دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و ارائه خدمات به مراسم اربعین ورود کنند
کد خبر: 4080974
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
عبدالرضا پازوکی:

دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و ارائه خدمات به مراسم اربعین ورود کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع شرکت‌کنندگان در اولین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین، خواستار ورود دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش و ارائه خدمات اربعین شد.

دانشگاه ها در حوزه پژوهش و ارائه خدمات به مراسم اربعین ورود کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین، با حضور هشت کشور اسلامی و نمایندگان حوزه سلامت ایران و عراق امروز شنبه پنجم شهریورماه در سالن همایش‌های رازی آغاز به کار کرد.

خیرمقدم اول این مراسم را عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد و گفت: مایه افتخار است که میزبان نشست علمی با محور امام حسین(ع) باشیم.

وی ادامه داد: قبلاً نسل سوم دانشگاه که بتواند تولید محصول کند و با صنعت در ارتباط باشد، مطرح بود اما اکنون نسل چهارم دانشگاه که دارای رسالت اجتماعی است و باید به جامعه خدمت کند، مطرح است. ما از سال 64 وارد دانشگاه نسل چهارم شدیم و بین 106 کشور و هزار و 101 دانشگاه در شاخص بهداشت رتبه اول را کسب کردیم.

آموزش باید تحت پوشش مسئولیت اجتماعی باشد

پازوکی با تأکید بر اینکه آموزش باید تحت پوشش مسئولیت اجتماعی باشد، تصریح کرد: حضور در حماسه حسینی ملیت نمی‌شناسد و از مذاهب و ملل مختلف در آن حضور دارند و اکنون که پیاده‌روی اربعین را در پیش داریم، ضرورت دارد دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش و ارائه خدمات به این حوزه ورود داشته باشند.

حجت‌الاسلام معزی، نماینده ولی فقیه در هلال احمر نیز در این کنگره در خصوص جایگاه زیارت امام حسین(ع)، گفت: این زیارت جایگاه عظیمی در معارف ما دارد. اگر زیارت با آگاهی باشد مثل این است که زائر خدا را در عرش زیارت کرده باشد. این جایگاه بزرگی است که انسان روی زمین، خدا را در عرش زیارت کند. زیارت امام حسین(ع) در واقع زیارت حضرت رسول(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و همه خوبی‌ها و نیکی‌هاست.

وی در خصوص زیارت اربعین گفت: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند؛ یکی از نشانه‌های ایمان زیارت امام حسین(ع) در اربعین است. این زیارت ابتدا فردی و بعد با شرکت تعدادی از گروه‌های مردمی بود اما اکنون به اجتماع مؤمنان، علاقه‌مندان و مخلصان  تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام معزی به پیشینه تاریخی زیارت اربعین و شرارت‌های صدام علیه پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: اکنون زیارت اربعین نمادی از حضور امت اسلامی علیه ظلم و شرارت شده است. حضور میلیونی جمعیت‌های عاشق، خدمت کردن به زائران و ... جلوه بی‌نظیری در جهان است. یکی از خدمات بزرگ به زائران امام حسین(ع) خدمت به سلامتی زائران است. هلال احمر ایران افتخار آن را دارد که در رنج‌ها و برای کاهش آلام آنها کنار مردم باشد. یکی از آرزوهای هلال احمر حضور در اربعین و خدمت به زائران بود که محقق شده و روز به روز توسعه پیدا می‌یابد.

اربعین؛ تجلی خدمت بی‌منت به مردم

نماینده ولی فقیه از امدادگران هلال احمر که در شرایط سخت همراه مردم هستند، تشکر کرد و گفت: این همانی است که پیامبر(ص) فرمودند؛ مؤمن خدمتگزار مؤمن است و اربعین تجلی خدمت بی‌منت به مردم است.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز ضمن قرائت پیام رئیس جمهور  به این کنگره، طی سخنانی اظهار کرد: باید بدانیم که دانشگاه و اربعین چه معنایی دارد؛ اربعین خود یک دانشگاه است و در آن جهاد فکری و دانشگاهی مطرح است. مقام معظم رهبری چهار شاخصه برای اربعین مطرح کرده‌اند که یکی از آنها شعائر الهی بودن است؛ پس توصیه می‌کنم در این شعائر الهی تا جایی که می‌توانید خدمت کنید.

وی ادامه داد: رمز جاودانه شدن نهضت حسینی اربعین است. هر نهضتی ممکن است دست خوش فراموشی شود اما نهضت حسینی هرگز فراموش نخواهد شد. شاخصه سوم نیز اهمیت کار تبلیغی و امور فرهنگی است که از شاخصه‌های اربعین است و ما با خدمت ایثارگرانه در این امر شریک می‌شویم.

