کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» رونمایی شد
کد خبر: 4073155
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» رونمایی شد

مراسم رونمایی کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد»، شامگاه دوم مرداد در مدرسه امام مهدی(عج) در قم،با حضور آیت‌الله کریمی جهرمی، حجج اسلام علی نظری منفرد و مسجد جامعی برگزار شد.

 کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» رونمایی شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، استاد حوزه علمیه، شامگاه دوم مرداد ماه در مراسم رونمایی کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد»، در مدرسه امام مهدی(عج) در قم، گفت: علامه سیدمحمدهادی میرلوحی، متوفای 330 سال پیش در اصفهان است؛ پدر ایشان سیدمحمد میرلوحی بود که قبلا به نقیبی موسوی سبزواری معروف بود و بعد از آمدن به اصفهان به میرلوحی اصفهانی معروف شد.

وی افزود: فرزند ایشان علامه سیدمحمدهادی میرلوحی، صاحب کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» است که این کتاب امروز به مناسبت روز مباهله رونمایی خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: میرلوحی پدر که از سبزوار به اصفهان رفت کتاب‌های فراوانی دارد از جمله کتاب «کفایة المهتدی فی معرفة المهدی(عج)» که علما و بزرگان از آن با عنوان «اربعین سیدمیرلوحی یا اربعین فاضل میرلوحی» یاد می‌کنند، چون واجد 40 حدیث است. خیلی از بزرگان مانند؛ آقاشیخ حسین نوری؛ استاد شیخ عباس قمی، از کتاب علامه میرلوحی نقل کرده و آن را کتاب مهم و واجد موارد منحصر به‌فرد شمرده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فرزند ایشان، علامه سیدمحمدهادی میرلوحی هم در دوره خود مجتهد بود، در حوزه اصفهان درس و بحث داشت و از فقهای بزرگ و از شاگردان مجلسی، میرفندرسکی، میرداماد، شیخ بهایی و ... بود و این کتاب یعنی «اصول العقائد و جامع الفوائد» متعلق به ایشان است و رونمایی خواهد شد.

میرلوحی بیان کرد: ایشان در یک رؤیای صادقه یا مکاشفه در بیداری، حضرت امیرالمؤمنین(ع) را زیارت می‌کند و آن حضرت به وی دستور می‌دهد این کتاب را در دفاع از عقاید حقه شیعه و امامت حضرت بنویسد و چنان چه در مقدمه کتاب آمده ایشان 40 روز درس را تعطیل کرده و با استنادات فراوان به قرآن کریم و روایات به دفاع از ولایت و امامت امام علی(ع) پرداخته است.

وی اظهار کرد: این کتاب در آن دوره که اصفهان مرکز سب و لعن و دشنام به امیرالمؤمنین(ع) بود در گسترش تشیع نقش مهمی داشت، رحلت ایشان هم در جمادی الثانی 1113 قمری یعنی دقیقا 330 سال پیش است. پدرشان علامه میرلوحی حدود 1085 از دنیا رفته که همزمان با اتمام کتاب کفایة المهتدی فی معرفة المهدی(عج) است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: نسل و ذریه علامه میرلوحی از 313 سال پیش با عنوان سادات میرلوحی مملو از علما و فقها و بزرگان و اهل ولایت هستند.

فضیلت بیان کننده فضائل امام علی(ع)

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی درچه‌ای، مؤلف کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» در سخنانی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: در روایت بیان شده کسی که یک فضیلت از فضائل امام علی(ع) را بنویسد، ملائکه برای او استغفار خواهند کرد مادامی که زمین پا برجاست؛ بنابراین خوشا به حال میرحامد حسین‌ها، علامه امینی‌ها و کلینی‌ها و مفیدها که عمرشان را در راه ثبت فضائل امام علی(ع) صرف کردند.

وی افزود: یکی از عالمانی که در این مسیر قدم برداشتند، علامه میرمحمدهادی میرلوحی سبزواری صاحب کتابی است که رونمایی می‌شود. پدر بزرگوار ایشان هم آثار زیادی دارند؛ از جمله آثار میرلوحی بزرگ، زاد العقبی فی مناقب الائمه و الاوصیاء، اربعین میرلوحی، کفایة المهتدی فی معرفة المهدی، اعلام المحبین است که در رد و مذمت صوفیه نوشته شده است. اثر دیگر وی مناظره سید و عالم و رساله‌ای در تحریم غنا هست

موسوی درچه‌ای بیان کرد: فرزند ایشان هم (که مجلس به نام او هست ) کتب متعددی دارد که مهمترین آن اصول العقائد فی جامع الفوائد است، در این کتاب به توحید و نبوت اشاره شده و بعد به صورت مستدل وارد بحث امامت شده و 60 آیه از آیات قرآن در شان امیرالمؤمنین(ع) از کتب اهل سنت و 70 روایت دیگر از اهل سنت در مورد امام و فضائل ایشان و قضاوت‌های آن حضرت آورده است. در ادامه هم مطالبی در مورد امام مجتبی(ع) تا امام زمان(عج)آورده است. 

وی افزود: کتاب دیگر ایشان اربعین حدیث است، کتاب دیگر وی هم کنزالایمان است که هزار و 50 آیه از آیات قرآن در شان امام علی(ع) را آورده‌اند، اعلام الاحباء فی حرمة الغنا هم اثر دیگر ایشان  و رساله‌ای در باب نماز و نهج‌المسترشدین هم آثار دیگر ایشان است. محل دفن ایشان هم در بین ورودی امامزاده اسماعیل و حضرت شعیا در اصفهان است. 

انتهای پیام
captcha