ارزش نماز خواندن در دوران غیبت افضل‌تر از دوران ظهور است
کد خبر: 4079320
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
استاد حوزه علمیه:

ارزش نماز خواندن در دوران غیبت افضل‌تر از دوران ظهور است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: وقتی امام زمان (عج) ظهور کنند همه بی‌چون و چرا پشت سر ایشان نماز می‌خوانند اما ارزش نمازی که در زمان غیبت خوانده می‌شود، به مراتب بالاتر و با ارزش‌تر است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن الهی، استاد حوزه علمیه، ۲۸ مردادماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در حسینیه فاطمه زهرا (س) محله آبسردار تهران، با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره انعام، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «أَوَمَنْ کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا؛ آیا کسی که مرده بود، سپس او را زنده کردیم، و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود، همانند کسی است که در ظلمت‌ها باشد و از آن خارج نگردد؟!».

وی ادامه داد: منظور از حیات و زنده شدن در این آیه، غیر از زنده بودن کنونی ما است! الان خیلی‌ها زنده هستند اما مرده‌اند و چیزی نمی‌دانند و علمی هم ندارند و صراطی هم طی نمی‌کنند، اما این زنده شدن در این آیه یک زنده شدن دیگری است! امام حسین (ع) در قلب شما است که امروز در این عصر جمعه از دور و نزدیک خود را به این مجلس رسانده‌اید و اینجا جمع شدید و بر مصائب ایشان گریه می‌کنید؛ این امر نشان می‌دهد که دل شما زنده و حسینی بوده که اینگونه شده است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دوران غیبت امام زمان (عج) از دوران زمانی خاص است، اظهار کرد: الان ما در زمان غیبت امام زمان (عج) هستیم، حالا این زمان را یک برش بدهیم و قبل از غیبت و بعد از غیبت را بنگرید. در قبل از غیبت همه امامان بوده‌اند و مردم در محضر امام معصوم حضور داشتند، یعنی از زمان امیرالمؤمنین (ع) تا لحظه غیبت امام زمان (عج) مردم در محضر امام بوده‌اند، اما بعد از دوران غیبت باز امام ظهور می‌کنند و مجدد مردم در محضر امام هستند اما اکنون در زمان کنونی مردم از امام معصوم محروم هستند و در دوران غیبت هستند.

وی، دوران غیبت را دوران خیلی مهمی دانست و گفت: زمان غیبت امام، دوران بسیار پر برکت و پر از فضل الهی است که این برکت و فضل نه در قبل این دوران و نه در بعد از این دوران وجود ندارد و نداشته است!

حجت‌الاسلام الهی گفت: از محضر خداوند عذر می‌خواهم اما برای بیان مطلب می‌توان گفت در دوران غیبت امام زمان (عج)، خداوند خود را بدهکار ما کرده است. اینگونه بیان کردم که متوجه نکته‌ای که در آن هست بشوید. حالا که خدا خود را بدهکار ما کرده و ما را بی‌امام در این دوران قرار داده است، هر چند مصلحت خودش بوده اما حالا که امام را برداشته و از امام معصوم محروم هستیم، ولی همه چیز در آن ریخته است.

وی تأکید کرد: دقت کنید اگر کسی الان در زمان غیبت امام دو رکعت نماز واجب بخواند، این دو رکعت نماز او افضل‌تر و با فضیلت‌تر از زمان ظهور حضرت است که پشت سر خود حضرت نماز بخواند.

این استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ایمان به امام زمان (عج) در دوران غیبت برتر از دوران ظهور است، گفت: وقتی امام زمان (عج) ظهور کنند همه پشت سر امام بی‌چون و چرا نماز اقامه می‌کنند اما ارزش این نمازی که الان در زمان غیبت امام می‌خوانید، به مراتب بالاتر و با ارزش‌تر است زیرا آن موقع همه نمازخوان هستند.

وی ادامه داد: در روایت آمده که وقتی حجت در بین مردم نباشد، خدا این زمان را خیلی دوست دارد و می‌خواهد ببیند با نبود حجت باز هم مردم در خانه خدا هستند یا خیر؛ حضرت موسی (ع) فقط یک ماه و ۳۰ روز بین قوم خود نبود ولی قوم وی گوساله‌پرست شدند و این در حالی است که هارون را هم جای خود گذاشته بود، اما شیعیان با وجود نبود امام خود هرگز چنین نشدند.

حجت‌الاسلام الهی با اشاره به علت حفظ شیعیان از انحرافات در دوران غیبت امام، گفت: اینکه شیعیان در دوران غیبت مثل قوم موسی گوساله‌پرست نشدند، از آن رو است که عقل مردم در دوران غیبت با همه عقل‌ها متفاوت است، حتی با عقل سلمان‌ها و ابوذرها هم متفاوت‌تر است.

وی ادامه داد: عقلی که خدا به شیعیان در دوران غیبت داده‌، باعث می‌شود مردم امام زمان (عج) را در دوران غیبت ببینند و بفهمند که امام زمانی هم هست، با اینکه حضرت را هم ندیده‌اند اما به ایشان اعتقاد کامل دارند.

این استاد حوزه افزود: در روایات هم آمده که کامل‌ترین ایمان برای کسانی است که بگویند امام زمان (عج) متولد شده، زنده است و ظهور خواهد کرد. هر کس این سه اعتقاد را به امام دارد، از نظر ایمانی یک ایمان کاملی دارد. بنابراین ظرفیت خاصی خداوند به مردم در دوران غیبت داده است و حتی آن ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت در همین دوران غیبت حضرت رشد می‌کنند.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام
captcha