تعاون باید در خون مردم و جامعه جریان داشته باشد
کد خبر: 4080035
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
معاون وزیر تعاون:

تعاون باید در خون مردم و جامعه جریان داشته باشد

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاون باید در خون مردم و جامعه جریان داشته باشد، گفت: باید کل دولت کار تعاونی انجام دهد.

مسکنی

به گزارش ایکنا، نخستین نشست اعضای شورای علمی اندیشکده تعاون و توسعه در سال 1401، ۳۰ مردادماه به همت اندیشکده تعاون در سالن جلسات شهید تقوی خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاون دو جنبه اقتصادی و اجتماعی را در خود جای داده است، گفت: کارکرد اجتماعی بخش تعاون، مقدمه کارکرد اقتصادی آن است. حوزه اجتماعی تعاون، زمینه و بسترهای لازم برای اجرای اهداف اقتصادی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم هفته تعاون را در برج میلاد برگزار کنیم، اظهار کرد: این برنامه، بهانه‌ای شد تا در حوزه بازی‌سازی هم وارد شویم، طوری‌که در ورودی برج میلاد، بازی‌هایی را راه‌اندازی کنیم تا تعاون‌محور باشد، اما هر چه که در کشور و جریانات تربیتی جستجو کردیم، متأسفانه بازی که تعاون‌پایه باشد، وجود نداشت.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز تأسف از اینکه تعاون در بین مسئولان، خیلی جدی گرفته نمی‌شود، افزود: در سند تحول دولت یک کلمه به تعاون اشاره نشده است؛ تمام تلاش ما این بوده که معاونت تعاون، مستقلانه رفتار کند، از تب‌وتاب‌های سیاسی فاصله بگیرد و درگیر آن نشود.

وی با اشاره به واگذاری سهام عدالت به جاماندگان این نوع سهام، گفت: در کمیسیون ویژه اصل 43 و 44 مجلس، جلسه‌ای با آقای حسینی داشتیم و متأسفانه دوستان ما در دولت می‌خواهند سهام عدالت را با حذف تعاونی‌ها واگذاری کنند، یعنی به صورت مستقیم واگذاری انجام شود و در این باره حدود 12 نامه اعتراضی به مدیران مختلف از جمله وزیر اقتصاد نوشته‌ایم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بدهی دولت به بخش تعاون، اظهار کرد: دولت حدود 30 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌های بخش خصوصی به ما بدهکار است که بعد از کلی پیگیری و نشست و جلسه تنها موفق به دریافت 100 میلیارد تومان شدیم که آن را هم در افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون قرار دادیم.

مسکنی با بیان اینکه تعاون باید در خون مردم و جامعه جریان داشته باشد، عنوان کرد: باید کل دولت، کار تعاونی انجام دهد. البته علی‌‌رغم انتقاد اول من به سند تحول دولت، ناگفته نماند که انصافاً تحرکات مثبتی در دفتر ریاست جمهوری در حوزه تعاون مشاهده می‌شود. مثلاً برای هفته تعاون، رئیس جمهور در فکر شرکت در مراسمی است که تعاون‌گران حضور دارند و این اتفاقات خوبی است که در حوزه دولت و حاکمیت در جریان است.

وی گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در برنامه هفتم توسعه، بخش تعاون مورد اهمیت قرار گرفته شود.

رویکردهای اندیشکده تعاون

حجت‌الاسلام مسعود رائیجی، رئیس اندیشکده تعاون دیگر سخنران این نشست بود که از ظرفیت‌های خوب این اندیشکده در حوزه تعاون خبر داد و تأکید کرد: این اندیشکده از سال 1399 تأسیس شده و در این دو سال برای اندیشکده زحمات بسیاری کشیده شده است.

وی افزود: ما در دوره جدید مدیریتی اندیشکده، چند رویکرد جدید در اندیشکده خواهیم داشت، اولا باید به دنبال تعاون و همیاری و زندگی جمعی به معنی واقعی کلمه باشیم نه اینکه صرفا به دنبال ظاهر شرکت تعاونی باشیم و این شرکت از درون از عنصر تعاون تهی باشد. به عنوان مثال، الان در کشور حدود 100 هزار شرکت تعاونی وجود دارد که فقط تعداد بسیار کمی از آن‌ها از عنصر تعاون برخوردار هستند.

رئیس اندیشکده تعاون، دومین رویکرد جدید اندیشکده تعاون در دوره جدید مدیریتی را توجه مضاعف به تراث بومی و اسلامی در ایده‌پردازی و حل مسئله دانست و تلاش حداکثری اندیشکده را تولید سیاست منتسب به تراث بومی و اسلامی دانست.

رائیجی ادامه داد: رویکرد سوم ما در اندیشکده، پیگیری ایده تا نقطه تحقق آن است. سابقاً در اندیشکده اگر ایده‌ای تولید می‌شد، آن را تا نقطه عملیاتی نمی‌بردند و صرفاً ایده در گوشه کتابخانه خاک می‌خورد، اما اکنون تلاش حداکثری ما این است تا ایده‌ای که تولید می‌شود را تا نقطه تحقق نهایی پیگیری کنیم. به عنوان مثال، در حوزه تأمین مالی، از نقطه مبانی شروع کرده‌ایم تا مشخص شود که تأمین مالی اسلامی تعاون‌پایه باید چه گونه باشد و در حال طراحی الگوی عملیاتی ناظر به بانک توسعه تعاون هستیم. همچنین برای تحقق این ایده هم قائل هستیم که باید طراحی دقیق داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در دوره جدید اندیشکده به جای پرداختن به مسائل جزئی و روزمره بخش تعاون، به دنبال موضوعات و مسائل کلان بخش تعاون کشور هستیم. تمام تلاش ما این است که از بالا به بخش تعاون نگاه کنیم تا بتوانیم موضوعات و مسائل کلان این بخش را روشن کنیم. برخی از موضوعات کلان احصاء شده در اندیشکده عبارتند از الگوی تأمین مالی خرد جمعی، الگوی واگذاری بنگاه های دولتی به مردم، الگوی محرومیت‌زدایی مردمی و ... عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اساساً ما غیر از الگوی حکمرانی مردمی راهی برای برون‌رفت از مشکلات کشور نداریم، افزود: آرمان انقلاب اسلامی حضور و میان‌داری مردم در حکمرانی است. این آرمان، بدون عنصر تعاون و همیاری بین مردم حتما امکان‌پذیر نخواهد بود. ما اگر بخواهیم جایگزینی برای الگوهای اقتصاد سرمایه‌داری داشته باشیم، راهی جز تعاون و همیاری بین مردم نخواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha