ثواب تلاوت قرآن را با انجام گناه نسوزانیم
کد خبر: 4071015
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸

ثواب تلاوت قرآن را با انجام گناه نسوزانیم

استاد اخلاق گفت: اگر کسی در طول روز یک آیه از قرآن را بخواند، این فرد سود همین یک آیه را می‌برد و برای او سودمند خواهد بود، اما به شرطی که بعد از خواندن آن خرابش نکند و با یک دروغ و تهمت و گناه بعد از تلاوت قرآن این تلاوت را نسوزاند.

آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاقبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق شهر تهران در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که شامگاه پنجشنبه، ۲۳ تیرماه در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد با اشاره به آیه ۲۹ سوره فاطر درباره تجارت سودمند گفت: خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ آنان که کتاب خدا را می‌خوانند و نماز می‌گزارند و از آنچه به آن‌ها داده‌ایم پنهانی و آشکارا انفاق می‌کنند، امیدوار به تجارتی هستند که هرگز زیان نمی‌کند»، سه مطلب در این آیه مطرح شده که هر کس نماز را به پا دارد، و قرآن را تلاوت کند و در مخفی و آشکار صدقه بدهد، خداوند وعده تجارت سودمندی برای این افراد داده است که به تجارتی می‌رسید که هرگز کسادی در آن نیست.

وی بیان کرد: در مقابل هم خداوند در آیه ۱۶ سوره بقره می‌فرماید: «أُولَٰئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَیٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ؛ آنانند که گمراهی را به راه راست خریدند، پس تجارت ایشان سود نکرد و راه هدایت نیافتند»، در این آیه هم خداوند فرموده کسانی که گمراهی را انتخاب کردند، تجارت آن‌ها سوی ندارد و کساد است.

آیت‌الله جاودان به سه عامل برای رسیدن به تجارت سودمند اخروی اشاره و بیان کرد: برای تجارت سودمند، تلاوت قرآن و اقامه نماز و صدقه آمده است و حالا اگر کسی در طول روز یک آیه از قرآن را بخواند، این فرد سود همین یک آیه را می‌برد و برای شما سودمند خواهد بود، اما به شرطی که بعد از خواندن آن خرابش نکنید و با یک دروغ و تهمت و گناه بعد از تلاوت قرآن این تلاوت را نسوزانید.

وی تأکید کرد: آگر آنچه را کاشتید، حفظ نمودید و با گناه آن را از بین نبردید شما به یک تجارت خیلی پر سود می‌رسید که وعده قرآن است. پس آن را با گناه و دروغ و غیبت و تهمت خراب نکنید و از بین نبرید.

آیت‌الله جاودان با توصیه به اینکه در دنیا دنبال تجارت سودمند برای آخرت خود باشید، گفت: بدانید ما در این دنیا آمده‌ایم که تجارت کنیم و آن هم تجارتی سودمند که در آخرت به درد ما بخورد، پس با گناهان این تجارت‌های خود را نسوزانید و از بین نبرید. ما تاجر هستیم و در این دنیا هم برای تجارت آمده‌ایم و هر چه بیشتر تجارت کنید، آخرت بهتری دارید و از تجارتی که کردید ذره‌ای از آن در آخرت کم نمی‌شود و همه آن را به شما خواهند داد.

وی ادامه داد: پس همانطور که در این آیه آمده یک تجارت سودمند با اقامه نماز به دست می‌آید، پس سعی کنید نماز که می‌خوانید این نماز را از بین نبرید و خرابش نکنید و بگذارید این نماز برای شما بماند.

آیت‌الله جاودان در بخش دیگری از سخنان خود با توصیه به اینکه کمتر حرف بزنید و هر سخنی را شنیدید نگویید، گفت: سعی کنید در طول روز هر چه را شنیدید نگویید و نقل نکنید، بلکه در صحت آن تحقیق کنید اگر مسلم بود، بگویید. مثلا فلان مسئول در جلسه‌ای فلان چیز را گفته و در روزنامه رسمی هم منتشر شده است و این مطلب سند دارد و می‌توان آن را نقل کرد اما هر چیزی را که سند صحت آن را نمی‌دانید، نگویید.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha