اتخاذ ابراستراتژی در کنار تفکر نظام‌مند رهبری باعث رشد علمی کشور شده است
کد خبر: 4070779
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری:

اتخاذ ابراستراتژی در کنار تفکر نظام‌مند رهبری باعث رشد علمی کشور شده است

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: اتخاذ ابراستراتژی در سه دهه اخیر در کنار تفکر نظام‌مند رهبری و تدوین برنامه‌های حساب‌شده، در رشد علمی کشور بسیار مؤثر بوده است.

آیت‌الله محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، امروز ۲۳ تیرماه در سومین روز از شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، به مسئولیت مهم و خطیر جامعةالمصطفی در میزبانی از تشنگان معارف ناب الهی اشاره و اظهار کرد: امیدواریم تلاش و زحمات ارزشمند و مدبرانه المصطفائیان در عرصه بین‌الملل، مقبول درگاه خداوند متعال باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، ضمن تبیین فراز‌هایی از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، به شرایط و چالش‌های عصر جدید، همچنین با بیان اینکه مسئله کرونا و اوضاع اوکراین، بر پیچ تاریخی حاکم بر جهان شتاب بخشیده است، افزود: مسئله محیط زیست، بحران آب، غذا و هوا و نیز شکست‌های پی در پی سیاست فشار حداکثری امریکا، از دیگر موضوعات مهم عرصه بین‌الملل و منطقه است.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری جهانی‌شدن فرهنگ و تأکید توأمان بر بومی‌سازی فرهنگ‌ها در جهان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هوش مصنوعی و تأثیری که در ابعاد زندگی بشر می‌گذارد، جزو مسائلی است که بررسی آن به نگاه کلان و راهبردی نیاز دارد.

عضو هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از گستره سمینار‌های فرهنگی پیشرو در عرصه بین‌الملل ارائه کرد و یادآور شد: مهم‌ترین مسئله در این سمینارها، توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر فعالیت‌های بین‌المللی و مطالبات از تک‌تک دستگاه‌هاست که باید ناظر به نگاه تمدنی مورد توجه قرار گیرد.

وی بر اهمیت امیدآفرینی، بشارت به آینده بهتر و نیز ترسیم هم‌افزایی و هماهنگی‌های فرهنگی عرصه بین‌الملل تأکید کرد و یادآور شد: در میان همه همایش‌های فرهنگ بین‌الملل، جامعةالمصطفی از جایگاه ویژه و چشمگیری برخوردار است، زیرا جامعةالمصطفی از برجسته‌ترین سازمان‌های علمی و دانشگاهی نظام اسلامی به شمار می‌رود که در چهار دهه گذشته به موفقیت‌ها و توفیقات ارزشمندی دست‌یافته است.

آیت‌الله قمی به تجربیات متمرکز جامعةالمصطفی در تربیت طلاب غیرایرانی مبتنی بر تنوع فرهنگی، جغرافیایی، زبانی و مذاهب و ادیان اشاره و تصریح کرد: جامعةالمصطفی در گسترش زبان فارسی و در حوزه ادبیات عرب، تقریب مذاهب اسلامی و گفت‌وگوی ادیان نقش بی‌بدیلی ایفا کرده و در تربیت طلاب و دانش‌پژوهان بسیار خوش درخشیده است.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تربیت پژوهشگران، مؤلفان، اندیشمندان و فعالان برجسته اجتماعی و فرهنگی را برای فعالیت در عرصه بین‌الملل، از قوت‌های جامعةالمصطفی برشمرد و تأکید کرد: با توجه به نیاز جامعه جهانی به معارف ناب الهی، حتی اگر گستره فعالیت‌های جامعةالمصطفی صد برابر هم شود، باز کم است.

وی، ضمن تبیین شروط استعلای آموزش، بر ارتقای جایگاه آموزش در آموزه‌های حکمت متعالی تأکید کرد و گفت: مسئول آموزش، مدرس و استادان در سیر صعودی خود باید در وادی انتقال آموزه‌ها و پیام‌های دریافتی به دیگران، از ابزارها، مهارت‌ها و فنون ارائه بهره‌مند شود.

آیت‌الله قمی با تأکید بر اینکه در آموزه‌های دینی باید به بیداری دل و بصیرت‌افزایی معنوی توجه وافری صورت گیرد، تصریح کرد: اگر تمام فرایند رسالتی را در مسیر خودسازی طی نکنیم، هیچ گاه نخواهیم توانست سازنده و تربیت‌بخش باشیم؛ اشک‌های روان و دل‌های چاک، نخستین شرط مؤثر بودن در وادی عمل به رسالت دینی است.

