اعتراض به آزادی محکومان پرونده هتک حرمت بانوی مسلمان در هند
کد خبر: 4078823
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴

اعتراض به آزادی محکومان پرونده هتک حرمت بانوی مسلمان در هند

اقدام هند در آزاد کردن 11 مجرم محکوم به حبس ابد در پرونده هتک حرمت بانوی مسلمان در این کشور و قتل وی با اعتراض سیاسیون و وکلا روبرو شده است.

اعتراض به آزادی محکومان پرونده هتک حرمت بانوی مسلمان در هندبه گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، مقامات هندی از آزادی 11 هندو خبر دادند که به دلیل هتک حرمت گروهی یک زن باردار مسلمان به حبس ابد محکوم شده بودند، این اتفاق در جریان ناآرامی‌های فرقه‌ای که منجر به کشتار بزرگ علیه مسلمانان در سال 2002 شد، رخ داده بود.

این افراد در اوایل سال 2008 محکوم شدند و روز دوشنبه در حالی که هند هفتاد و پنجمین سالگرد پایان حکومت بریتانیا بر این کشور را جشن می‌گرفت، از زندانی در «پانچ ماهال» در ایالت گجرات در غرب  هند آزاد شدند.

خشونت در گجرات یکی از بدترین شورش‌های دینی در هند بوده و بیش از هزار نفر را که بیشتر آنها مسلمان هستند، کشته و ده‌ها هزار مسلمان را آواره کرده است و این ناآرامی‌ها پس از آتش‌سوزی در قطار حامل مسافران هندو شروع شد که به جان باختن 60 نفر از آنها منجر شده بود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی هند، در آن زمان رئیس دولت محلی گجرات بود. حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) هنوز حزب حاکم است.

سوجال جایانتیبهای مایاترا، افسر ارشد اداری پانچ ماهال، به رویترز گفت که کمیته مشورتی زندان پس از در نظر گرفتن مدت زمانی که 11 متهم در زندان گذرانده‌اند و رفتار خوب آنها در زندان، توصیه به آزادی این افراد کرد. وی افزود: «حقیقت این است که آنها نزدیک به 15 سال را در زندان سپری کرده اند و مشمول عفو هستند».

همسر زن قربانی در گفت‌وگو با رویترز ضمن ابراز ناامیدی از آزادی این محکومین گفت که همان نفری که خانواده‌اش بیرون زندان شیرینی توزیع می‌کرد، عامل قتل خیلی‌ها در جریان آشوب‌ها بوده است.

یعقوب رسول گفت: ما خانواده خود را از دست دادیم و می‌خواهیم در آرامش زندگی کنیم، اما ناگهان این اتفاق افتاد. ما هیچ اطلاع قبلی از آزادی آنها چه از دادگاه و چه از سوی دولت نداشتیم و فقط از طریق رسانه‌ها از این موضوع مطلع شدیم.

سیاستمداران و وکلای اپوزیسیون در هند می‌گویند که آزادی این محکومان در تضاد با سیاست اعلام‌شده دولت برای پیشرفت زنان در کشوری است که به دلیل خشونت علیه زنان بدنام است.

آناند یاگنیک، وکیل دادگستری گفت: کاهش مجازات برای کسانی که به جرمی وحشتناک مانند تجاوز گروهی و قتل محکوم شده‌اند، از نظر اخلاقی نادرست است، پیام این اقدام چه بوده است؟

انتهای پیام
captcha