همزمان با سالروز ترور شهید آیتالله صدوقی، احمد معظمی، فیلمساز، در گفتوگو با ایکنا درباره تولید آثاری با موضوع ترور گفت: ساختن چنین آثاری سخت است، زیرا به دلیل ویژگیهای قصه، لوکیشنهای بسیاری دارند. همچنین بسیار اهمیت دارد که به جزئیات توجه شود تا اطلاعات ما از امتیاز بالایی بهرهمند باشد. بنابراین، هم سازنده و هم نویسنده باید تحقیقات مفصلی را درباره رویداد مورد نظر انجام دهند تا همه جوانب مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: یکی دیگر از الزامات این قبیل تولیدات، داشتن مشاورههای بسیار خوب است؛ افرادی که شاهد اتفاقات مورد نظر بوده باشند. همچنین، استفاده از منابع معتبر مطالعاتی یکی دیگر از بایدهای تولیداتی است که در آنها به ترور یکی از شخصیتهای مهم انقلاب توجه میشود.
این تهیهکننده در پاسخ به این سوال که آیا برخی محدودیتها برای روایت موضوعاتی با محوریت ترور باعث کمکاری در حوزه وقایعنگاری انقلاب شده است؟ بیان کرد: محدودیتی وجود ندارد؛ هرچند ممکن است مصلحت نباشد که برخی موضوعات بیان شود ولی نام آن را نمیتوان محدودیت گذاشت.
وی درباره جذابیت دراماتیکی آثاری با محوریت ترور بزرگان انقلاب گفت: آثاری که در آنها موضوعات نظیر ترور چهرههای انقلاب بیان میشود، جذابیت بسیار بالای دراماتیکی دارد که اگر درست رخ دهد در جذب تماشاگر موفق خواهد بود. دلیل این امر هم به تعلیقهایی برمی گردد که در این قبیل آثار وجود دارد.
این فیلمساز تصریح کرد: امروز بسیاری از جوانان مخاطب آثاری شدهاند که در آن اتفاقاتی نظیر ترور روایت میشود. عمده این کارها نیز تولیدات خارجی هستند. بنابراین اگر بتوانیم به درستی موضوعات مدنظرمان را در آثارمان بگنجانیم، قادر خواهیم بود نسل جوان را به سمت کارهایمان بکشانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: ساخت آثاری چون «خانه امن» و «سرجوخه» از اولویتهای من در فیلمسازی است، چون ژانری که در آن کار میکنم شامل این قبیل موضوعات است. در ضمن من از کارگردانانی هستم که دوست ندارم در حوزهای که کار میکنم تغییری را ایجاد کنم. بنابراین فعلاً در ژانر مورد نظرم ادامه مسیر خواهم داد.
معظمی در پاسخ به این سوال که چرا تجربه موفق خود در سینما را دنبال نمیکند؟ گفت: پیشنهاداتی برای کار در سینما بوده است که به دلیل شیوع بیماری کرونا ترجیح دادم در آن مقطع کار نکنم، ولی مایلم در ژانر مورد علاقه خود فیلمی برای سینما بسازم.
انتهای پیام