حفظ سنت‌های دینی با فقه پویا بر اساس عنصر مکان و زمان
کد خبر: 4067030
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

حفظ سنت‌های دینی با فقه پویا بر اساس عنصر مکان و زمان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اندیشه‌ها و شخصیت فقهی شهید آیت‌الله بهشتی گفت: سنت‌های دینی بر اساس عنصر مکان و زمان را با فقه پویا می‌توان حفظ و بر اساس همان سنت‌ها هم می‌توان مسائل مختلف را پیگیری کرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز، 6 تیرماه در مراسم افتتاحیه هفته بازخوانی افشای حقوق بشر آمریکایی که در سالن عترت اوقاف فارس برگزار شد، با یادآوری جنایت‌های تداوم‌دار استکبار جهانی در نقاط مختلف دنیا گفت: جنایت‌های آمریکا همیشه وجود دارد اما همیشه شاهد سکوت جامعه بین‌الملل در مقابل آن‌ها بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه آمریکای جنایتکار تنها مدعی حقوق بشر است در صورتی که تنها به دنبال منافع خودش در دنیاست، مثال این قضیه را جنایات آل سعود علیه مردم مظلوم یمن دانست و افزود: 8 سال است که جنایت‌های سنگینی علیه ملت یمن انجام شده و هزاران کودک یمنی کشته شده‌اند، اما آمریکا در کجا علیه این جنایت‌ها عکس‌العمل نشان داده و بیانیه صادر کرده است.

میرتاج‌الدینی با تأکید بر اینکه هرچه از حقوق بشر دروغین آمریکا سخن بگوییم، کم است، افزود: انقلاب اسلامی برای این شکل گرفت که بتواند هم اسلام ناب محمدی را احیا کرده و هم در مقابل مستکبران عالم اعم از شرق و غرب و به خصوص آمریکا، استقلال ایران را حفظ کند که در این راستا 4 شهید نقش اول و مؤثری در تحقق این انقلاب ایفا کردند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، نقش اول این عرصه را امام خمینی(ره)، دوم امام خامنه‌ای، سوم و چهارم شهیدان مطهری و بهشتی عنوان کرد و گفت: در میان این افراد امامین انقلاب بیشترین تاثیر را داشتند و امام(ره)، معمار و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را باید مبین و مفسر انقلاب اسلامی نام ببریم که نظام اسلامی را بر اساس آرمان‌های امام راحل هدایت می‌کنند.

وی رهبر معظم انقلاب را پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی توصیف کرد و افزود: شهید مطهری نظریه‌پرداز نظام اسلامی و شهید بهشتی نظریه‌پرداز، پایه‌گذار قانون اساسی و تشکیلات قوه قضائیه محسوب می‌شوند. شهید بهشتی شخصیتی نهادگرا، ساختارساز و تشکیلاتی بود و عالمی، آگاه به زمان بود و عالم آگاه بر زمان، شبهه‌ها بر او غلبه نمی‌کند و عالم به زمان بودن لازمه عالمان است و شهید بهشتی جلوتر از زمان نگاه می‌کرد.

میرتاج‌الدینی برخی از اندیشه‌های شهید بهشتی را یادآور شد و تاکید کرد: بانکداری بدون ربا نقطه محوری تفکر شهید بهشتی بود و لازم است اندیشه اقتصادی شهید بهشتی بازخوانی شود چرا که وی یک صاحب نظر در حوزه اقتصاد بود و نگاه خوبی در این رابطه داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی سیاست‌مداری اخلاق‌مدار بود، اظهار کرد: وی عالمی، عامل بود و بر آنچه که می‌گفت عمل می‌کرد و هیچ زمانی مخالفین خود را با تهمت، تخطئه نمی‌کرد.

وی همچنین با اشاره به شخصیت فقهی این شهید بزرگوار بیان کرد: سنت‌های دینی بر اساس عنصر مکان و زمان را با فقه پویا می‌توان حفظ و بر اساس همان سنت‌ها هم می‌توان مسائل مختلف را پیگیری کرد.

میرتاج‌الدینی بیان کرد: همچنین شهید بهشتی با این مورد که ثروت در دست عده‌ای باشد و جامعه به 2 گروه ثروتمند سرمایه‌دار و سیر سیر و طرف دیگر هم افراد فقیر و نیازمند و گرسنه گرسنه وجود داشته باشد، به شدت مخالف بود.

انتهای پیام
captcha