الگوهای قرآنی در رسانه ملی معرفی شوند
کد خبر: 4067917
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۶

الگوهای قرآنی در رسانه ملی معرفی شوند

مدرس دانشکده علوم قرآنی شیراز با اشاره به مهم‌ترین عوامل جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی، گفت: معرفی الگوهای قرآنی کودک و نوجوان در برنامه‌های پربیننده رسانه ملی باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

زهره معارف، مدرس حوزه و دانشگاه زهره معارف، مدرس دانشکده علوم قرآنی شیراز و حوزه‎‌های علمیه خواهران فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مهم‌ترین عوامل جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی، گفت: مخاطب‌شناسی و نیازسنجی مهم‌ترین عوامل جذب افراد و از جمله نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی است.

وی تصریح کرد: اگر اطلاع دقیقی از مخاطب، روحیات، علاقه و سلیقه او داشته باشیم و نیاز مخاطب را تشخیص دهیم، در راستای جذب او می‌توانیم برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم.

معارف با تصریح اینکه بیان آثار، دستاوردها و منافع تنظیم زاویه زندگی با قرآن در افراد عطش ارتباط و انس با قرآن ایجاد می‌کند، اظهار کرد: زمانی که نوجوان یا جوان در خود این نیاز را احساس کند که برای زندگی بهتر باید دستورالعمل داشته باشد و قرآن بالاترین، کامل‌ترین و جامع‌ترین دستورالعمل را در اختیار او قرار می‌دهد، خود به سراغ فعالیت‌های قرآنی می‌رود.

وی با یادآوری اینکه تبلیغات رسانه ملی و استانی و معرفی دارالقرآن‌ها و کلاس‌های با شور و نشاط در این زمینه بسیار اثرگذار است، افزود: تولید انیمیشن‌هایی از زندگی حافظان کودک و نوجوان و چگونگی آشنایی آن‌ها با قرآن و همچنین سرودهای جذاب و انگیزه آفرین قرآنی و همخوانی قرآن کودکان و نوجوانان در جذب نسل جوان بسیار مؤثر است.

این مدرس دانشکده علوم قرآنی شیراز، تعمیم برنامه‌های قرآنی جذاب نسل جدید از شبکه قرآن به دیگر شبکه‌ها و معرفی الگوهای قرآنی کودک و نوجوان در برنامه‌های پربیننده رسانه ملی را بسیار انگیزه ساز دانست و گفت: به‌کارگیری مربیان و معلمان کاربلد، پر انرژی و محبوب در مقاطع سنی مختلف بسیار حائز اهمیت و همچنین در نظر گرفتن تعهد، تخصص، دلسوزی، امانتداری، خلاقیت و جذابیت مربی عامل بسیار مهمی در جذب نسل جدید است.

وی با اشاره به نقش مادران در این زمینه یادآور شد: فرهنگ‌سازی و جلسات مکرر با مادران  و همراه کردن آن‌ها با برنامه‌های قرآنی با توجه به نقش بسیار پر رنگ و الگویی مادر در خانواده و اثرات تربیتی وی بر روی کودکان به تسهیل جذب کودکان به قرآن می‌انجامد؛ از دوران بارداری و حتی زمان ازدواج زوج‌ها و قبل از آن باید بر روی تربیت فرزندان قرآنی سرمایه‌گذاری کرد و اثرات لقمه حلال را بر روی تربیت قرآنی فرزندان تبیین کرد.

این مدرس حوزه‎‌های علمیه خواهران فارس با بیان اینکه مسجدمحوری و توجه جدی به کودکان و تشویق آن‌ها در صف جماعت و صبوری میانسالان در برخورد با کودکان می‌تواند در جذب آنان بسیار کارساز باشد، ادامه داد: زیبنده جامعه اسلامی است که بعد از نماز جماعتِ مسجد، کودکی سوره‌ای از قرآن را در بلندگو بخواند و مورد تشویق نمازگزاران قرار بگیرد و در نماز جمعه هر هفته گروهی از کودکان از مهد کودک و مؤسسات، قبل از خطبه هم‌خوانی قرآن داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه خلاقیت و ابتکار عمل در جذب مخاطب به قرآن حرف اول را می‌زند، بیان کرد: این مهم مگر با دقت در انتخاب مسئولان فرهنگی در سطوح مختلف میسر نمی‌شود البته هیچ‌وقت نباید منتظر بمانیم تا دیگران عمل به وظیفه کنند و برای ما و فرزندانمان دلسوزی کنند؛ هرکدام از ما می‌توانیم یک متولی فرهنگی باشیم.

معارف افزود: دشمن به صورت شبانه‌روزی جهت انحراف فرزندان ما تلاش می‌کند لذا باید فرصت‎ها را غنیمت شماریم و با شکار لحظه‌ها از همه موقعیت‎ها در راستای جذب نسل جدید به قرآن به طور بهینه بهره ببریم به طور مثال اجرای سرود «سلام فرمانده» در استان‌ها فرصت بسیار مغتنمی است که در گوشه‌ای از آن برنامه به تبلیغات برنامه‌های قرآنی و هدایت کودکان و نوجوانان به سمت دارالقرآن‌ها اختصاص یابد.

وی با ذکر این نکته که نگاه شبکه‌ای و توجه به مجموعه عوامل در کنار یکدیگر جذب موفق نسل جدید را به دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: توجه و عنایت خاص به سرمایه‌گذاری بر روی شکوفه‌های قرآنی، آینده کشور را تضمین می‌کند؛ باید از سرچشمه مراقب بود تا آب گل‌آلود نشود وگرنه با صرف هزینه گزاف مالی و زمانی، جهت ترمیم آسیب‌ها روبه‌رو می‌شویم.

این مدرس دانشکده علوم قرآنی شیراز در پایان اظهار کرد: با نگاه قرآنی و پیوند با اهل بیت(ع) می‌توان اوج گرفت و تا خداوند پرواز کرد لذا باید با بصیرت و هوشمندی دست فرزندانمان را در دست قرآن و اهل بیت(ع) بگذاریم و سعادت دنیا و آخرتشان را تضمین کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha