گسترش اسلام با شمشیر نبوده است
کد خبر: 4075721
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
استاد دانشگاه الازهر:

گسترش اسلام با شمشیر نبوده است

استاد دانشگاه الازهر گفت: دین اسلام آن‌طور که برخی ادعا می‌کنند با شمشیر منتشر نشده است؛ بلکه از طریق بازرگانان مسلمان و حسن خلق آن‌ها در معامله گسترش یافته است.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، پروفسور احمد حسین، رئیس دانشکده دعوت اسلامی دانشگاه الازهر گفت: دین اسلام آن‌طور که برخی ادعا می‌کنند با شمشیر منتشر نشده است؛ بلکه از طریق بازرگانان مسلمان و حسن خلق آن‌ها در معامله گسترش یافته است. در مورد برخی از کشورها که هم‌اکنون اکثریت آن‌ها مسلمان هستند، فتوحات مسلمانان هرگز به آن‌ها نرسید.

رئیس دانشکده دعوت اسلامی تصریح کرد: جنگ‌های عصر پیامبر اکرم (ص) فقط برای مقابله با تجاوزات بوده و اساس دعوت رسول اکرم ما، دعوت با حكمت و اندرز نيكو بوده است. همچنانکه خداوند متعال می‌فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ».

وی این سخنان را در جریان یک سخنرانی با عنوان «رد ادعای افراط‌گرایان» و به عنوان بخشی از فعالیت‌های سازمان جهانی فارغ‌التحصیلان الازهر در قاهره مطرح کرد که شرکت‌کنندگانی از کشورهای نیجریه، چاد، کامرون و نیجر هم در آن حضور داشتند.

پروفسور حسین با اشاره به اینکه گروه‌های افراطی برای رسیدن به اهداف شخصی خود از دین سوء استفاده می‌کنند و خشونت را روشی برای رسیدن به این هدف می‌دانند، تأکید کرد که اسلام هر گونه تعرض را منع کرده است، همچنانکه در قرآن آمده است: «وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»

رئیس دانشکده دعوت اسلامی دانشگاه الازهر در پایان تأکید کرد که اسلام دین صلح است و به صلح و صلح‌طلبی دعوت می‌کند. الازهر هم بر همین اساس عمل می‌کند و دانشجویانی از ملیت‌های مختلف را گرد هم می‌آورد.

انتهای پیام
captcha