هابیل؛ انسان شایسته‌ای که قربانی حسادت شد
کد خبر: 4081556
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

هابیل؛ انسان شایسته‌ای که قربانی حسادت شد

داستان قابیل و هابیل داستانی پر عبرتی از اولین برادران تاریخ است که هیچ مشکل و اختلافی با یکدیگر نداشتند، اما به یک باره آتش اختلاف و کینه و حسادت به گونه‌ای شعله‌ور شد که اولین قتل تاریخ را رقم می‌زند و نام هابیل را به عنوان اولین کشته و اولین مظلوم تاریخ ثبت می‌کند.

به گزارش ایکنا، هابیل دومین پسر آدم و حواست. نام هابیل در قرآن نیامده، اما در روایات اسلامی و همچنین سایر کتب آسمانی با همین نام ذکر شده است. اتفاقات مربوط به قابیل و هابیل نیز از نظر رویداد مشابه هستند اما در بیان جزییات، اختلافاتی دیده می‌شود. طبق آنچه در این منابع آمده، پدر تصمیم می‌گیرد هابیل را که شایسته‌تر از قابیل است، به عنوان جانشین خود معرفی کند. همین مسئله حسادت قابیل را برانگیخت و بهانه‌ای برای برادرکشی شد.

هابیل انسانی باتقوا و عابد بود و به همین دلیل از سوی پدر و به فرمان خداوند، جانشین حضرت آدم (ع) شد. اما به دلیل اعتراض قابیل، رقابتی میان آن دو انجام شد که بر اساس آن هر کدام باید از محصولاتی که داشتند یک قربانی برای خدا قربانی کنند. هابیل که دامدار بود، یکی از بهترین گوسفندان خود را قربانی می‌کند. قربانی او پذیرفته شده و جانشینی او تایید می‌شود. قابیل شکست می‌خورد و قسم می‌خورد که هابیل را خواهد کشت.

طبق آنچه در قرآن کریم آمده، زمانی که قابیل قصد کشتن هابیل را دارد، هابیل او را نصیحت می‌کند و تلاش می‌کند برادر خود را از عاقبت شومی که در انتظارش است باخبر کند: «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ؛ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ: اگر دست ‏خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى من دستم را به سوى تو دراز نمى ‏كنم تا تو را بكشم چرا كه من از خداوند پروردگار جهانيان مى‏ ترسم؛ من مى‏ خواهم تو با گناه من و گناه خودت [به سوى خدا] بازگردى و در نتيجه از اهل آتش باشى و اين است‏ سزاى ستمگران» (مائده/ 28 و 29).

با این حال قابیل نقشه خود را عملی کرده و هابیل را با ضربه‌ای که به سر او وارد می‌کند، می‌کشد. در برخی منابع تاریخی ذکر شده، زمانی که هابیل کشته شد، 20 ساله بوده است.

برخی منابع اعلام کرده‌اند این اتفاق در گردنه حَراء نزدیک مکه اتفاق افتاده است و برخی منابع دیگر معتقدند محل قتل هابیل کوه قاسیون، یکی از کوه‌های نزدیک به شهر دمشق سوریه بوده است. در کوه قاسیون سنگی قرار داشته که به گفته برخی مورخان اثر خون هابیل در آن باقی مانده است. بر همین اساس غاری که نزدیک این سنگ قرار گرفته به غار خون مشهور شده است. در دوره کنونی در ۴۰ کیلومتری شهر دمشق نزدیک مرز با لبنان مقبره‌ای به هابیل منسوب است. کوه قاسیون تا مقبره منسوب به هابیل فاصله چندانی ندارد.

انتهای پیام
captcha