خدمات اربعین را گسترش دهیم

وی تصریح کرد: باید تا جایی که امکان دارد خدمات را گسترش دهیم. صبر، حوصله و خدمتگزاری از شاخصه‌های دیگر اربعین است. ممکن است زائران خسته باشند؛ مبادا کسی بداخلاقی کند. برای خدمت به زائران اربعین هزاران نفر ثبت نام کردند ولی تعداد محدودی را می‌توانیم اعزام کنیم؛ پس امدادگران هلال احمر از این توفیق نهایت بهره را ببرند.

کولیوند اظهار کرد: ما از نقطه صفر مرزی تا نجف، از نجف تا کربلا، خود کربلا، امامزاده سید محمد، کاظمین و سامرا ارائه خدمت می‌کنیم. با جمعیت هلال احمر و بهداشت عراق و حشدالشعبی نیز برای ارائه خدمات هم‌افزایی کرده‌ایم. به تعداد کافی اتوبوس آمبولانس در نظر گرفتیم که فردا اعزام می‌شوند و امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در جمع امدادگران هلال احمر که مسئولیت ارائه خدمات به زائران اربعین را دارند، گفت: اربعین شعاع جدیدی از خورشید مکتب امام حسین است که تلاش دارد گرمای او بر اقصی نقاط عالم پرتو افکن شود و جهانیان به عشق حسین گرم شوند و در جهان پر از دغل و فریبکاری، راه نجات بشر را بیابند و وجود خود را به محبت حسینی بسپارند تا کرانه مدنیت جدید مبتنی بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی حرکت کند.

وی ادامه داد: اربعین نقطه نویدبخش ظهور منجی عالم بشریت است. خوانده‌ایم که زمان ظهور، حضرت مهدی(عج) با امام حسین(ع) خود را معرفی می‌کنند؛ شاید قبل از اربعین این سؤال در ذهن بود که مگر مردم دنیا امام حسین(ع) را می‌شناسند که حضرت مهدی(عج) خود را با ایشان معرفی می‌کنند، اما اکنون می‌دانیم با اربعین، امام حسین(ع) به عالم معرفی می‌شوند.

وحیدی با اشاره به اینکه زیارت اربعین نشانه ایمان است، گفت: در این مراسم همه مؤمنان به هم می‌پیوندند و جان و روحشان را در آن جلا می‌دهند و از نو ساخته می‌شوند. اربعین بزرگ‌ترین هنگامه جهانی است.

اربعین سلامت‌بخش است

وی ادامه داد: اربعین اصولاً سلامت‌بخش است، اضطراب‌ها، ناامیدی‌ها، بی‌هدفی‌ها، دوری انسان‌ها از هم و ... را پایان می‌دهد و روح فردی که وارد این عرصه می‌شود سلامت پیدا می‌کند و سلامت جسم متأخر از سلامت روح است.

وزیر کشور تصریح کرد: کسانی که به عشق یک هدف مقدس در این مسیر حرکت می‌کنند، هدفمند می‌شوند. همسان پنداشتن همه با هم در این سفر حاصل می‌شود و اربعین سفری است که مردم از خود خارج می‌شوند و در قالب یک امت و جمع ظاهر می‌شوند و این دستاورد اربعین برای بشر امروز است. بشری که آنچنان فرهنگ منحط غربی در او رسوخ کرده که عده‌ای به سمت خودکشی می‌روند؛ چراکه این فرهنگ چیزی برای آنها به ارمغان نمی‌آورد.

وی از هلال احمر تشکر کرد که در همه زمینه‌ها در خدمت مردم هستند و گفت: اربعین بزرگ‌ترین حرکت انسانی تلقی می‌شود و پدیده بزرگی است. شناسایی این پدیده از ابعاد مختلف بسیار مهم است و امروز در این کنگره از نظر سلامت این مسئله بررسی می‌شود.

ایمنی شرط اول است

وی ادامه داد: بررسی‌های علمی دقیق باید در خصوص مسئله سلامت در اربعین انجام شود. برای ما مهم است که زائران با ایمنی این سفر را بروند و برگردند؛ ایمنی شرط اول است. اکنون مجموعه بهداشتی کشور اعم از هلال احمر و وزارت بهداشت مسئولیت مهمی را دارند و خدمت شما در این حوزه ارزشمند است، چراکه برای بهترین خلق خدا که برای زیارت محبوب‌ترین خلق خدا می‌روند، انجام می‌شود.

