اسفندقه: هفتادودو ملت عاشق امام حسین(ع) هستند + صوت
کد خبر: 4079299
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
معارف حسینی در جلوه‌های ادبی / 6

اسفندقه: هفتادودو ملت عاشق امام حسین(ع) هستند + صوت

مرتضی امیری اسفندقه گفت: شهدای عاشورا هفتادودو نفر نیستند، بلکه هفتادودو ملت و عاشق امام حسین(ع) هستند.

امیری‌اسفندقه: شعر عاشورایی باید از سایر هنرها تاثیرگذارتر باشد باشد

مرتضی امیری‌اسفندقه، شاعر و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه شعر و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: اعتقاد ندارم که شعر بیشتر از دیگر هنرها تاثیرگذار بوده است اما شعر باید بیشتر از سایر هنرها تاثیرگذار باشد.

شاعر مجموعه «سیاه‌مست سایه تاک» با اشاره به این مصرع که «آنکه غربال به دست دارد از دنبال می‌آید» اضافه کرد: اینکه شعر در انتقال فرهنگ عاشورا و پیام قیام حضرت سیدالشهدا(ع) تاثیرگذارتر از سایر هنرها بوده یا خیر را باید بررسی کرد. باید این مناسبات وزن شود و بعد نظر داد؛ شاید یک فیلم سینمایی یا یک نقاشی در انتقال این حس و پیام از شعر جلوتر بوده باشد؛ بنابراین ابتدا باید همه این‌ها را وزن کرد و بعد پاسخ قطعی داد.

شعر عاشورایی باید سر باشد

امیری اسفندقه ضمن خوانش این بیت که «ملت ایران به غیر از شعر چیزی داشته؟ / هیچ غیر از شعر آیا پرچمی افراشته؟»، تاکید کرد: قاعده این است که شعر از سایر گونه‌ها و هنرها سر باشد اما اینکه در واقعیت هم این اتفاق افتاده یا نه! باید آن را غربال کرد؛ یعنی باید اندازه‌گیری کرد که آیا تاثیر شعر بیشتر بوده یا دیگر آثار ادبی و هنری که این هم به داوری از دید علمی نیاز دارد.

شهدای عاشورا هفتادودو ملتند

دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه شعر و ادبیات فارسی در ادامه درخصوص پرداختن به دیگر شهدای کربلا در موازات پرداختن به حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد: شهدای عاشورا هفتادودو نفر نیستند، بلکه هفتادودو ملت هستند. ما نباید در یک عدد 72 متوقف شویم زیرا در عالم واقع هفتادودو ملت عاشق امام حسین(ع) هستند.

وی ادامه داد: در عاشورا عدد 72 یک رمز واژه است که در آن مسیحی، ارمنی، یهودی، مسلمان، گبر و مجوس هست. هر کسی که از این‌ها یک نگاه به حضرت سیدالشهدا(ع) کرده، دل باخته است، بنابراین 72 نفر یار امام حسین‌(ع) در واقع هفتاددو ملت هستند که خاطرخواه حضرت سیدالشهدا هستند و او را دوست دارند.

امیری اسفندقه در بخش دیگر صحبت‌های خود در بیان تفاوت اشعار عاشورایی و نوع پرداخت به قیام امام حسین(ع) پیش و پس از انقلاب عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران از یک حماسه بزرگ رونمایی کرد، تا که قدر این رونمایی را بداند؟

اشعار عاشورایی بعد قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست

وی ادامه داد: البته این به این معنا نیست که قبل از انقلاب برای حضرت سیدالشهدا(ع) شعری سروده نیامده باشد، آمده و البته شعرهای خوبی هم قبل از انقلاب برای حضرت سیدالشهدا(ع) گفته شده است اما شعرهایی که بعد از انقلاب درباره عاشورا و امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) و یاران ایشان سروده شده، اصلا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

امیری اسفندقه ضمن اشاره به توجه زیاد شاعران پس از انقلاب به مفاهیم آئینی و حضرت سیدالشهدا، اضافه کرد: اینقدر شدت، شور، هوش، حال و حس و هیجان در همه شاعران افتاده است که همه یک چیزی درباره حضرت سیدالشهدا بگویند که اگر یک نفر بخواهد غربال کند یک عالم شعر ناب پیدا می‌کند که قبل از انقلاب نمی‌توانست این شعرها را پیدا کند.

پاسداری از شعر

دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه شعر و ادبیات فارسی در پایان ضمن تاکید بر اینکه پاسداری از شعر از خلق آن دشوارتر است و باید این اشعار را پاسداری کرد؛ گفت: خلاقیت امام حسینی در شعر بعد از انقلاب، با قبل از آن قابل مقایسه نیست. بعد از انقلاب هم تعداد شاعران عاشورایی بیشتر است و هم شعرهای امام حسینی ناب، نمونه، نورانی صاف و سلیس و سره بسیار بیشتر است، که باید این را مراقبت کرد.

انتهای پیام
captcha