ضرورت کادرسازی نیروهای جوان در حوزه‌ فرهنگ و هنر
کد خبر: 4081493
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بیان کرد:

ضرورت کادرسازی نیروهای جوان در حوزه‌ فرهنگ و هنر

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأکید رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به نقش جوانان، گفت: اگر ما در حوزه‌های مختلف عرصه فرهنگ و هنر، قدر جوانان را بدانیم، می‌توانیم نیروهای خوب جوان را کادرسازی کنیم.

به گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، ۶ شهریور با حضور مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و هنرجویان جشنواره، پس از ادای دین به شهدا و حضور بر سر مزار شهدای گمنام اردوگاه شهید باهنر، آغاز به کار کرد.

در این مراسم، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حبیبی، مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمدمهدی رحیمیان، دبیر جشنواره و... حضور داشتند.

محمدمهدی رحیمیان، دبیر هنری جشنواره تجسمی جوانان ایران در این مراسم با اشاره به واژه مهربان در کلام‌الله مجید، گفت: جمشید حقیقت‌شناس همچون من، روی واژه مهربان تأکید دارد که به معنای نگهبان مهر است. شاید قدرتمند‌ترین انگیزه‌ای که مرا بر آن داشت تا دعوت آقایان سهرابی و سیاهکارزاده را برای دبیری این جشنواره لبیک گویم، این بود که بنا داشتیم محور کار را بر عطوفت و ایجاد مهربانی بین گروهی از هنرمندان جوان و آینده‌دار فرهنگ و هنر ایران قرار دهیم.

وی افزود: از ابتدا که مسیر را شروع کردیم، قرار بود امانت‌دار جشنواره در برگزاری باشیم و نقطه قوت، ایجاد مودت و مهربانی و همچنین برگزاری کارگاه‌های تعاملی و هنرمندانه بود. پیش از آغاز مراسم، وقتی بر سر مزار شهدای گمنام حضور پیدا کردیم، به این فکر کردم که بخش عمده‌ای از شهدایی که برای این مرزوبوم جانشان را فدا کردند، گمنام هستند. مطابق آخرین مطالعات، از 10 هزار سال پیش در ایران مسیر یکتاپرستی وجود داشت و ما در اقلیم گسترده فرهنگی‌مان همواره از سرچشمه‌های عرفانی مایه گرفته‌ایم.

رحیمیان با اشاره به کارگاه‌های تعاملی ۱۱ گانه رشته‌های مختلف، بیان کرد: بار اصلی جشنواره پس از پایان این مراسم بر دوش دانشجویان و اساتید خواهد بود تا اهداف جشنواره را به سرمنزل مقصود برسانیم.

آرامش و امنیت امروز خود را مدیون شهدا هستیم

در ادامه، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سرمایه جوانی، نعمتی است که خداوند به همه عطا کرده است و اگر قدر این نعمت‌ها را بدانیم، قطعا چهل سال دوم انقلاب اسلامی به خوبی و کیفیت چهل سال اول سپری خواهد شد. قبل از اینکه مراسم را آغاز کنیم، عرض ارادتی بر مزار شهدای گمنامی که در این فضا مدفون هستند، داشتیم. این جوانان، قدر جوانی خود را دانستند و از جان خود برای این مرزوبوم مایه گذاشتند و افتخار بزرگی را برای ما رقم زدند؛ افتخار، امنیت و آرامشی که اکنون در کشور داریم، مرهون جانفشانی همین شهدا است.

سهرابی تصریح کرد: اگر ما در حوزه‌های مختلف عرصه فرهنگ و هنر، قدر جوانان را بدانیم، می‌توانیم نیروهای خوب جوان را کادرسازی کنیم. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم، برنامه چهل ساله دوم انقلاب را به دست شما جوانان می‌سپارند. باید توجه داشت که هنر رساترین زبان برای پیشرفت و طرح موضوعات مختلف است.

وی به زحمات ۵ ماهه جهت برگزاری بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر رویکرد برگزاری جشنواره، برخی نوآوری‌ها پیش‌بینی شده است که در آینده تکمیل می‌شوند. این جشنواره رقابتی نیست بلکه آموزش‌محور و پژوهش‌محور است و اتمام این دوره، آغازی برای حرکت‌های بعدی است. برنامه‌های مفصلی تا جشنواره بعدی داریم که در جای خود به آن‌ها خواهیم پرداخت.

حسین خراسانی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران نیز در این مراسم گفت: دیروز جلسه‌ دفاع یکی از دانشجویانم بود و من به این فکر می‌کردم که باید روی تلاش دانشجو نسبت به خروجی کار او تأکید بیشتری شود. به اعتقاد من، نقطه‌ای مغفول در سیستم آموزشی ما وجود دارد که معمولا به تلاش دانشجویان نگاهی نداریم و تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود که بیش از اینکه یک جشنواره باشد، یک رویداد و فرصتی برای تلاش کردن است.

وی، تلاش برای خلق اثر را از مهمترین اهداف این رویداد عنوان کرد و گفت: باید این مسیر یادگیری با حضور اساتید طی شود. امروز در دنیا، فرق بزرگی بین آموزش و یادگیری وجود دارد که این نکته، همان تفاوت است. فرصت گفت‌وگو با اساتید، امکانی است که در هر رویدادی به دست نمی‌آید و این همان فرصتی است که شما هنرجویان باید آن را از دست ندهید.

در بخش بعدی این مراسم، محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بیان کرد: از تک تک بزرگوارانی که برای حضور در جشنواره قبول زحمت کردند، تشکر می‌کنم. بنده معلم دانشگاه هستم و تاکنون ندیده‌ام که چنین جامع به ابزار آموختن پرداخته شده باشد، امیدوارم شما هنرجویان عزیز از این فرصت، بهره‌برداری لازم را انجام دهید.

سالاری با اشاره به ویژگی‌های هنرمند واقعی برای بروز و ظهور کیفی‌تر، گفت: هنرمند با تزکیه، تلاش و آینه شدن برای مردم، می‌تواند جایگاه واقعی خود را بیابد. مادامی که هنرمند، پاک و زلال نشود، نمی‌تواند به خلق اثر هنری بپردازد. البته که برخی ویژگی‌ها تابع متغیرهایی است که در دست هنرمند نیست اما قابل تغییر است. دیدن و بصیرت داشتن، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه هنرمند قرار گیرد.

در پایان این مراسم، پنل تخصصی با موضوع تبیین رویکرد جدید بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان توسط محمد مهدی رحیمیان دبیر هنری و نگار نادری‌پور، داور و استاد رشته مجسمه‌سازی جشنواره بیست و نهم برگزار شد.

انتهای پیام
captcha