سخنران این مراسم بر لزوم توجه به تجربیات موفق نگاه‌های مخلصانه در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و یادآور شد: برخی از اندیشمندان، مشکل اصلی بشر در قرن کنونی را گریز از اهل تفکر عنوان کرده، تأکید دارند که علی رغم دوری از تفکر، بشر امروزی خود را متفکر می‌داند؛ علی رغم موفقیت در تفکرات دنیوی، بشر امروزی همچنان از تفکر رازناک و رمزآلود معنوی فاصله دارد.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری سرّ توفیق جامعةالمصطفی را تربیت طلاب و ترسیم نظام آموزشی مبتنی بر پیام‌آوری تفکر معنوی دانست و یادآور شد: جامعةالمصطفای مدرن، هیچ‌گاه نباید از ویژگی‌های حوزوی خود عدول کند و همواره باید خود را به شروط اساسی بالندگی آموزش ناظر به نیاز‌ها و شرایط بیاراید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه نباید خود را از نگاه نافذ امام معصوم(ع) دور بدانیم، اظهار کرد: گام نهادن در مسیر کسب رضایت الهی و توجه به سربازی صاحب‌الزمان(عج)، در پویایی فعالیت‌ها بسیار مؤثر است؛ آراستگی به روح معنوی، از مهم‌ترین پایه‌های حرکت در مسیر رسالت دینی برشمرده می‌شود.

نگاه تمدنی به مقوله آموزش

آیت‌الله قمی محبت و تکریم طلاب و دانش‌پژوهان را در نهاد‌های دینی، از اصول اساسی حرکت به سمت رضایت الهی توصیف کرد و یادآور شد: تکریم، محبت‌ورزی و خدمت به طلاب، مشتاقان و تشنگان معارف ناب الهی، باید اسوه و الگویی مهم برای المصطفائیان باشد.

وی نگاه تمدنی به مسئله آموزش در جامعةالمصطفی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: باید هدف چرایی و چگونگی زمینه‌سازی برای ظهور را همواره به یاد داشته باشیم و با برخورداری از نگاه تمدنی، گام‌های مستحکمی در حوزه پژوهش، آموزش، فرهنگ و تربیت ترسیم کنیم.

المصطفی و بازتأسیس علوم 

عضو هیئت امنای جامعةالمصطفی تصریح کرد: جامعةالمصطفی باید در لایه‌های عمیق فلسفی، افق‌گشایی فرهنگی و تمدنی را دنبال کرده، در تبیین مبانی علوم تجربی، رسالت خود را در افق جدید و مبتنی بر بازتأسیس علوم ایفا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش رهبر معظم انقلاب در پیشرفت علمی کشور اشاره کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با فرهنگ‌سازی، ایجاد انگیزه و زمینه‌سازی برای پایداری اندیشه پیشرفت، بیشترین نقش داهیانه را در پیشرفت فناوری کشور داشته‌اند.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه در پرتو ولایت فقیه، کشور در مدت کوتاه تاریخی به رشد بی‌سابقه‌ای در حوزه علم و فناوری نائل آمده است، اظهار کرد: اتخاذ ابراستراتژی در سه دهه اخیر در کنار تفکر نظام‌مند رهبری و تدوین برنامه‌های حساب‌شده در رشد علمی کشور بسیار مؤثر بوده است.

تدوین طرح مرجعیت دانشی

وی تصریح کرد: دستور تأسیس نخستین شهرک علمی و تحقیقاتی کشور در دهه ۷۰، تأسیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، هدایت تحصیلی بنیاد نخبگان، هدایت مسئولان به جنبش نرم‌افزاری و پیگیری مجدانه آن، طرح گفتمان«ما می‌توانیم» از دوران ریاست جمهوری، تأکید بر لزوم توسعه کمی و کیفی آموزش عالی کشور، پیگیری صنایع موشکی، هوافضا و فناور‌های نوین نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین و...، ادغام آموزش و درمان برای توسعه دانش پزشکی، پیگیری حضور ایران در رقابت‌های بین‌المللی، تدوین و ابلاغ اسناد ماندگار و نقشه جامع، تأکید بر تقویت تعاملات علمی کشور، پیگیری تشکیل معاونت علمی ریاست جمهوری، روشنگری در مورد طرح‌های دشمن در توقف، انهدام و مانع‌تراشی برای رشد علمی، تدوین طرح مرجعیت دانشی و نیز تبدیل شدن علم به بخشی از هویت ایرانیان، که جامعه‌ای علم دوست و علم‌پژوه هستند، فقط بخشی از اقدامات داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه توسعه علم و دانش در کشور است.

گسترش فرهنگ توجه به علم و فناوری

آیت‌الله قمی، با تأکید بر اینکه جامعةالمصطفی باید فرهنگ توجه به علم و فناوری را در جوامع هدف گسترش دهد، اظهار کرد: باید به مسائل معنوی در کنار مسائل آموزشی توجه زیادی داشت، استادان و کارمندان خودسازی را جدی بگیرند و تکریم و محبت طلاب غیرایرانی را سرلوحه فعالیت‌ها قرار دهند. برخورداری از نگاه تمدنی در افق گشایش‌ها و نیز توسعه کمی و کیفی علم و فناوری جوامع هدف، جزو رویکرد‌های مهم است.

انتهای پیام
captcha