به گزارش ایکنا، حجتالاسلام مهدی صرامی، مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در نشست علمی «آرمان هیئت» به موضوع جایگاه و نقش هیئت در استقرار، استمرار و استکمال حکومت اسلامی پرداخت و گفت: نباید بهصورت سطحی و گذرا با تلقیها و برداشتهای عرفی، حاکمیت الله در کره خاکی را مقولهای عرفی تلقی کرد. حکومت منحصر در ذات خداوند متعال است و تحقق و بروز آن از طرقی که خداوند متعال امضا فرموده باید تعقیب شود. نصب خاص انبیای اعظام و تکلیف ایشان به تشکیل حکومت و بهتبع آن ائمه معصومین(ع) که این بار را بر دوش گرفتند و تا قیام قیامت کره خاکی از حاکمیت الله بهواسطه معصومین(ع) خالی نبوده و نخواهد بود.
وی افزود: بنابراین حاکمیت از آن خداست و این حاکمیت را به هر که بخواهد واگذار میکند و این حاکمیت را بر اساس ضابطه و به دلالت عقلی و نقلی به شایستهترین انسانها در تحقق حاکمیت الهی یعنی انبیا و رسل واگذار کرده است.
حجتالاسلام صرامی در پاسخ به این پرسش که عامل شکلدهنده حکومت چیست؟ بیان کرد: تئوریهای شکلگیر حکومتها و انقلابها، تئوریهای پردامنهای هستند که تئوری پردازیهای متفاوتی در عالم در این سیر تکامل حکومتها شکلگرفتهاند، همه حکایت از این دارد که نگاه این تئوریپردازها با واقعه انقلاب اسلامی دچار تحول شد. این استقرار، استمرار، استکمال یک نظام در عرض نظامات مرسوم عالم خارج از چارچوب مؤلفههای مرسوم قدرت، علامت سؤال بزرگ ابرقدرتها و متولیان تصاحب قدرت در عالم بوده است.
امکان گشایش افقهای معرفتی جدید از سوی هیئت
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مجلس روضه اباعبدالله(ع) پیشینه و مقارنات و مؤخرات دارد که مقدمات دستگاه بینشی و ارزشی و رفتاری آن پذیرنده این دستگاه را به سمت ارتباطگیری با یک واقعه با عنوان هیئت و مجلس عزای اباعبدالله(ع) سوق میدهد، تصریح کرد: برای کسی که در هیئت شرکت میکند یک دستگاه بینشی پیشینی وجود دارد؛ و ارتباطی با صاحب این مجلس و دستگاه برقرار میکند و حب و علاقه و تمایلی وجود دارد که آن را نسبت به اتفاقاتی که برای او افتاده است یا میتواند برای همشأن و همسنگ او بیفتد از درون متأثر و متألم میکند و همچنین، یک دستگاه رفتاری پیشینی وجود دارد که خود را بر اساس مرضی و رضای او و دستگاه بینشی منضبط میکند و اقدامات و رفتارهایی که سبک زندگی او را شکل داده است و بخشی از آن به بحث هیئت مرتبط میشود.
مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی بابیان اینکه معتقدین به دستگاه اباعبدالله(ع)، صفبندی را در قالب روضه و ذکر مصائب مشاهده میکنند، ادامه داد: این تأکیداتی که در معارف وابسته به دستگاه اباعبدالله(ع) مشاهده میشود مثل زیارتهایی که از ناحیه خداوند متعال صادرشده است یا از سوی حضرات معصومین(ع) انشاء شده است همه دلالت بر استمرار این صفبندی دارند یعنی جریان یزید و یزیدیان تا به امروز مستمر است چون حسین و حسینیان تا به امروز استمرار دارند اگر فرد استمرار اباعبدالله(ع) را تلقی کرد و حق را مستمر دانست بهتبع آن باطل را مستمر میبیند و این مستمر دیدن تقابل دستگاه اباعبدالله(ع) و دشمنان ایشان اتفاقی است که خطر دستگاه اباعبدالله(ع) را برای کیان خود ادراک کردهاند از آن میترسند و با آن مقابله میکنند.
قدرت نرم یا قدرت فرهنگی
وی با بیان اینکه مطالعه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی منجر به بازگویی یک حقیقت شد و حرف جدیدی زدند و آن اینکه مؤلفههای قدرت فقط اسلحه و اقتصاد و سیاست نیست قدرت جای دیگری باید شکل بگیرد، تصریح کرد: دامنه انقلاب در عالم در حال توسعه است. بهجای اینکه اسلحه و تانک یا اقتصاد و برتری مالی داشته باشد یا نفت و انرژیهای فسیلی و امثال اینها تا مالکیت قدرت در عالم را به دست بیاورید کافی است مالکیت اندیشه و قلوب را پیدا کنید. باید چیزی غیر از زور و اسلحه و ثروت، انرژی لازم برای حرکت انسانها را فراهم کرد و این انرژی در دنیای امروز توسط اطلاعات تأمین میشود.
وی با بیان اینکه بخشی از ابزار تصاحب قلب و مغز برای کسانی که میخواهند وارد در دستگاه بینشی و ارزشی افراد شوند، رسانهها و اموری است که در قالب جریان آزاد اطلاعات یا شبکههای اجتماعی و پیامرسانها منتقل میشود، گفت: «انقلاب اسلامی» یک حرکت پیشرونده و پیش برنده در همین پارادایم است. انقلابی که بدون اتکا به هیچکدام از مؤلفههای قدرت قدیمی یا ابزارهای انتقال اطلاعات مدرن امروزی، با تسخیر قلبها و اندیشهها توانست از انضمام ارادهها یک اراده بزرگ خلق کند، از اینرو دستگاه اباعبدالله(ع) بزرگترین مؤلفه قدرت سایبرنتیک در عالم هستی است.
دقیقترین ایدئولوژی عالم؛ ایدئولوژی شیعی
مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی با بیان اینکه در نظام قدرت ارگانیک اقتصاد، سیاست، فرهنگ، توان نظامی امنیتی و جامعه مؤلفههای قدرت هستند؛ ادامه داد: بزرگترین حرکت که انسان خود را فدای یک فرد، فکر، ساختار یا یک سازمان میکند، محصول بزرگترین محرکها و بزرگترین انرژیهاست و بزرگترین محرک و انرژی در عالم ایدئولوژی است. ایدئولوژیها هستند که میتوانند بزرگترین حرکتها یعنی عملیاتهای استشهادی و انتحاری را رقم بزنند و موجب شوند فرد مال و دارایی و رفاه و آزادی یا حتی جان خود و فرزند و خانواده خود را فدای آرمان و ایدئولوژی خود کند. بیتردید عمیقترین، دقیقترین و پررنگترین ایدئولوژی در عالم، ایدئولوژی شیعی با محوریت دستگاه اباعبدالله(ع) است. اندیشه عاشورا و آرمان مهدویت عامل بیبدیل انرژی در عالم تشیع است؛ بنابراین دستگاه هیئت عزای اباعبدالله(ع) در محوریت نظام قدرت سایبرنتیک قرار دارد.
وی با بیان اینکه حرکت شیعی در عالم از ابتدا تا به امروز وابسته به قدرت پنهان دستگاه اباعبدالله(ع) و نظام قدرت سایبرنتیک بوده است، افزود: از ابتدای حرکتهای شیعی همواره این مؤلفه قدرت درون حرکتهای شیعی حاضر بوده است به همین دلیل غرب به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد این صفبندی و جبهه از مؤلفههای تمام حرکتهای شیعی را به هم بریزد باید نسخهبدل آن را درست کند و همان تعابیر را نسبت به دیگران و همان تحرک را نسبت به آنها خلق کند همچنان که در حرکتهای وهابیت از این روش استفاده کرده و از نسخههای مستخدم شیعی منحرف آمریکایی و انگلیسی برای ایجاد حرکت در بدنه وهابیت یا بدنه افراطی اهل سنت ایجاد کردند. هیئت زمانی میتواند در مسیر تکامل دستگاه حاکمیت ولی الهی در کره خاکی حرکت کند که قرائت هیئت قرائت ادراک ضرورت و کیفیت نصرت امام معصوم باشد والا اگر این اتفاق نیفتد، عزای اباعبدالله(ع) برای یزیدیان هیچ ضرری ندارد و انگلیس و عربستان سعودی و وهابیت (کما اینکه هزینه بعضی از هیئات را دادند) حاضرند خرج عزاداری شما را نیز بدهد.
نصرت امام عصر(عج)؛ بزرگترین تکلیف شیعیان
حجتالاسلام صرامی، نصرت اباعبدالله(ع) را بزرگترین تکلیف شیعیان در زمان اباعبدالله(ع) دانست و ادامه داد: نصرت امام معصوم مهمترین تکالیف شیعه در عالم در هر زمانی است. اگر شیعیان اباعبدالله(ع) در 61 هجری وظیفه خود را نصرت مسلم میدانستند واقعه کربلا محقق نمیشد تمام کسانی که در 61 هجری موظف به نصرت مسلم بودند، ترک نصرت کردند.
وی با بیان اینکه باید از درون هیئت، نصرت امام به وجود آید، اظهار کرد: هیئتی که از آن نصرت امام درنیاید، در خدمت امام نیست. در تعارض با امام است؛ بنابراین آنچه باعث شده تا هیئتها ظرفیت استقرار حکومتها که متعلق به ولی الهی و امام معصوم است پیدا کنند این است که هیئتها مولد جریان نصرت حول امام معصوم بودهاند. هیئت پمپاژ انرژی و تأمینکننده، لجستیک و استراتژیهای این نصرت هستند. هیئتی که از آن نصرت درنیاید، کبریت بیخطر است.
مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی گفت: هیئتها در نظام قدرت سایبرنتیک میتوانند بهواسطه اشراق بینشی، ارزشی و رفتاریای که میتوانند در مخاطب ایجاد کنند و در طول تاریخ ایجاد کردهاند، برای جنس بشر منشأ بزرگترین حرکتها باشند و این جهتگیری اگر در مسیر و امتداد نصرت امام زمان(عج) قرار بگیرد میتواند بزرگترین ظرفیت بشری در عالم هستی یعنی نفس انسانها را در خدمت ولی معصوم قرار دهد و ولی معصوم کار را پیش ببرد.
وی با بیان اینکه جریان نصرت باید از درون هیئت بجوشد، تصریح کرد: هیئتی باید خود را ناصر امام زمان(عج) بداند. نصرت امام زمان(عج) در نصرت قویترین ناصر او متجلی است در نصرت تشکیلات و نظام و حکومتی که برنامه نصرت او را دارد و ناصر اوست متجلی است. هیئت در طول تاریخ چنین وظیفهای داشته که جریان را ببرد سر خط این دعوا و درگیری و صفبندی و جانمایی کند شیعیان را و نصرت کسی که لایق نصرت است را تحقق ببخشد. اینگونه است که هیئت در استقرار و استکمال نقش ایفا میکند.
وی در پایان این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان سکولاریسم پنهان، اومانیسم پنهان، انسانبنیادی در فهم امر مقدس و سرمایهداری پنهان و کالایی شدن دین و بهتبع آن هیئت و مداحی را هم از جمله آنها برشمرد؟ اظهار کرد: کسی که به دنبال از کار انداختن دستگاه هیئت است در واقع به دنبال از کار انداختن نظام حکمرانی ولی الهی و امام عصر(عج) است؛ در حالی که هیئت محل تجمیع آموزش یاران ولیعصر(عج) است.
استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسشی درباره وجه تشابه انقلاب اسلامی و هیئت و حمایت بیضابطه از هیئت توسط نهادهای حاکمیتی اظهار کرد: دستگاه هیئت دستگاه نهضت است. هیئت در ردیف نهضتها جای میگیرد نه در سازمانها و امثال آن. نهضت مشخصههای خاص و ممیزههای دقیقی دارد. یکی از ممیزههای خاص نهضت در بعد اقتصاد این است که نمیتواند وابسته بهجایی باشد. مدیریت متمرکز تحت عنوان تأمین لجستیکی داشته باشد. نهضتها وابستگی سازمانی بهجایی پیدا نمیکنند؛ در نتیجه هیئت ی که قصد دارد به مجموعهای وابسته شود عملاً از نقش خود فاصله میگیرد؛ مگر اینکه تأمین مالی هیئتها در چارچوب و انضباط نهضتی اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تمرکز در هیئتها یا هیئتهای مرکزی گفت: هر هیئتی وظیفهاش تحقق جریان نصرت ولیعصر است؛ اما آن هیئت ی که از همه هیئتها بیشتر و بهتر کار کند وظیفه بقیه این است که او را نصرت کنند. باید حواس خود را به جریان توسعه و ساختار توسعه در جامعه شیوع بدهند. پس اینکه برخی از هیئتها شایستهتر هستند باید کمکشان کرد؛ اما اینکه معیارها را جابهجا کنیم و فکر کنیم معیارها به اقبال مردم و امکانات و توانمند مدیران یا به صدای مداح است، این برداشت درست نیست.
مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقوله سلیقهمند شدن جریان عزاداری، بیان کرد: یکی از آسیبها در این زمینه سوق دادن «وظیفهمحوری» به سمت «تمایلمحوری» است؛ یعنی مبنای انتخاب صدای خوب، تیپ خوب و اینگونه موارد ظاهری را ملاک قرار دهیم که کار اشتباهی است.
وی با بیان اینکه هیئت، رکن دوم دستگاه ولایت الهی است، ادامه داد: به همان اندازه که دستگاه ولایت عظمت دارد، هیئت نیز عظمت دارد و سهم ایفا میکند و فلسفه هیئت و گفتوگویش، ارزشمند و تعمیقدهندة مباحث و بلکه ضروری است.
استاد حوزه علمیه قم در مورد تکثر و نامتمرکز بودن هیئت نیز گفت: باید بین شاخص و شاخصه تفاوت گذاشت. یکی از شاخصههای هیئت نامتمرکز بودن آن است، زیرا هیئت در دستگاه نهضت اتفاق میافتد و نهضتها نامتمرکز هستند. تا وقتیکه هیئت در دستگاه تکلیف است، این تنوع و تکثر و تعدد در آن وجود دارد.
یادآور میشود، این سلسله نشستها با موضوع «سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی در موضوع هیئت و آئین مذهبی» توسط اندیشکده هیئت و آیینهای مذهبی برگزار میشود.
انتهای پیام