نشست علمای افغانستان درباره عزاداری محرم برگزار شد
کد خبر: 4073944
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

نشست علمای افغانستان درباره عزاداری محرم برگزار شد

نشست مشورتی ائمه جماعات و مسئولان مساجد و ولایت‌های شمال افغانستان به منظور بحث و تبادل نظر درباره چگونگی برگزاری مراسم محرم امسال در شهر مزار شریف برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)،‌ این نشست، ۵ مرداد با حضور صدها تن از علما، فرهنگیان، مسئولان امنیتی مساجد و تکایای‌ ولایات بلخ، سمنگان، سرپل، جوزجان، فاریاب، بغلان، بدخشان و قندوز از سوی دفتر نمایندگی آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی در مسجد جامع سلطانیه بلخ برگزار شد.

برگزاری هرچه با شکوه‌تر و تأمین بهتر امنیت دهه محرم و عاشورای حسینی در شمال، هدف اصلی این نشست بود.

در این نشست علمای دینی به نمایندگی از هر ولایت طی سخنانی تجارب، برنامه‌ها و توصیه‌هایشان را روی برگزاری بهتر برنامه‌های محرم و عاشورا شریک کردند.

سخنرانان این نشست بر اهمیت عاشورا در ترویج برنامه‌های دینی، فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده و تأکید داشتند که در ایام محرم ضمن معرفی انگیزه و فلسفه نهضت عاشورا، علیه بی‌دینی، تبعیض، بدبینی، تفرقه و مشکلات موجود جامعه مبارزه شود.

علمای دینی در شمال، همچنین بر فرهنگ‌سازی، زنده کردن عدالت اجتماعی و روابط حسنه میان مردم و دولت در ایام محرم و عاشورا تأکید کردند.

آگاهان دینی اظهار داشتند که امنیت در ایام محرم و عاشورا از سوی مسئولان و برگزارکنندگان با دقت و هوشیاری کامل تأمین و از مسئولان امنیتی حکومت نیز همکاری شود.

مسئولان و برگزارکنندگان این نشست نیز از علمای دینی خواستند تا امسال بدون هیچ ترس و نگرانی برنامه‌های محرم و عاشورا را در ولایت‌هایشان راه‌اندازی و از فرصت محرم برای ترویج دین استفاده کنند.

در پایان این برنامه، منشوری چهار ماده‌ای از سوی دفتر حجت‌الاسلام مصباح؛ نماینده دفتر آیت‌الله سیستانی در بلخ در میان شرکت‌کنندگان توزیع شد که در آن از علما، مسئولان امنیتی، عموم عزاداران و رسانه‌ها خواسته شده تا در برگزاری محرم پیش رو تمامی تلاششان را انجام دهند.

در این منشور آمده است که علمای دینی انگیزه و اهداف قیام امام حسین(ع)، درس‌ها و عبرت‌های قیام عاشورا را بیان کنند. همچنین سخنرانی‌های ارائه شده باید بر مبنای احادیث با سند معتبر باشند. جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در نهضت عاشورا تبیین و مسائل اخلاق فردی و اجتماعی و بایسته‌های دوری از منکرات به مردم گفته شود. همچنین فضایل اهل‌ بیت(ع)، شهدای کربلا و مسائل مهدویت نیز ارائه گردد. از اشعار و شعارهایی که مطابق با اهداف قیام امام حسین(ع) و یاران وی باشد، استفاده و از اشعاری که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، خودداری شود.

در این منشور آمده است که علما، احکام شرعی و مسائل روز را نیز در سخنرانی‌هایشان داشته باشند و از سخنرانی‌های عاری از محتوای علمی و روضه‌هایی که باعث کسر شأن برای حضرات ائمه معصومین و شهدای کربلا است، خودداری شود.

در این منشور از مسئولان امنیتی مساجد هم خواسته شده تا با نیروهای امنیتی دولت «امارات اسلامی» هماهنگی کرده و امنیت برنامه‌هایشان را به صورت جدی در نظر بگیرند.

هیئت أمنا و مسئولان مساجد و حسینیه‌ها در هر مسجد هم یک مسئول امنیتی تعیین کرده و از ظرفیت جوانان و نیروهای فعال محلی‌شان استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha