پشت پرده عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4081192
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
داماد ترامپ افشا کرد:

پشت پرده عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی

جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، مطالبی را درباره پشت پرده عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل فاش کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از سی ان ان، جرد کوشنر در کتاب خاطرات خود با عنوان «breaking History» (شکستن تاریخ) که اخیراً منتشر شده، نوشته است: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، سفر ویژه‌ای به سودان داشت و در دیدار با رهبران گروه‌های حاکم بر این کشور بر احتمال فراهم شدن شرایط برای پیوستن سودان به توافق‌نامه ابراهیم تأکید کرد.

کوشنر افزود: سودانی‌ها می‌خواستند بسیاری از مسائل را حل کنند. فوری‌ترین درخواست آن‌ها این بود که از فهرست دولت‌های حامی تروریسم آمریکا حذف شوند. حضور این کشور در این فهرست مانع از دریافت کمک از ایالات متحده می‌شد. سودان کشوری بود که از حماس حمایت می‌کرد و برای اسامه بن لادن و تروریست القاعده پناهگاه امنی ایجاد کرده بود؛ افرادی که در بمب‌گذاری‌های مرگبار سفارت‌خانه‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا در سال 1998 و حمله به ناو یو اس اس کول (ناو جنگی ایالات متحده) در سال 2000 دست داشتند.

کوشنر در ادامه آورده است: سودان در ازای حذف از لیست دولت‌های حامی تروریسم، موافقت کرد تا 335 میلیون دلار را طبق حکم دادگاه قربانیان بمب‌گذاری‌های 1998 و 2000 بپردازد و همچنین با عادی‌سازی روابط با اسرائیل موافقت کرد.

داماد و مشاور ترامپ می‌افزاید: اضافه‌شدن سودان به توافق‌نامه ابراهیم ارزش نمادینی هم داشت؛ در سال 1967، پس از پیروزی اسرائیل در جنگ شش روزه، اتحادیه عرب در پایتخت تشکیل جلسه داده و قطعنامه بدآوازه خارطوم را صادر کرد. در این سند کینه‌جویانه بر سه «نه» تأکید شده بود: نه به صلح با اسرائیل، نه به به‌رسمیت شناختن اسرائیل و نه به مذاکره با اسرائیل. اما با تلاش شدید دیپلماتیک ایالات متحده، اسرائیل و سودان بیانیه مشترکی صادر کرده و با عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل و پایان‌دادن به خصومت بین دوطرف موافقت کردند. براساس این بیانیه، دو کشور روابط اقتصادی را آغاز کرده و در هفته‌های بعد برای مذاکره در مورد زمینه‌های بالقوه همکاری دیدار می‌کنند.

انتهای پیام
captcha