اعتبارات سازمان انتقال خون باید 100 درصد افزایش یابد
کد خبر: 4074776
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
مصطفی جمالی:

اعتبارات سازمان انتقال خون باید 100 درصد افزایش یابد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خواستار افزایش اعتبارات سازمان انتقال خون شد و گفت: اگر بودجه سازمان برای سال آینده به طور جدی افزایش پیدا نکند، ممکن است سازمان نتواند جوابگوی نیاز مراکز درمانی باشد.

اعتبارات سازمان انتقال خون باید 100 درصد افزایش یابد

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت چهل و هشتمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون و روز ملی اهدای خون، مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: سازمان انتقال خون جزو سازمان‌های همیشه موفق جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی به گزارش سه ماه قبل سازمان بهداشت جهانی استناد کرد و گفت: بر اساس گزارش این سازمان انتقال خون ایران در زمره پیشرفته‌ترین انتقال خون‌های دنیاست و در منطقه حرف اول را می‌زند حتی در برخی شاخص‌ها انتقال خون ایران از کشور آمریکا بالاتر است که این موفقیت‌ها علی‌رغم همه مشکلات اعتباری سازمان به دست آمده است.

جمالی ادامه داد: در دوران کرونا ازمان‌های انتقال خون دنیا دچار بحران شدند و برخی تا ۳۰ درصد کاهش اهدای خون داشتند اما حداکثر کاهش اهدای خون‌ در ایران هشت درصد بود و در حال حاضر ذخایر انتقال خون با حمایت مردم، بی‌نظیر است و در طول تاریخ انتقال خون چنین ذخایری نداشتیم.

چالش اهدای خون بانوان داریم

وی در ادامه چالش اهدای خون بانوان را یکی از چالش‌های این سازمان عنوان و اعلام کرد: در دنیا مشارکت بانوان در اهدای خون بین ۳۰ تا ۵۰ درصد  است اما این عدد در ایران زیر پنج درصد است و این به معنای از دست دادن نصف جمعیت اهدا کننده خون در کشور است. چالش دیگری که با آن مواجه هستیم نیز کاهش اهدای خون جوانان است درحالی که این جوانان هستند که باید در آینده خون و فرآورده مورد نیاز کشور را تامین کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از ارتقای سیستم‌های مربوط به انتقال خون در کشور خبر داد و گفت: کیسه‌های خون فیلتردار که خون کم‌لکوسیت را از آن تهیه می‌کنیم افزایش داده‌ایم که این امر به کاهش عوارض و مرگ و میر دریافت‌کنندگان خون منجر می‌شود. همچنین برنامه‌ای برای تعیین گروه‌های خونی با روش اتوماتیک و دستگاهی داریم تا  سرعت را بالا برده و خطاها را کاهش دهیم.

وی از دیگر برنامه‌های سازمان انتقال خون را مستقل کردن کل کشور از نظر آزمایشات غربالگری و افزایش بانک HLAاعلام کرد و گفت: اکنون کسی که می‌خواهد پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی شود، باید یکفردی را پیدا کند که آنتی‌ژن‌های HLA مشابه با او داشته باشد.؛ در کشوری مثل آلمان بانک HLA حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون عضو دارد، اما در کشور ما این عدد خیلی پایین و انجام این کار بسیار هزینه‌بر است. ما نیازمند حمایت جدی سازمان برنامه و بودجه و نیز مشارکت خیرین هستیم تا این بانک را توسعه دهیم.

جمالی ضمن هشدار نسبت به پیری جمعیت، گفت: وقتی میانگین سنی جمعیت بالا رود، نیاز به خون و فرآورده افزایش می‌یابد. سال گذشته ما دو میلیون اهدای خون داشتیم و پیش‌بینی‌ ما این است که ظرف هفت تا هشت سال آینده سه میلیون اهدا برای پاسخگویی به نیاز کشور لازم داشته باشیم و یکی از برنامه‌های ما فرهنگسازی برای جذب جوانان و بانوان است.

وی با تأکید بر رفع 100 درصدی نیاز کشور به خون، گفت: نذر خون ابتکار بسیار خوبی در ایام محرم است. پیش از این عده زیادی در تاسوعا و عاشورا برای اهدای خون مراجعه می‌کردند که خارج از ظرفیت بود به همین دلیل نوبت‌دهی به افرادی که نذر خون داشتند صورت گرفت تا در روزهای بعد نذر خود را ادا کنند.

جمالی ادامه داد: طبق آخرین محاسبه ما شاخص اهدای خون در کشور کمی بیش از ۲۶ در هزار است. در دوران کرونا به ۲۳ رسیده بود که اکنون بالا رفته است. کرونا مقدار مراجعه را کم کرده، اما این کاهش در حدی نبوده که بحران ایجاد کند. در ایام محرم مراجعه بالا می‌رود و پیش‌بینی ما این است که ذخایر بالا خواهدرفت.

 وی با اشاره به اینکه نمی‌توان در روستاها مراکز اهدای خون راه‌اندازی کرد، راه‌کار اهدای خون روستائیان را استفاده از اتوبوس‌های خون گیری اعلام کرد اما گفت: در بسیاری از استان‌های اتوبوس خون گیری نیست و نیازمند بودجه برای تهیه این اتوبوس‌ها هستیم.

جمالی از لزوم جذب هزار نیرو ظرف پنج سال آینده نیز خبر داد و گفت: یک استاندارد بسیار عالی در سازمان انتقال خون داریم که باعث می‌شود پلاسمای ما سالم باشد. این استاندارد در بسیاری از کشورهای جهان وجود ندارد. در  زمینه پلاسما اقدامات خوبی انجام شده اما در آن وقفه افتاده است. باید در زمینه پلاسما سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

بودجه نیست؛ 10 سال عقب افتاده‌ایم

وی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: بودجه و تشکیلات سازمان انتقال خون مستقل است و شامل حمایت‌های وزارت بهداشت نمی‌شود. سازمان برنامه و بودجه نیز طی ۱۰ سال اخیر حمایتی از این سازمان نکرده است. در نتیجه ما از نظر تشکیلاتی، اعتباری و تجهیزاتی ۱۰ سال عقب افتادیم، اما با این وجود سازمان افتخارآفرینی کرده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: بودجه‌ای که برای سازمان در نظر گرفته شده اصلا پاسخگوی نیازهای مراکز درمانی نیست. اگر قرار باشد سازمان را کمی و کیفی ارتقا دهیم، باید بودجه سازمان انتقال خون متناسب با نیاز کشور بالا برود. بدون اغراق می‌گویم که تقریبا ۱۰۰ درصد باید اعتبارات‌ افزایش یابد تا بتوانیم‌همچنان سازمان پیشرو در منطقه باشیم. سال گذشته و امسال را به سختی گذراندیم، اگر بودجه سازمان برای سال آینده به طور جدی افزایش پیدا نکند، ممکن است سازمان نتواند جوابگوی نیاز مراکز درمانی باشد.

انتهای پیام
captcha