدیدالورود از آن اطلاعی ندارد. بنابراین، ابتدا باید با مطالب و اطلاعاتی که پیش از این در گروه بارگذاری شده، آشنا شده و سپس اقدام به بیان و ارائه مطالب جدید کنند.

البته چنانچه فرد تازه وارد به گروه با برخی از اعضای گروه نزدیکی و صمیمیت بیشتری دارد، نباید در ابتدای ورود و خیلی سریع نسبت به ارسال پیام و بارگذاری مطالب فراوان برای دوستان خود اقدام کند. افراد تازه وارد به گروه در این زمینه می‌توانند ارتباط خود با دوستان و آشانایان را در ابتدای امر به صورت خصوصی و دو نفره برقرار کنند.

نکته‌های بسیار مهم و ظریفی در گروه‌ها وجود دارد. ارتباط متقابل در گروه موضوع بسیار مهمی است. اگر مطلبی در گروه بیان شد که موافق ارزش‌ها و اطلاعات ما نبود، باید به صورت محترمانه به نقد و بررسی آن پرداخته و نظر خود را بیان کنیم. آداب اخلاقی که در آداب معاشرت حضوری وجود دارد، باید در آداب معاشرت شبکه‌های اجتماعی نیز رعایت شود.

اگر مطلبی مشاهده کردیم که با ارزش‌ها و اطلاعات ما هماهنگی ندارد، ابتدا باید اشاره‌ای اجمالی و محترمانه به آن مطلب داشته باشیم و چنانچه فرد آن را نپذیرفت، بهتر است این فرآیند را به صورت خصوصی ادامه دهیم. گاهی اوقات در یک گروه جو موجود به صورتی پیش می‌رود که در یک برخورد و انتقاد دوطرفه بین دو نفر قرار می‌گیرد و سایر اعضای گروه در این فرآیند حس خوبی ندارند. بهتر است در این زمینه ضمن اشاره اجمالی، ادامه بحث را در خصوصی انجام دهیم.

نکته مهم دیگر میزان صمیمیت افراد در گروه است. این صمیمیت متناسب با سن، مرتبه شغلی، جنسیت، نوع رابطه و میزان صمیمیت است. اگر گروه مد نظر گروهی کلان است و افراد با سنین مختلف، مرتبه‌های شغلی و جنسیت‌های مختلف در آن حضور دارند، باید در میزان ارتباط‌گیری، بیان احساسات و افکار خود دقت کنیم و روابط خود را در چارچوب این دقت تنطیم کنیم. همچنین، اگر نیاز بود تا در جایی بیان احساس کرده و افکار خود را به صورت صمیمانه‌تری بیان کنیم، باید این تعامل را به خصوصی منتقل کنیم.

همچنین، رازداری نکته بسیار مهمی در گروه‌هاست. رازداری به معنای خبر خیلی سری و مخفی نیست که نباید اطلاع داده شود، بلکه، رازداری شامل اخبار ابتدایی همچون اطلاعات خوشایند و ناخوشایند است که ممکن است برای فردی اهمیت داشته باشد. شاید فردی دچار بیماری و یا مشکل شغلی شده و تمایلی ندارد تا اعضای گروه از این مسئله مطلع شوند، در این زمینه بهتر است پیش از آنکه شکست‌ها و موفقیت‌ها و دیگر اطلاعات افراد را در گروه اطلاع‌رسانی کنیم، ابتدا مسئله را در خصوصی با ایشان هماهنگ کنیم و سپس در گروه به اشتراک بگذاریم. بنابراین، نکته مهم این است که هرآنچه می‌خواهیم از دیگران در گروه بارگذاری کنیم، باید ابتدا با فرد مورد نظر هماهنگ کرده و سپس، اقدام به این امر کنیم».

انتهای پیام
captcha