هشدار نسبت به تصویب طرح بانکداری؛ نگذارید مشکلات ادامه یابد + صوت
کد خبر: 4080500
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
حجت‌الاسلام یوسفی بیان کرد:

هشدار نسبت به تصویب طرح بانکداری؛ نگذارید مشکلات ادامه یابد + صوت

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه سه استدلال حجت‌الاسلام بحرینی در عدم رعایت سه خط قرمز حوزه در رابطه با طرح بانکداری جمهوری اسلامی را تشریح کرد و گفت: مردم بدانند در صورت تصویب این طرح بدون رعایت خطوط قرمز حوزه، مشکلات نظام، مردم و فعالان اقتصادی در ارتباط با بانک‌ها حل نخواهد شد.

احمدعلی یوسفی

حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: متخصصان حوزه هشت خط قرمز برای طرح بانکداری جمهوری اسلامی لحاظ کرده بودند که پنج مورد آن رعایت شده اما سه مورد که همان مقابله با حیله‌های ربوی، سلب قدرت بانک‌های خصوصی در زمینه خلق پول از هیچ و سوم مربوط به بنگاهداری بانک‌هاست، رعایت نشده است.

وی افزود: این خطوط قرمز اگر به صورت کامل لحاظ نشود حتی کاری از شورای فقهی هم برنخواهد آمد. هرچند ممکن است با طرح مجلس مشکلات بانک‌ها حل شود اما مشکلات مردم، نظام و فعالان اقتصادی به قوت خود باقی خواهد ماند.

تعجب حوزوی‌ها از پاسخ حجت‌الاسلام بحرینی

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به پاسخ حجت‌الاسلام بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس به نامه رؤسای بانک مرکزی عنوان کرد: جناب آقای بحرینی در پاسخ به نامه این آقایان جمله بسیاری مهمی دارد اما تعجب می‌کنیم که چرا برای تحقق این جمله مهم خودشان کاری انجام نمی‌دهد. او در پاسخ به این نامه گفته است که عملکرد بانک‌های خصوصی ام‌المصائب و ام‌المشکلات اقتصادی است، این ام‌المصائب ناشی از حیله‌های ربوی، بنگاهداری و خلق پول بوده، ولی نمی‌دانیم چرا او درباره ام‌المصائب نظام بانکداری کشور کار جدی انجام نمی‌دهد و حتی درباره لحاظ کردن سه خط قرمز مهم متخصصان حوزوی ممانعت به عمل می‌آورد.


بیشتر بخوانید:

یوسفی ادامه داد: آقای بحرینی وقتی بانک‌های خصوصی را ام‌المصائب می‌داند باید برای خشکاندن ریشه آن تلاش هم داشته باشد. در طرحی که به مجلس ارائه شده باید تعطیلی بانک‌های خصوصی لحاظ می‌شد یا اینکه نمایندگان مجلس و طراحان این طرح به رهبر معظم انقلاب نامه‌ای می‌نوشتند و در آن می‌آوردند همانطورکه اجرای سیاست کنترل جمعیت اشتباه بود، باز کردن پای بانک‌های خصوصی و عملیاتی کردن آنها در جمهوری اسلامی ایران هم دقیقاً سیاست اشتباهی بود که انجام شد و منشأ فساد و مشکلات اقتصادی محسوب می‌شود.

ضرورت اصلاح اصل 44

وی با بیان اینکه ضروری است سیاست‌های اصل 44 که طبق آن بانک‌های خصوصی مجوز فعالیت گرفته‌اند، اصلاح شود یا اینکه به طور کلی لغو شود، گفت: من فکر می‌کنم نمایندگان مجلس و آقای بحرینی موافق این پیشنهاد باشند اما معلوم نیست برای چه به رهبر انقلاب این درخواست را ارائه نمی‌دهند یا اینکه چرا در متن قانون تعطیلی بانک‌های خصوصی را درج نمی‌کنند؟ البته شاید حدس می‌دهند اگر در متن قانون آورده شود خلاف سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی باشد و احتمال مخالفت شورای نگهبان را می‌دهند، اما اشکالی ندارد اگر شورای نگهبان مخالفت کند می‌توان با اصرار مجلس آن را به مجمع تشخیص ارسال کرد و مجمع هم بازوی مشورتی رهبر انقلاب است و چون آقای بحرینی بانک‌های خصوصی را ام‌المصائب نظام اقتصادی ایران تفسیر کرده‌ است، می‌توان آنها را تعطیل کرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه بیان کرد: مجلس شورای اسلامی با حذف بانک‌های خصوصی، انقلابی‌بودن خود را نشان می‌دهد و این اقدام به نفع مردم، به نفع نظام و به نفع فعالان واقعی اقتصادی است و مجلس با این کار عزت و عظمت دیگری پیدا خواهد کرد. تشخیص آقای بحرینی دقیق است اما اقدامات لازم برای این تشخیص صورت نمی‌گیرد.

ملاحظات رئیس کمیته پولی و بانکی

یوسفی به ملاحظات رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس در این باره اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با آقای بحرینی داشتیم، او درباره هر سه خط قرمز متخصصان حوزه مطالبی را بیان کرد و ما هم این مطالب را قبول نکردیم. در رابطه با عدم حذف بنگاهداری بانک‌ها گفته است که شاید بعضی مواقع اضطرار ایجاد کند یک بانک یا شعبه یکی از بانک‌ها، بنگاهداری انجام دهد، پس نمی‌توان به صورت قانونی آن را منتفی کرد. اولاً اصل این حرف را ما قبول نداریم و ثانیاً به فرض ایجاد اضطرار هر قانونی ممکن است بنا به مصلحت و احکام ثانویه و به ضرورت تغییر کند، بنابراین چنین دلیلی قابل قبول نیست.

وی افزود: درباره خلق پول هم آقای بحرینی معتقد است بانک با خلق پول تلازم دارد. ما این را براساس مبانی نظام سرمایه‌داری می‌دانیم و معتقدیم همان بانک مدنظر نظام سرمایه‌داری به یک روش خاص در نظام جمهوری اسلامی ایران نهادینه شده و از سوی دیگر معتقدیم این تلازم به رباخواری منجر می‌شود. می‌توان براساس مبانی اسلامی تعریف دقیق‌تر برای بانکداری داشته باشیم و همچنین معتقدیم برای جلوگیری از خلق پول باید بانک‌های تخصصی سرمایه‌گذاری که تنها نقش واسطه‌گری میان منابع مالی سپرده‌گذاران و فعالان اقتصادی را دارند، تأسیس شوند.

این کارشناس اقتصادی اسلامی اضافه کرد: آقای بحرینی درباره حیله‌های ربوی هم می‌گوید قبیح است در قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشته شود بانک مرکزی از حیله‌های ربوی جلوگیری کند. به او گفتیم بیش از 40 سال که بانک‌ها رباخواری می‌کنند و اکنون باید در قانون، مقابله با حیله ربوی آورده شود، کجای این خواسته قبیح است. جلوگیری از رباخواری و صوری‌سازی قبیح نیست اما جلوگیری از حیله‌های ربوی قبیح است؟

یوسفی با بیان اینکه ما این سه استدلال آقای بحرینی را قبول نداریم و اصرار داریم این سه خطوط قرمز حتماً رعایت شود، گفت: همه نمایندگان محترم و مردم بدانند اگر این سه مورد رعایت نشود مشکلات اقتصادی و مشکلات نظام، مردم و فعالان اقتصادی در ارتباط با بانک‌ها حل نخواهد شد و اما اگر این سه خط قرمز رعایت شود مشکلات نظام و مردم تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

کد

به گفته وی، اگر این طرح در مجلس به تصویب برسد دیگر ما هیچ جلسه‌ای در این رابطه با آقای بحرینی نخواهیم گذاشت و امیدوارم که تصویب نشود.

طرح بانکداری دست و پای شورای فقهی را می‌بندد

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان علاوه بر انتقادات مطرح‌شده، ارتقای جایگاه شورای فقهی را از مزایای این طرح عنوان کرد و گفت: حیطه نظارت و عملکرد شورای فقهی گسترده شده است اما متأسفانه عدم رعایت سه خط قرمزی که مطرح شد، دست‌وپای شورای فقهی را هم در برخی مواقع خواهد بست. مثلاً ممکن است در جایی شورای فقهی بگوید یک بانکی بنگاهداری می‌کند و به او پاسخ خواهند داد قانون اجازه داده و در حیطه وظایف شما نیست! هرچقدر هم شورای فقهی تقویت شود اما این سه ایراد مرتفع نشود، شورای فقهی هم نمی‌تواند کاری کند چون این شورا در چارچوب قانون پیش می‌رود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha