ضرورت ورود جهاددانشگاهی به عرصه تنظیم‌گری + صوت
کد خبر: 4073265
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
صادق میرزایی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

ضرورت ورود جهاددانشگاهی به عرصه تنظیم‌گری + صوت

معاون مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری با طرح پیشنهادی گفت: بهتر است جهاددانشگاهی به نمایندگی از دولت وارد عرصه تنظیم‌گری شود و مؤسسات پژوهشی را تأمین مالی، تشویق مالی و جهت‌دهی کند و دیگر همانند قبل در نقش یک مهندس یا پژوهشگر ظاهر نشود.

صابر میرزایی

صابر میرزایی، معاون مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی خودجوش است، گفت: جهاددانشگاهی در دوره‌ای سعی می‌کرد از طریق پژوهش و مهندسی معکوس به توسعه و پیشرفت کشور کمک کند. این نهاد در آن زمان بیشترین تأثیر را در تربیت نیروی فنی کارآمد داشت، چون در حاشیه دانشگاه‌ها مستقر بود و از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده و آنها را جذب فعالیت‌های فنی می‌کرد تا در نهایت تجربه فنی و اعتماد به نفس آنها تقویت شود.

وی افزود: عملاً این فارغ‌التحصیلان در جهاددانشگاهی شخصیت یک مهندس، مهارت‌آموز و پژوهشگر را پیدا کردند و حتی با وجود اینکه بسیاری از این افراد از جهاددانشگاهی جدا شدند عنوان کارآفرین نمونه کشور را به دوش کشیدند. اگر با هر مدیر و کارآفرین برجسته سخن بگویید، بسیاری از اینها تجربه همکاری با جهاددانشگاهی را داشته‌اند.

معاون مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در ارتقای اعتماد به نفس در میان کادر فنی کشور نقش داشته و اهمیت افزایش اعتماد به نفس بیش از کارها و کارگشایی‌های فنی بوده که در زمان خودش انجام و عرضه شده است، عنوان کرد: ممکن است شاید آن دستاوردهای فنی در زمره کارهای چشم‌گیر به حساب نیاید ولی آن افرادی که با آن پروژه‌ها کارآموخته شده‌اند، امروز صاحبان حرفه، صاحبان صنایع و در اقصی‌نقاط کشور مدیر هستند. اینها افراد ارزشمندی محسوب می‌شوند و به افزایش توانمندی در کشور کمک کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:

میرزایی ادامه داد: گذشته جهاددانشگاهی برای همه ما خیلی حائز اهمیت است و به آن افتخار می‌کنیم. من شخصاً به‌عنوان یک هم‌وطن به چنین نهادی که حتی یک روز هم با آن همکاری نداشته‌ام افتخار می‌کنم و معتقدم جهاددانشگاهی بعد از این می‌تواند نسبت به گذشته نقش بیشتری ایفا کند.

وی در پیشنهادی خطاب به مدیران جهاددانشگاهی گفت: من با رویکرد فعلی جهاددانشگاهی که نوعی انجام پژوهش و پیشبرد پروژه‌های فنی به سبک گذشته است، مخالف هستم. فکر می‌کنم جهاددانشگاهی باید به نمایندگی از دولت در سطح کل پژوهشکده‌هایی که کار توسعه صنعتی را انجام می‌دهند، نقش تنظیم‌گری داشته باشد، البته چنین نقشی به جهاددانشگاهی پیشنهاد شد ولی خودشان ابا داشتند و پا پیش نگذاشتند و علاقه دارند که همچنان در نقش یک مهندس یا پژوهشگر خدمت کنند که به باور من این مسیر، مسیر مسدودی است، لذا بهتر است جهاددانشگاهی همانند نقش فرانهوفر آلمان (جامعه فرانهوفر در سال1949 تأسیس و با سه کارمند شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر یکی از بزرگترین سازمان‌های تحقیقاتی برای تحقیقات کاربردی در اروپا به شمار می‌آید که به بخش‌های تحقیقاتی جامعه برای نیازهای انسان شامل سلامت، امنیت، ارتباطات، حرکتی، انرژی و محیط زیست می‌پردازد.) عمل کند و نهادهای پژوهشی را تأمین مالی، تشویق مالی و جهت‌دهی کند.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha