نماز دو رکعتی که ما را در ثواب حاجیان شریک می‌کند
کد خبر: 4067909
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

نماز دو رکعتی که ما را در ثواب حاجیان شریک می‌کند

یکی از اعمال توصیه شده 10 روز اول ماه ذی‌الحجه اقامه نماز «و واعدنا» است. روایت شده است که با اقامه این نماز در ثواب حج حاجیان شریک می‌شویم.

نماز دو رکعتی که ما را در ثوات حاجیان شریک می‌کند

به گزارش ایکنا، 10 روز اول ماه ذی‌الحجه در تقویم دینی اسلام جایگاه ارزشمندی دارد و گفته شده که این 10 روز همان شب‌های دهگانه‌ای است که در سوره «وَالْفَجْرِ؛ وَلَيَالٍ عَشْرٍ» خداوند به آن سوگند یاد کرده است. همچنین گفته شده منظور از «أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ» در آیه ۲۰۳ سوره بقره، 10 روز اول ماه ذی‌الحجه است که در آن توصیه شده طی این روزها خدا را یاد کنید؛ «وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ؛ و خدا را در روزهايى معين ياد كنيد».

یکی از اعمال مستحبی بسیار توصیه شده در 10 روز اول ماه ذی‌الحجه اقامه نمازی دو رکعتی معروف به نماز «و واعدنا» است.

نحوه اقامه نماز «و واعدنا»

در این نماز دو رکعتی پس از سوره حمد و اخلاص آیه ۱۴۲ سوره اعراف «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنا‌ها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین؛ و با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با 10 شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و [كار آنان را] اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مكن»،‌ خوانده می‌شود. کسانی‌که این آیه را حفظ نیستند، می‌توانند از روی قرآن یا یادداشت بخوانند.

این آیه به میقات چهل‌ روزه حضرت موسی در طور سینا برای گرفتن الواح اشاره دارد، که 10 روز پایانی آن همزمان با دهه اول ذی‌الحجه بوده است. بر اساس روایتی، کسی که در دهه اول ذی‌الحجه این نماز را بخواند، در ثواب حاجیان شریک خواهد بود.

امام محمد باقر(ع)، درباره ثواب این نماز می‌فرمایند: «هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی‌الحجه را ترک نکنید و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان، شریک خواهید بود؛ هر چند به حج نرفته باشید. (سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۱۹ ق، ج ۲، ص ۳۵).

انتهای پیام
captcha