پاسخ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز به درخواست مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4068251
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

پاسخ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز به درخواست مؤسسات قرآنی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به درخواست مؤسسات قرآنی برای در اختیار گذاشتن مکانی در فرهنگسراها برای برپایی کلاس‌های قرآنی نکاتی را مطرح کرد که در این مجال آن را مرور می‌کنیم.

علی اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیرازنزدیک به دو هفته از انتشار خبر ایکنا مبنی بر اینکه «مسئولان فارس دغدغه مؤسسات قرآنی ندارند» می‌گذرد. تاکنون با اقدامات و مواضع مختلف مسئولان در این راستا روبه‌رو شده‌ایم. استاندار فارس به این درخواست جامعه قرآنی پاسخ مثبت داده و دستور پیگیری داد که در خبری با عنوان «استقبال استاندار فارس از پیگیری ایکنا مبنی بر بی‌توجهی به مؤسسات قرآنی» قابل رؤیت است. رفتاری که انتظار می‌رود سایر مدیران و مسئولان دولت مردمی هم به تأسی از نماینده عالی دولت در استان فارس انجام دهند.

روز گذشته هم خبری با عنوان «شهرداری شیراز با مؤسسات قرآنی همکاری نمی‌کند» بر خروجی ایکنا قرار گرفت که با مواضع مختلفی از سوی مسئولان شهری مواجه شد. اولین گام خبرنگار ایکنا پاسخ گرفتن از معاون فرهنگی شهرداری شیراز درباره درخواست مؤسسات و جامعه قرآنی بود اما متأسفانه تلاش ما برای این امر بی‌نتیجه ماند و مسئول مربوطه حاضر به پاسخگویی مستقیم به تنها رسانه قرآنی استان فارس نشد آن هم بنا به دلایلی که واقعاً حیرت‌انگیز است. در صورتی که پاسخگویی به رسانه‌ها از اصلی‌ترین وظیفه هر مسئولی در هر رده مدیریتی است. حتی یکی از معاونان این سازمان در پاسخ به درخواست یکی از مخاطبان در فضای مجازی در رابطه با این موضوع اذعان کرده است که مهم نیست و ما کار خود را انجام می‌دهیم و اگر بخواهیم هر روز و هر ساعت جواب گروه‌های مختلف دهیم از کار خود باز خواهیم ماند!

شهرداری متولی تمام امور فرهنگی شهر نیست

وقتی که با عکس‌العمل مسئولان معاونت فرهنگی شهرداری شیراز این‌گونه مواجه شدیم برای دستیابی به پاسخ درخواست مؤسسات قرآنی به سراغ علی‌اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز رفتیم تا پاسخی مبنی بر موافقت یا عدم موافقت این درخواست را دریافت کرده باشیم و درخواست این قشر بی‌پاسخ نماند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شهرداری شیراز تمام ظرفیت موجود در فرهنگسراها را به صورت اختصاصی به حوزه قرآن اختصاص دهد گرچه تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم. اینکه انتظار داشته باشیم شهرداری متولی تمام امور فرهنگی شهر باشد و ظرفیتش را برابر همه گروه‌ها اعم از گروه‌های جهادی، سمن‌های مردمی، برخی از کانون‌های مساجد و غیره قرار دهد، درست نیست زیرا شهرداری ظرفیت محدودی دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با یادآوری اینکه هم‌اکنون دو فرهنگسرا یکی در شهرک زیباشهر و دیگری در سه‌راه آستانه به موضوع قرآن اختصاص دارد، گفت: غیر از آن شهرداری شیراز برای برگزاری کلاس‌های قرآنی در فرهنگسراها هم فرصت مهیا کرده و نسبت به ثبت‌نام کلاس‌ها و برنامه‌های مختلف اقدام کرده است و از مربیان متعددی برای آموزش قرآن به گروه سنی مختلف استفاده می‌کند.

سلطانی بیان کرد: علاوه بر این‌ها طبق طرح «احیای محلات با محوریت 100 مسجد»، این تعداد مسجد در برنامه قرار گرفته است تا کلاس‌های قرآن دائر و برنامه‌های قرآنی اجرا شود، لذا حتی می‌توان گفت مجموعه مدیریت شهری شیراز فراتر از آن حدی که ظرفیت داشته هم هزینه انجام داده است. به عنوان مثال برای اولین‌بار در شورای ششم بعد از مدت‌ها اعتباری برای حمایت از برنامه‌های قرآنی لحاظ شده است و در برگزاری مسابقات و رویدادهای قرآنی با سازمان‌ها و مراکز و مجموعه‌های مختلف همکاری لازم را دارد.

میزبانی شیراز از مرحله کشوری جشنواره مدهامتان

وی به میزبانی شیراز از مرحله کشوری جشنواره «مدهامتان» اشاره کرد و گفت: به زودی کانون‌های مساجد مسابقه قرآنی در تراز کشوری در شیراز برگزار می‌کند که از این برنامه‌ها هم به توان، تناظر و بر اساس ردیف، بودجه اختصاص می‌یابد و حمایت لازم از برنامه‌های قرآنی می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: اینکه انتظار داشته باشیم شهرداری شیراز تمام مکان‌ها را به صورت اجاره در اختیار مؤسسات قرار دهد، هم از نظر قانونی منع دارد و هم این امکان در مجموعه شهرداری با توجه به گستردگی تقاضا از موضوعات مختلف فرهنگی میسر نیست. در حال حاضر برای زمان‌هایی که در فرهنگسراها می‌توانیم در اختیار آموزش قرار دهیم و مجموعه‌های مختلف می‌توانند مراجعه کنند تا بر اساس اولویت که قطعاً یکی از اولویت‌های جدی قرآن است، این فرصت را برای آموزش مردم در اختیار بگذاریم اما امکان اینکه تبدیل به یک مکان اداری و دفتری شده که به صورت تمام وقت در اختیار یک مجموعه مشخص باشد، نه به لحاظ قانونی نه به لحاظ ظرفیت و پتانسیل نداریم.

سلطانی یادآور شد: برای برپایی کلاس هر مجموعه‌ای که متولی باشد و بخواهد کلاس قرآن برگزار کند و مکان نداشته باشد، ما هم بر اساس طرح احیای محلات با محوریت مساجد قابلیت تخصیص مکان و فرصت در مساجد با همکاری مساجد و کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های مقاومت بسیج داریم و هم در فرهنگسراها این فضا را می‌توانیم در اختیار دوستان قرار دهیم که اگر دغدغه ترویج قرآن دارند بتوانند از این فضا نهایت استفاده کنند؛ علاوه بر آن بابت پشتیبانی مختلف از مربی‌ها و متولیان امر قرآن ردیف بودجه اختصاص پیدا کرده است که از آن ظرفیت برای حمایت از ترویج قرآن استفاده می‌کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در پایان به اجرای طرح ملی «رحله» در فرهنگسراها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بحث حفظ قرآن رویدادی ویژه نوجوانان که سالیان سال برگزار می‌شده است و امسال هم در شیراز بیشترین استقبال را در سطح کشور داراست، با حمایت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha