پخش ویژه‌برنامه‌های محرم انگلیس از شبکه جهانی جام جم + عکس
کد خبر: 4077335
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

پخش ویژه‌برنامه‌های محرم انگلیس از شبکه جهانی جام جم + عکس

شبکه جهانی جام جم امسال برای نخستین‌بار به پخش ویژه‌برنامه‌های محرم مرکز اسلامی انگلیس برای دوستداران اهل بیت(ع) و مخاطبان این شبکه اقدام کرد.

به گزارش ایکنا از لندن؛ این برنامه‌ها از شب ششم محرم تا پایان دهه اول محرم، هر شب از شبکه جهانی جام جم پخش شد و این شبکه به پخش برنامه‌های روز عاشورای مرکز اسلامی انگلیس پرداخت.

تولیدات مرکز اسلامی انگلیس به مناسبت محرم از شبکه جهانی جام جم پخش شد و این تولیدات شامل مصاحبه‌های مردمی، فعالیت‌های مرکز و بسیاری از تصاویر و فیلم‌های مربوط به نذورات و خیرات دوستداران اهل بیت(ع) بود.

این برنامه‌ها برای پخش در اختیار برخی شبکه‌های دیگر مانند شبکه قرآن و معارف سیما نیز قرار گرفت.

مراسم عزاداری به چهار زبان

در دهه اول محرم، مراسم عزاداری مرکز اسلامی انگلیس به چهار زبان فارسی، اردو، عربی و انگلیسی برگزار شد و مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت و این استقبال بی سابقه و جمعیت حاضر به اندازه‌ای بود که در حیاط مرکز فرش پهن شد و عزاداران حسینی تا روز عاشورا در این مکان به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند.

در این مراسم، شیعیان مقیم لندن از کشورهای مختلف از جمله ایران، لبنان، عراق، سوریه، عربستان سعودی، کویت، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، هندوستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و انگلیس هر شب به مرکز اسلامی انگلیس آمده و در مجلس عزای حسین(ع) شرکت کردند.

در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در شب‌های اول تا پنجم محرم امسال حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی به عنوان سخنران بخش فارسی حضور داشت و طی سخنانی اظهار کرد: آیات قرآن و نهج البلاغه آشکارا مسیر زندگی و شیوه گام‌برداشتن در رسیدن به سعادت را مشخص کرده و شجاعت و مقاومت امام حسین (ع) در برابر ظلم و ایستادگی با تمام وجود از جمله ویژگی‌های برجسته آن حضرت است.

در مراسم سوگواری به زبان اردو در مرکز اسلامی انگلیس نیز که قبل از اذان مغرب برگزار شد، شیخ نورالحسین به تشریح ویژگی‌های برجسته اصحاب امام حسین (ع) پرداخت و گفت: معرفت به لبیک یا حسین، گفتن و بیان آن نیست بلکه عمل‌کردن به آن لازم است و ایمان قلبی مؤمن، لازمه رسیدن به این معرفت است.

همچنین در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) در بخش عربی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی در سخنانی با اشاره به پیچیدگی مفهوم دین گفت: حضور و مشاركت جوانان در مجالس دینی ضروری است و چنگ‌زدن به ریسمان اهل بیت (ع) موجب بهبود آخرت می‌شود و دنیای بهتری را نیز فراهم می‌کند.

در مراسم سوگواری محرم 2022 به زبان انگلیسی نیز که در محل «محمدی تراست» برگزار شد، حجت‌الاسلام «سید عباس ایلیا» به تشریح مفهوم ولایت پرداخت و در شب‌های بعد نیز درباره جایگاه امامت و ویژگی‌های برجسته اصحاب امام حسین(ع) سخنرانی کرد.

استقبال کودکان

بنا بر این گزارش، کودکان در لندن همه ساله با حضور در مجلس عزای سید و سالار شهیدان در مرکز اسلامی انگلیس عشق و علاقه خود به امام حسین(ع) را به نمایش می‌گذارند و امسال نیز این حضور چشم‌گیر بود.

خردسالان پسر و دختر که شماری از آنها توانستند برای خود سربند «یا حسین»، «یا زینب» و «یا ابوالفضل» فراهم کنند، علاوه بر بازی‌های کودکانه در حیاط مرکز اسلامی انگلیس هنگام سوگواری بزرگ‌ترها، خود را به صفوف عزاداران رسانده و به عزاداری پرداختند.

اقامه نماز ظهر عاشورا

همچنین نماز ظهر عاشورا در مرکز اسلامی انگلیس؛ میعادگاه شیعیان مقیم لندن با حضور عزاداران حسینی از ملیت‌های مختلف به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید‌هاشم موسوی نماینده ولی فقیه در انگلیس باشکوه‌تر از هر سال اقامه شد.

این آیین معنوی که همه ساله به یاد نماز ظهر عاشورای سید و سالار شهیدان کربلا، در سراسر جهان برگزار می‌شود، ظهر روز دوشنبه هشتم آگوست 2022 برابر با 17 مردادماه در مرکز اسلامی انگلیس با حضور سوگواران حسینی از زبان‌ها و ملیت‌های مختلف برگزار شد.

قبل از نماز ظهر عاشورا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، نماینده ولی فقیه درانگلیس، به مقتل‌خوانی پرداخت که با حزن و اندوه عزاداران در سوگ حسین(ع) همراه بود.

انتهای پیام
captcha