تولیدات فرهنگی را جایگزین هدیه‌های نقدی کنیم +‌ صوت و عکس
کد خبر: 4065165
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
دبیر نمایشگاه «طریق عشق» در گفت‌وگو با ایکنا:

تولیدات فرهنگی را جایگزین هدیه‌های نقدی کنیم +‌ صوت و عکس

دبیر نمایشگاه «طریق عشق» بیان کرد: سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌توانند به جای هدیه‌های نقدی از هدیه‌های فرهنگی مانند آثار خوشنویسی استفاده کنند. زیرا با این کار هم فرهنگ اسلامی گسترش پیدا می‌کند و هم از روند به حاشیه رفتن و از بین رفتن خط جلوگیری می‌شود.

حامد توسلی 27 سال است کار خوشنویسی انجام می‌دهم. کارشناسی ارشد گرافیک دارد و بیش از 70 نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده‌ و بیست سال است و حوزه‌های مختلف آموزشی تدریس می‌کند. وی همچنین در نمایشگاه قرآن کریم به عنوان یکی از چهار خادم برگزیده قرآن تجلیل شده‌ است. وی از حافظان و کاتبان قرآن مجید و مدرس رشته هنرهای اسلامی در دانشگاه علم و فرهنگ است و 12 جلد کتاب در حوزه هنرهای تجسمی را در کارنامه خود دارد.

به مناسبت برگزاری نمایشگاه «طریق عشق» آثار خوشنویسی در رابطه با امام رضا(ع) و موضوعات قرآنی که تا پایان خرداد در مجموعه آزادی برقرار بود ایکنا گفت‌وگویی با وی به عنوان دبیر اجرایی این نمایشگاه انجام داده است.

توسلی در رابطه با نمایشگاه «طریق عشق» بیان کرد: این نمایشگاه با حضور 36 هنرمند با 96 اثر خوشنویسی تشکیل شد. همچنین یک مهمان از عراق به نام آقای حیدر عبدالله‌الحسانی حضور داشت که مسئول دارالخط‌العربی در مجموعه دار التراث در نجف اشرف است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه شامل آثار 20 استاد و هنرجویانشان بود که از اساتید شاخصی با آثار خط ثلث، نسخ، نستعلیق، شکسته نستعلیق و نقاشی‌خط حضور داشتند. همچنین ما نگرش نوین هم به خط داشتیم. چند کار گرافیکی در خط وجود دارد که در سه گالری در برج آزادی به نمایش درآمد.

کد

این حافظ قرآن در رابطه با ظرفیت موضوعات دینی و قرآنی گفت: استفاده از آیات، روایات و احادیث تأثیری بسیار قوی‌ دارد. هنر قرآنی یک هنر نورانی‌ است و هرکسی که وارد این حوزه می‌شود؛ چون این آیات به هنرمند انرژی می‌دهد، نوشتن آیات قرآن نیز تأثیر مستقیم بر سبک زندگی، روح و روان دارد. من خودم به وضوح دیده‌ام و هر موقع که به مشکلات اقتصادی بر خوردم آیه رزق و روزی را که نوشتم این مشکل حل شده است. شاید برخی به این موضوع اعتقاد نداشته باشند ولی من به شخصه این موضوع را تجربه کرده‌ام.

هدیه‌های فرهنگی را جایگزین هدیه‌های نقدی کنیم +‌ صوت و گزارش تصویری

این هنرمند خوشنویس در رابطه با استقبال از این نمایشگاه گفت: استقبال فوق‌العاده بود. وزیر فرهنگ کشور عراق نیز از این نمایشگاه بازدید کرد و در روز افتتاحیه نیز با استقبال خوبی مواجه بودیم. در حاشیه این نمایشگاه نیز نشست‌های تخصصی با اساتید و نشست‌های آموزشی هم برگزار کردیم که از طریق اینستاگرام پخش شد. همچنین کارگاه‌های اجرای زنده خط نیز برگزار شد.

این کاتب قرآن کریم در رابطه با هدف این نمایشگاه بیان کرد: هدف این نمایشگاه به مناسبت میلاد حضرت امام رضا(ع) بود که به همین علت در دهه کرامت برگزار شد. موضوعاتی هم که کار شده موضوعات قرآنی، اسم امام رضا(ع)، صلوات خاصه امام رضا(ع) و اشعاری از خیام و حافظ است. همچنین هدفم حمایت از هنرمندان این عرصه بود و هم گردآورنده آثار و داوری و برگزارکننده نمایشگاه «طریق عشق» را بر عهده داشتم به همین دلیل نام موسسه ما حامی نور علوی است.

هدیه‌های فرهنگی را جایگزین هدیه‌های نقدی کنیم +‌ صوت و گزارش تصویری

توسلی در رابطه با موسسه فرهنگی قرآنی حامی نور علوی بیان کرد: این موسسه هنرهای مرتبط با قرآن، کتابت قرآن کریم، خطوط قرآنی و آموزش خط را انجام می‌دهد و در نمایشگاه قرآن کریم ده دوره شرکت داشته و امسال به عنوان دومین غرفه از غرفه‌های برتر مؤسسات قرآنی انتخاب شده است.

وی در رابطه با حمایت از آثار هنری و قرآنی بیان کرد: شرایط اقتصادی هنرمندان در ایام کرونا بسیار ضعیف شده و اگر گروه‌های حمایتی که قصد حمایت از هنرمندان را دارند از نمایشگاه بازدید و خرید کنند اتفاق خوبی رخ می‌دهد. آثار به نمایش درآمده آثار ارزشمندی بود که استادانی با سی سال سابقه فعالیت خوشنویسی حضور داشتند اما با این حال بسیاری از آنها شرایط سختی را می‌گذرانند.

این مدرس هنرهای اسلامی تأکید کرد: اگر بتوانیم به موضوع اقتصاد هنر اهمیت بیشتری بدهیم و افرادی را دعوت کنیم تا از این حوزه حمایت کنند اتفاق خوبی رخ داده است. سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌توانند به جای هدیه‌های نقدی از هدیه‌های فرهنگی مانند آثار خوشنویسی استفاده کنند. زیرا با این کار هم فرهنگ اسلامی گسترش پیدا می‌کند و هم از روند به حاشیه رفتن و از بین رفتن خط جلوگیری می‌شود.

هدیه‌های فرهنگی را جایگزین هدیه‌های نقدی کنیم +‌ صوت و گزارش تصویری

وی ادامه داد: اگر به همین منوال جلو برویم، بسیاری از هنرمندان امکان کار کردن را ندارند و نمی‌توانیم شرایط خوبی را در حوزه خوشنویسی داشته باشیم. یکی از اهداف غایی من این است که هیچ بدخطی در ایران وجود نداشته باشد. این هدف را با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد پیش می‌برم تا کمپینی را به وجود بیاورم. همچنین در کنار آن خوشنویسان نیز در حوزه اقتصادی منفعتی داشته باشند و نسل جدید هم به جای سرگرم بودن با موبایل و فضای مجازی به سمت هنر جذب شوند.

هدیه‌های فرهنگی را جایگزین هدیه‌های نقدی کنیم +‌ صوت و گزارش تصویری

انتهای پیام
captcha