دین الهی عقلانی، رحمانی و عزت آفرین است
کد خبر: 4067459
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
یادداشت

دین الهی عقلانی، رحمانی و عزت آفرین است

دین الهی، عقلانی، رحمانی و عزت آفرین است و ساحت مقدس آن از خفت و خواری خلق به دور است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمد عندلیب همدانی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم  یادداشتی در صفحه مجازی خود منتشر کرده است و به شرح حدیثی از امام جواد(ع) پرداخته که می‌خوانید؛

امام محمد تقی(ع): «اَلدّینُ عِزٌّ»/ ﴿کشف الغمة ج ۳ ص ۱۳۶﴾
«عزت» یکی از واژه‌های کلیدی در قرآن کریم و روایات است. ریشهٔ شجرهٔ طیبهٔ «عزت» بر شناخت ارزش والای انسان و بر حفظ حرمت، حریت و کرامت او استوار است و ثمرهٔ این شجرهٔ طیبه به تعبیر قرآنی: «حَیَاةً طَیِّبَةً» است، حیات طیبه یعنی دنیا و آخرت زیبا و گوارا، حیات طیبه یعنی زندگی پاکیزه از گناه، پاکیزه از ظلم و ستم، پاکیزه از خیانت و عداوت، پاکیزه ازخفت، خواری، اسارت و ذلت و...

از آیات کریمه قرآن و از روایات معصومین و از جمله حدیث فوق از حضرت جواد الأئمه(ع) استفاده می‌شود که یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های دینی، عزت انسان و حفظ حریت و آزادگی و کرامت ذاتی و اکتسابی اوست.

شجره خبیثه «ذلت» ریشه در پی نبردن به ارزش انسانیت و عدم رعایت حرمت و حریت آدمی دارد و میوهٔ نامبارک آن، طغیان و عصیان، دروغ و دورویی، جرم و جنایت، استکبار و استعباد، استبداد و استثمار است.
آری مستکبران، مستبدان و طاغیان به واقع حقیر و ذلیل‌اند که خود را به دروغ با عزت و اقتدار معرفی می‌کنند.

دین الهی عقلانی، رحمانی و عزت آفرین است و ساحت مقدس آن از خفت و خواری خلق به دور است. این دین نه اجازهٔ انظلام و پذیرش ذلت را به خود انسان داده و نه اجازهٔ اذلال خلق و تحقیر و توهین به دیگران را می‌دهد، چرا‌که: «اَلدّینُ عِزٌّ»

«اَلدّینُ عِزٌّ» از دینی سخن می‌گوید که برای همهٔ انسان‌ها حرمت و کرامت قائل است، دینی که پیامش توحید، تقوی، آرامش، آزادی، آسایش، امنیت، صلح و دوستی، تعامل و همزیستی مسالمت آمیز، تعادل و عدالت است.

انتهای پیام
captcha