وزیر کشور افزود: همانطور که حضرت زینب(س) پیام‌آور کربلا بودند و مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین تأکید دارند شما هم همین مسئولیت را دارید. دلسوزی، نحوه خدمت‌رسانی به مردم و ... شما همه پیام دارد. شما هم پیام‌رسان سلامت هستید، هم پیام‌رسان فرهنگ اربعین و امسال به خاطر گرمای هوا و کثرت جمعیت مسئولیت شما سنگین‌تر است.

وی از میزبانی مردم و مسئولان عراقی تشکر کرد و گفت: روادید لغو شده و آنهایی که گذرنامه ندارند می‌توانند با گذر مرزی عبور کنند.

حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به اینکه اربعین تنها مراسم فرامذهبی جهان است و هیچ محدودیت سنی، دینی، مذهبی، ملیتی و ... در آن مطرح نیست، گفت: اربعین خانه کرمی است که برای همه انسان‌ها باز شده و دعوت کننده هم امام حسین(ع) است و نقش دو گروه در اربعین بی‌بدیل است. همه کسانی که خدمت می‌کنند ارج دارند اما خدمت‌گزاران سلامت و فعالان فرهنگی نقش بی‌بدیلی دارند.

نواب اضافه کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند صحت و سلامتی بزرگترین نعمت است و زکات سلامتی اطاعت از خداست. ایشان همچنین می‌فرمایند یکی از بلاها نیازمندی انسان‌هاست و از نداری بالاتر این است که انسان بیمار شود و از بیماری بالاتر مرض قلب است. نقش کادر درمان نقش مهمی است که خداوند این توفیق را برای خدمت به شما عنایت کرده است.

وی به موضوع عافیت نیز اشاره کرد: در منابع دینی به غیر از صحت مسئله عافیت هم بیان شده و ائمه از خدا عافیت درخواست می‌کنند. عافیت بهبودی در زیست و تن است. حضرت علی(ع) می‌فرمایند در دعا از خدا بخواه که هیچ لحظه‌ای بین من و سلامت و عافیت جدایی نیندازد. سال‌های شیوع کرونا به ما تعلیم داد که عافیت چقدر مهم است. در دوران کرونا زندگی برای انسان‌ها تلخ شده بود.

حجت‌الاسلام نواب به دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: هر یک از دعاهای صحیفه سجادیه به عنوان یک یادگاری ارزشمند، باب معرفت است. دعای 23 مرتبط با عافیت و شکر بر عافیت است و امام سجاد(ع) می‌فرمایند خدایا به من عافیت و صحت عطا کن.

قبل از پزشک و پرستار، خادم باشیم 

وی در ادامه 10 توصیه برای خادمان سلامت اربعین مطرح کرد و گفت: اولین گام برای موفقیت اخلاص است. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: کسی که نیت را خالص کند بدبختی، بیچارگی و منیت پیدا نمی‌کند. ما قبل از اینکه پزشک و پرستار باشیم باید خود را خادم بدانیم و خادم باید طبق درخواست مخدوم کار کند.

وی ادامه داد: از آزموده‌های پیشکسوتان استفاده کنیم و در تأثیرگذاری بیشتر بر کاستن مشکلات نقش‌آفرین باشیم. به همکاران عراقی و مردم عراق به دید میزبان نگاه کنیم و آنها را تکریم کنیم. بیش از 20 پیاده‌روی در دنیا داریم؛ برخی را سینه‌خیز و برخی را از روی گل و لای می‌روند اما هیچ تکریم کننده‌ای نیست و فقط اربعین است که چنین تکریم کنندگان ارزشمندی دارد. اینها در کار خود بی‌نظیرند و ما باید سعی کنیم از زحمات آنها تقدیر کنیم.

نواب افزود: خدمات مرکز پزشکی را آسیب‌شناسی کنیم و در معاینات به بیماران روحیه دهیم. همه در اربعین سختی می‌کشند و هزینه می‌کنند؛ ما هم به وظایف خود در این خصوص عمل کنیم. توصیه‌های اخلاقی به بیماران داشته باشیم و در حوزه پیشگیری و بهداشت فعالیت داشته باشیم.

بنابر گزارش ایکنا؛ خادمان حرم حضرت معصومه(س) در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین حاضر شدند و پرچم گنبد حضرت علی(ع) در نجف، پرچم متبرک حرم حضرت عباس(ع) در کربلا و پرچم ضریح حضرت معصومه(س) در قم را به جایگاه آوردند.

در قسمت پایانی این بخش از کنگره نیز از کتاب مدیریت بحران در اربعین نوشته پیرحسین کولیوند رونمایی و نشان خادمی مسجد مقدس جمکران به پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر اهدا شد. در ادامه نیز نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کنگره آغاز شد.

انتهای پیام
captcha