مجازات حبس برای بلاگر توهین‌کننده به قرآن در مراکش
کد خبر: 4078692
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

مجازات حبس برای بلاگر توهین‌کننده به قرآن در مراکش

یک زن وبلاگ‌نویس در مراکش به دلیل توهین به ساحت قرآن کریم به دو سال حبس محکوم شد.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، دادگاه بدوی در شهر «واد زم» در حدود 150 کیلومتری شرق کازابلانکا، فاطمه کریم، یک بلاگر 39 ساله را به دلیل پست‌های فیس‌بوکی خود که توهین به دین اسلام شمرده می‌شود، به دو سال حبس محکوم کرد.

فاطمه در پانزدهم ژوئیه گذشته(24 تیر) پس از تعقیب توسط دادستانی عمومی مراکش به دلیل اظهار نظرهایی که درباره آیات قرآن و متون اسلامی کرده بود، بازداشت شد.

ابوعزه کریم، برادر فاطمه می‌گوید که او تلاش کرده بود دادگاه را قانع کند که در راستای آزادی بیان سخن گفته اما دادگاه قانع نشده است.

اتهامی که به این بلاگر وارد شده افترا به ادیان و توهین به دین اسلام است.ابوعزه کریم می‌گوید که خواهرش پس از سفر به سرزمین‌های اشغالی در پنج سال پیش و دیدار از معابد و انجام آداب تلمودی در آنجا اندیشه‌هایش تغییر کرد تا جایی که او می گفت دیگر به یک لائیک تبدیل شده و به سمت دین یهودی تمایل دارد.

ماده 267 قانون جزایی مراکش می‌گوید هرکس به دین اسلام توهین کند به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود. با این حال، اگر این اهانت از طریق ابزارهایی نظیر وسایل ارتباط جمعی انجام شود، مجازات به پنج سال افزایش می‌یابد.

سال گذشته، دادگاه بدوی در مراکش، در پرونده‌ای مشابه، یک زن جوان با تابعیت مراکشی و ایتالیایی را به دلیل انتشار کلیپ‌هایی که شبیه به آیات قرآن در فیس‌بوک بود و توهین به دین اسلام تلقی می‌شد به سه سال و نیم حبس محکوم کرد؛ اما دادگاه تجدیدنظر دو ماه پس از بازداشت این دختر 23 ساله  حکم را لغو کرد و به دو ماه حبس تعلیقی کاهش داد.

انتهای پیام
captcha