تقوا و پاکی کلید فهم قرآن است
کد خبر: 4079370
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
یک سخنران مذهبی:

تقوا و پاکی کلید فهم قرآن است

یک سخنران مذهبی، تقوا و پاکی بیشتر را کلید فهم بیشتر از قرآن دانست و گفت: قرآن کتاب انسان‌های با تقوا و متقی است که خداوند نیز در آیه دو سوره بقره می‌فرماید: «ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ؛ این کتاب که هیچ شک در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است».

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، مهدی توکلی، سخنران مذهبی، ۲۹ مردادماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در بیت مرحوم خوشنما درباره حقیقت قرآن گفت: حقیقت قرآن خیلی رفیع است و ما به آن دسترسی نداریم و گاهی هم که خداوند می‌خواهند به قرآن اشاره کنند، قرآن را با اشاره دور معرفی کرده و می‌فرماید: «تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ» و یا اینکه می‌فرماید: «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ».

وی ادامه داد: عرب‌ها اگر بخواهند به نزدیک اشاره کنند، از گزینه «هذا» و اگر بخواهند به دور اشاره کنند، از گزینه «ذلک» استفاده می‌کنند و در فارسی هم به نزدیک «این» و به دور «آن» می‌گویند. حالا در اینجا نیز خداوند قرآن را با اشاره دور معرفی کرده است.

توکلی اظهار کرد: علت این اشاره دور، آن است که قرآن علم خداوند است و تمام شدنی هم نیست و همانطور علم خداوند، بی‌نهایت است، معارف قرآنی هم بی‌نهایت است. قرآن، بطن دارد و بطن قرآن هم بطنی دارد تا جایی که ۷۰ بطن برای قرآن وجود دارد. اینطور نیست کسی بتواند بگوید من به تمام قرآن مسلط هستم؛ حتی کسانی که تفسیر بر قرآن نوشته‌اند، باز در مراجعه مجدد شرح و تفسیر جدیدی بیان کردند. بنابراین قرآن تمام‌شدنی نیست و هر چقدر از آن بگویید و بنویسید، معارف آن تمام‌شدنی نیست و مطلب جدیدی از آن کشف می‌شود.

این سخنران مذهبی با اشاره به آیه ۹ سوره طارق که خداوند می‌فرماید: «یَوْمَ تُبْلَی السَّرَائِرُ؛ روزی که اسرار باطن شخص آشکار شود»، گفت: روز قیامت، روز ظهور حقایق است و حقیقت‌ها و نهان و پنهان همه چیز آشکار می‌شود. در این روز، تازه بطن قرآن نمایان خواهد شد و حقیقت قرآن ظهور و جلوه می‌کند.

وی ادامه داد: در روز قیامت، تازه مردم این کتاب را می‌بینند و بطن آن را مشاهده خواهند کرد؛ اینطور نیست هر کس به بطن قرآن دسترسی داشته باشد، قرآن در آیه ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید: «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ جز پاکان نمی‌توانند به آن دست یابند». حقایق و بطن قرآن را فقط پاکان می‌دانند.

توکلی اظهار کرد: رسیدن به حقایق قرآن نیاز به پاکی و طهارت دارد، در صورتی که فهمیدن کتب علمی بر محور علم و هوش افراد است و هر که علمش بیشتر باشد، بهره بیشتری دارد، مثلا کتاب شفای بوعلی سینا را هر کس نمی‌فهمد، اما قرآن اینطور نیست که تابع هوش و علم افراد باشد، بلکه فهم قرآن بر اساس میزان طهارت و پاکی افراد است و اگر آلوده باشید، اصلا از قرآن چیزی متوجه نمی‌شوید.

وی، تقوا و پاکی بیشتر را کلید فهم بیشتر از قرآن دانست و گفت: قرآن کتاب انسان‌های با تقوا و متقی است که خداوند نیز در آیه دو سوره بقره می‌فرماید: «ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ؛ این کتاب که هیچ شک در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است».

توکلی با بیان اینکه هر چه تقوا بیشتر باشد، از این قرآن بیشتر استفاده می‌کنید، افزود: اهل بیت (ع) کسانی هستند که به همه حقایق قرآن رسیدند، قرآن ناطق بودند و همه معارف قرآن نزد آن‌ها است.

وی افزود: برای فهم معارف قرآن باید به اهل بیت (ع) مراجعه کرد که قرآن نیز در آیه اول سوره ابراهیم به پیامبر (ص) می‌فرماید: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ؛ کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاریکی به روشنایی ببری».

این سخنران مذهبی اظهار کرد: خداوند این قرآن را پایین آورده و بر پیامبرش نازل کرده تا مردم از تاریکی به سوی نور بیایند و هدایت شوند؛ نکته مهم آیه، این است که در اینجا به صراحت آمده که قرآن به تنهایی هدایت نیست بلکه باید همراه با پیامبر (ص) و عترت که قرآن ناطق هستند، باشد تا اثر هدایت‌گری داشته باشد.

وی ادامه داد: آن‌هایی که گفتند قرآن ما را بس است، همین قرآن خطاب می‌کند که این قرآن به وسیله پیامبر (ص) و امامان قابل هدایتگری است چون آن‌ها فقط قرآن را می‌فهمند و قرآن ناطق هستند. پس قرآن به تنهایی نمی‌تواند مردم را از ظلمت به نور ببرد باید امام زمان (عج) این کار را انجام دهد. حتی پیامبر (ص) نیز در لحظات آخر حیات خویش در آخرین توصیه‌ای که نمودند، فرمودند «من دو چیز گرانبها در بین شما یادگار می‌گذارم که یکی قرآن و دیگری عترتم هستند».

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام
captcha