شاعری مانا و مضمون‌آفرین
کد خبر: 4079661
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
پیام سیدحسن امین در سوگ قصری شاعر

شاعری مانا و مضمون‌آفرین

سیدحسن امین؛ فیلسوف، ادیب و حقوقدان به مناسبت درگذشت مرحوم کیومرث عباسی قصری پیام داد.

شاعری مانا و مضمون‌آفرینبه گزارش ایکنا، پروفسور سیدحسن امین؛ دبیرکل علمی‌پژوهشی بنیاد جهانی سخن‌گستران سبزمنش، به مناسبت درگذشت کیومرث عباسی قصری نوشته‌ای را در اختیار ایکنا گذاشت.

در این پیام آمده است:

شاعر قادر و غزلسرای توانا کیومرث عباسی قصری زاده ۱۳۲۰ قصرشیرین روز ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در تهران غزل خداحافظی را خواند و به ابدیت پیوست.

این شاعر نکته‌باز و مضمون‌آفرین که قصری تخلص می‌کرد به روز مرگ ۸۱ بهار بیشتر زندگی نکرده بود اما در بهارستان دفتر اشعارش، خیلی بیشتر از ۸۱ غزل ناب از خود به یادگار گذاشته بود. دریغ که در دو سه سال پایانی عمر به دلیل بیماری و رنجوری، طبع زاینده‌اش به خاموشی اختیار کرده بود.

حرفه قصری شاعر، افسر نیروی انتظامی بود و آخرین سمت او رئیس اداره راهنمایی و رانندگی شهربانی کرمانشاه که با درجه سرهنگی بازنشسته شد. شاعری‌اش مرا به یاد پیشکسوت‌های شاعرش در شهربانی مثل شادروان سرهنگ اسحق شهبازی می‌انداخت. شهبازی اهل رشت بود و در دبیرستان در رشت بر استاد بزرگ دکتر محمد معین شاگردی کرده بود.

من در مقدمه‌ای که بر جلد سوم کتاب «در خلوت انس» تألیف زنده‌نام استاد مشفق کاشانی نوشته‌ام، در طبقه‌بندی شاعران، در کنار طبیبان و حقوقدانان و مهندسان شاعر، به طبقه نظامیان شاعر هم اشاراتی کرده‌ام. آن کتاب به اهتمام شاعر و نویسنده معاصر رضا اسماعیلی از سوی انتشارات روزنامه اطلاعات منتشر شد.

سرهنگ کیومرث عباسی قصری یکی از بهترین غزلسرایان در این طبقه نظامیان شاعر است و اشعارش در حیات او زینت‌بخش بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات از جمله ماهنامه حافظ بود.

قصری برای چند تنی از چهره‌های ادبی و هنری هم شعر ساخته بود، از جمله استادان: محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، مهندس همایون خرم، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و من بنده نویسنده. غزلی که با ردیف امین برای من ساخته بود، به خط خودش در ماهنامه حافظ چاپ شده است. این. زنده سنایی ،کاری است که یک شاعر دیگر مقیم کرمانشاه (عبدالکریم جوهری) هم با سرایش اشعاری برای استاد دکتر میرجلال‌الدین کزازی و جمعی دیگر از خادمان شعر و ادب ازجمله من از عهده برآمده است.

درگذشت قصری شاعر خوب معاصر را به خاندان گرامی‌اش، دوستان و همکاران و همشهریانش و به اهالی شعر و ادب تسلیت می‌گویم.. روانش شاد و یادش گرامی باد.

سیدحسن امین

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

انتهای پیام
captcha